۲۰ دی ۱۴۰۲، ۱۵:۱۵

اثر درمانی ترکیب زردچوبه و فلفل سیاه بر کاهش التهاب ریه

اثر درمانی ترکیب زردچوبه و فلفل سیاه بر کاهش التهاب ریه

اصفهان-معاون تحقیقات و فناوری علوم پزشکی اصفهان گفت: ۲۰ مطالعه روی التهاب ریه، کبدچرب، میگرن و بیماری‌های که زمینه التهابی دارند صورت گرفت و اثر درمانی ترکیب زردچوبه و فلفل سیاه اثبات رسید.

غلامرضا عسگری در گفت‌وگو با خبرنگار مهر در خصوص «بررسی اثر مکمل یاری با کورکومین-پیپرین در بیماران مبتلا به ویروس کرونا بستری در بخش مراقبت‌های ویژه (ICU ) یک مطالعه کارآزمایی بالینی دو سوکور اظهار داشت: در این مطالعه بالغ بر ۴۰ بیمار در مدت بستری در بخش مراقبت‌های ویژه تحت بررسی قرار گرفت و میزان التهاب در افرادی که مکمل کورکومین- پیپرین (یا همان عصاره ماده مؤثر زردچوبه و فلفل سیاه است) را به صورت خوراکی مصرف کرده بودند نسبت به گروه شاهد کاهش یافته بود.

وی با بیان اینکه ماحصل این تحقیق به ۳ مقاله ختم شد، ادامه داد: اثر این ترکیب روی بیماران مبتلا به کرونا که به خاطر التهاب ریه و روده در بخش ICU بستری شده بودند، نتیجه بخش بود.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از اثر ضد التهابی نتیجه داروی خوراکی کورکومین –پیپرین خبر داد و افزود: به همین علت در درمان بیماران حاد تنفسی نتیجه بخش بوده است.

وی گفت: مکمل کورکومین بدون عارضه است و تنها حالت خوراکی آن برای برخی از افراد عوارض گوارشی همچون حالت تهوع را در بر داشته است.

عسگری مصرف خودسرانه ان را توصیه نکرد و اعلام داشت: به منظور درمان بیماری باید حتماً با تجویز پزشک صورت بگیرد.

وی گفت: ریشه بسیاری از بیماری‌های مزمن غیرواگیر در سطح جامعه از قبیل دیابت، فشارخون، سندروم متابولیک، کبد چرب و بیماری‌های قلبی- عروقی ریشه در التهاب و کاهش توان عملکردی سیستم ایمنی بدن دارد. به علاوه، این فرآیند التهابی در بیماران بیمارستانی و مراقبت‌های ویژه نیز با افزایش مدت زمان بستری و هم چنین تأخیر در بهبودی همراه است.

عسگری اعلام کرد: یکی از مواردی که می‌تواند موجب کاهش التهاب و بهبود اختلالات التهابی در بیماران گردد گیاهان دارویی است که از جمله این مواد گیاهی می‌توان به کوکومین به عنوان ماده مؤثر زردچوبه اشاره کرد.

وی خاطرنشان کرد: کورکومین دارای فعالیت‌های آنتی اکسیدانی، ضد التهابی، تعدیل کننده سیستم ایمنی، اثرات مطلوب روی مقاومت به انسولین، فشار خون، چربی خون، آنزیم‌های کبدی و بسیاری دیگر از شاخص‌های مرتبط با سلامتی انسان است و می‌تواند یک ماده طبیعی بالقوه برای پیشگیری و یا درمان برخی از بیماری‌ها باشد.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اضافه کرد: ماده موثره طبیعی دیگر پیپرین است که در فلفل یافت می‌شود. این ترکیب علاوه بر داشتن خواص ضدالتهابی، هنگامی که همراه با کورکومین مصرف می‌شود می‌تواند زیست دسترسی و جذب کورکومین را افزایش دهد و باعث افزایش اثرات آن شود.

وی ادامه داد: زردچوبه و فلفل به عنوان ادویه‌های محبوب و رایج در فرآیند طبخ غذاهای ایرانی استفاده می‌شود و مصرف روزانه اینها در حد متعادل می‌تواند علاوه بر بهبود طعم و رنگ غذا، اثرات سودمند سلامت بخش نیز بر اعضای خانواده داشته باشد.

عسگری گفت: باتوجه به مطالعات جدید از اهمیت و خواص این ترکیبات طبیعی، امروزه این ترکیبات به صورت مکمل غذایی نیز در دسترس می‌باشند ولی باید به این نکته توجه شود که استفاده از کورکومین و پیپرین به فرم دارویی و مکمل به صورت خودسرانه مجاز نبوده و باید زیر نظر متخصصین تغذیه و پزشکان مصرف شود.

کد خبر 5991005

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha