۴ بهمن ۱۴۰۲، ۱۵:۵۹

رفیعی عنوان کرد

افزایش توفان از مهم ترین تأثیرات تغییر اقلیم در منطقه خلیج فارس

افزایش توفان از مهم ترین تأثیرات تغییر اقلیم در منطقه خلیج فارس

رییس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی گفت: در حال حاضر یکی از مهم‌ترین تأثیرات تغییر اقلیم در منطقه خلیج فارس افزایش طوفان‌های شن و گرد و غبار به دلیل خشکی و بیابانی بودن منطقه است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی مهر، سمیه رفیعی، رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی با اتحادیه بین‌المجالس جهان (IPU) گفت و گویی انجام داد.

تغییرات آب و هوایی چگونه بر کشور شما تأثیر می‌گذارد؟

در حال حاضر یکی از مهم‌ترین تأثیرات تغییر اقلیم در منطقه خلیج فارس افزایش طوفان‌های شن و گرد و غبار است. این منطقه به دلیل محیطی خشک و بیابانی مانند، مستعد رخداد این طوفان‌هاست. خشکسالی که با تغییرات آب و هوایی تشدید می‌شود، خاک خشک و سست را تولید می‌کند که به راحتی توسط بادهای شدید بلند می‌شود و باعث فرسایش خاک، تأثیر بر کیفیت آب و تخریب زمین‌های کشاورزی می‌شود.

از آنجایی که این پدیده کل منطقه و نه فقط ایران را تحت تأثیر قرار می‌دهد، ما باید با کشورهای همسایه هم در زمینه کاهش و هم از نظر سازگاری با تأثیرات تغییرات اقلیمی همکاری کنیم. به همین دلیل است که من خواستار ایجاد یک آژانس تغییر اقلیم پارلمانی برای منطقه برای هماهنگی بین پارلمان‌های مختلف شده‌ام.

مجلس شما برای رسیدگی به تغییرات آب و هوا چه اقدامی انجام می‌دهد؟

این طوفان‌های گرد و غبار می‌تواند خطرات سلامتی قابل توجهی را به همراه داشته باشد، به ویژه برای کسانی که شرایط تنفسی دارند. مجلس ایران اقداماتی را انجام می‌دهد تا مردم کمتر آسیب ببینند، به عنوان مثال با معرفی سیستم‌های نظارت و هشدار اولیه.

همکاری چندجانبه چه نقشی می‌تواند داشته باشد؟

ما باید از اظهارات در مورد تغییرات اقلیمی با شعارهای رنگارنگ و جذاب در کنفرانس‌های بین‌المللی فراتر برویم و به اقدامات واقعی واقعی برویم. یک رویکرد بین‌المللی در منطقه خلیج فارس و به طور گسترده‌تر در سراسر خاورمیانه و شمال آفریقا ضروری است.

یک گام به سوی همکاری در این زمینه، ایجاد یک آژانس پارلمانی منطقه‌ای در مورد تغییرات آب و هوایی برای نظارت بر طوفان‌های گرد و غبار و کار در راستای قوانین و سیاست‌های مشترک فرامرزی است. ما جزیره کیش - جزیره‌ای در خلیج فارس - را به عنوان مرکز این آژانس پیشنهاد می‌کنیم، زیرا بیشترین طوفان‌های گرد و غبار در این منطقه رخ می‌دهد. این جزیره همچنین به دلیل تنوع زیستی غنی خود از جمله سایت منحصر به فرد احیای مرجان‌ها شناخته شده است.

کد خبر 6003809

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha