۱۷ بهمن ۱۴۰۲، ۱۲:۱۷

مدیرکل دفتر تشکل‌های ایثارگری بنیاد شهید:

تشکل‌ها می‌توانند محور توسعه جامعه باشند

تشکل‌ها می‌توانند محور توسعه جامعه باشند

ساوجبلاغ- مدیرکل دفتر تشکل‌های ایثارگری و مشارکت‌های مردمی بنیاد شهید با اشاره به اینکه هر تشکل شاهد و ایثارگر می‌تواند تحولی عظیم در جامعه ایجاد کند، گفت: آنها می‌توانند محور توسعه باشند.

به گزارش خبرنگار مهر، رحیم نریمانی صبح سه شنبه در آئین افتتاحیه توانمندسازی دبیران تشکل‌های شاهد ایثارگر ۶ استان کشور که به میزبانی استان البرز در سالن شهید چمران مجموعه فرهنگی و تفریحی ایثار ساوجبلاغ برگزار شد، ضمن تبریک دهه فجر، خواستار استفاده حداکثری از ظرفیت‌های آموزشی تشکل‌های شاهد و ایثارگر در راستای سرفصل‌های برنامه‌های مربوطه شد.

وی قدرت انقلاب اسلامی را برگرفته از حضور حداکثری مردم و مردم پایه بودن آن دانست و عنوان کرد: نقش آفرینی و مشارکت، جوهره اصلی و فلسفه قدرت، حماسه، اقتدار و غرور ملی ایران است. امروز بسیاری از کشورها برای هویت آفرینی به دنبال ساختن غرور و تاریخ تصنعی هستند اما ایران دارای تاریخ غنی و تمدنی عظیم با حضور نخبگان و استقامت حماسه آفرینان است.

مدیرکل دفتر تشکل‌های ایثارگری و مشارکت‌های مردمی بنیاد شهید و امور ایثارگران با تاکید بر ضرورت تقویت اقتدار این کشور و نظام بیان کرد: خداوند در قرآن کریم می‌فرماید که هیچوقت با هیچ ملتی برای استمرار اقتدار آن پیمان نبسته مگر اینکه خود ملت‌ها بر استمرار، تداوم و پایداری اقتدار خود ممارست داشته باشند و از آن صیانت و حفاظت کنند.

اصل اساسی کشور قدرت مرجعیت است

نریمانی مطرح کرد: در طول ۴۵ سال گذشته در مقاطعی از جمله شکل گیری انقلاب اسلامی، دفاع مقدس، دفاع از حرم اهل بیت (ع) و امنیت و … جامعه ایثارگری همواره پیشرو، پیش برنده، راهبر، میدان دار و پیش قراول بوده‌اند. تشکل‌های شاهد و ایثارگر به عنوان کسانی که می‌خواهند جامعه باارزش افضل انسان‌ها را راهبری کنند، باید خصوصیات و توانمندی‌هایی داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه هر تشکل شاهد و ایثارگر خود می‌تواند تحولی عظیم در جامعه ایجاد کند، افزود: با برقراری ارتباط آموزشی و مهارت آموزی این تشکل‌ها که فعال و رهبر افکار عمومی هستند، می‌توانند در جامعه ایران اسلامی محور توسعه قرار گیرند، بنابراین باید به جایگاه و قدرت سازماندهی، اقتدار و هویت آفرینی آنها توجه ویژه ای شود.

مدیرکل دفتر تشکل‌های ایثارگری و مشارکت‌های مردمی بنیاد شهید و امور ایثارگران اصل اساسی این کشور را قدرت مرجعیت دانست و بیان کرد: با توجه به اینکه سازماندهی و راهبری این تشکل‌ها بدون مرجعیت میسر نمی‌شود، هدف اساسی بنیاد شهید و حوزه‌های خدمتگزار در این عرصه برجسته سازی، مهارت آموزی و توانمندی این تشکل‌ها برای کسب قدرت مرجعیت است.

مردم داری را در مسؤولان پمپاژ کنید

نریمانی با اشاره به اینکه مرجعیت به شما قدرت می‌دهد، اظهار کرد: ما هم وظیفه داریم در کنار تشکل‌ها از این مرجعیت صیانت کنیم و ضریب نفوذ آنها را در جامعه گسترش دهیم. بر اساس فرمایش رهبر معظم انقلاب، در ۴۰ سال دوم انقلاب، نقش این تشکل‌ها باید اساسی‌تر، مرجعیت آنها پررنگ‌تر و حضور آنها فعال‌تر و نقش آفرین باشند که شاخصه‌هایی بدین منظور نیاز است.

وی یکی از شاخصه‌های تشکل‌های در تراز انقلاب را مردم داری خواند و تصریح کرد: شما باید مردم دار و دارای مهارت ارتباطات انسانی باشید و با مطالبه گری قانونی، دیده بانی، رصد و ارزیابی و آینده نگری، آن را در مسؤولان رده‌های مختلف نظام هم پمپاژ کنید، بنابراین برای ساختن ایران قوی باید یک تشکل مقتدر و توانمند و قوی داشته باشیم.

نریمانی با اشاره به اینکه دیگر شاخصه در این زمینه دفاع از مبانی انقلاب و ارزش‌های آن است، افزود: امروز بهترین فرصت است که در مبانی انقلاب بازنگری و آنها را برای خود یادآوری و بازنمایی کنیم. با توجه به اینکه قشر مستضعف و محروم جامعه پیروزی و اقتدار انقلاب را رقم زدند، تشکل‌های در تراز انقلاب باید حامی این قشر باشند.

تحول گرایی و ایده پردازی، موتور محرکه توسعه کشور

مدیرکل دفتر تشکل‌های ایثارگری و مشارکت‌های مردمی بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به تأکیدات رهبر معظم انقلاب بر جهاد تبیین اظهار کرد: تمام فلش گیری و جهت گیری این امر به سمت تشکل‌های شاهد و ایثارگر است و انتظار می‌رود این جامعه مانند همیشه در جهاد تبیین نیز علمدار و پیشرو و همچنین پمپاژ کننده و پرچمدار ایده پردازی و تحول گرایی باشند.

وی با اشاره به اینکه این تشکل‌ها باید با مطالبه گری و استفاده از ظرفیت هیأت‌های اندیشه ورز، سازمان‌های دولتی را به حرکت در بیاورید، خاطرنشان کرد: موتور محرکه توسعه کشور تحول گرایی و ایده پردازی که این موضوع نیازمند تخصص، تعهد و آگاهی تشکل‌های شاهد و ایثارگر از مهارت، دانش و علم روز بوده و برنامه محوری نیز در این زمینه حائز اهمیت است.

نریمانی تصریح کرد: یکی از سیاست‌های بنیاد شهید در این دوره که به تمام تشکل‌های شاهد و ایثارگر ابلاغ شده این است که از ما انتظار حمایت از برنامه‌ها را داشته باشید زیرا ما بدون ارائه برنامه امکان حمایت از شما را نداریم. تشکل‌های شاهد و ایثارگر باید به عنوان شبکه‌های مردمی سازماندهی شده، با برنامه‌های راهبردی و تحولی با بنیاد شهید کار مشترک انجام دهند.

ضرورت توجه به سرمایه اجتماعی و اعتماد سازی در جامعه

مدیرکل دفتر تشکل‌های ایثارگری و مشارکت‌های مردمی بنیاد شهید و امور ایثارگران ضمن درخواست از تشکل‌های شاهد و ایثارگر به منظور نگاه کلان به مجموعه‌ها و با اشاره به اینکه آنها باید یک گام از مسؤولان جلوتر باشند تا به آنها نقش داده شود، بیان کرد: انتظار می‌رود شما میزان رضایتمندی جامعه ایثارگری از خدمات و فعالیت‌های بنیاد شهید را نیز به ما منتقل کنید.

وی با بیان اینکه اولویت همه ما خدمت رسانی به جامعه شاهد و ایثارگر البته با تکریم و حفظ احترام و کرامت آنها است، خاطرنشان کرد: یکی از موضوعات اساسی مورد توجه، سرمایه اجتماعی و اعتماد سازی است؛ اگر در جامعه‌ای شاخص اعتماد پایین باشد، هر برنامه و اتفاقی به ضد خود تبدیل می‌شود، بنابراین به دنبال سازمانی متعالی، شیشه‌ای، شفاف و پاسخگو هستیم.

مدیرکل دفتر تشکل‌های ایثارگری و مشارکت‌های مردمی بنیاد شهید و امور ایثارگران ادامه داد: این موضوع را شما باید از سازمان مطالبه کنید که شیوه راهبری و مدیریت آن در این دوره به شما آموزش داده می‌شود. در این زمینه به دنبال یک مدل سازی ارتباطی سازمانی با تشکل‌ها هستیم که در قالب آن به تشکل‌های شاهد و ایثارگر نقش دهیم و تفویض اختیار کنیم.

تشکل‌ها در گفتمان سازی نقش اساسی داشته باشند

نریمانی با اشاره به نگاه بین المللی برخی تشکل‌های شاهد و ایثارگر، یکی از مبانی انقلاب اسلامی را صدور انقلاب دانست و گفت: قدرت بازدارندگی امروز نظام به دلیل مردم پایه بودن آن است و از گفتمان انقلاب و اندیشه‌ها و باورهای امام راحل نشأت می‌گیرد. یکی از تأکیدات رهبر معظم انقلاب این است که تشکل‌ها باید در گفتمان سازی و گفتمان بین المللی انقلاب نقش اساسی داشته باشند.

وی افزود: در این زمینه نیز حمایت از مستضعفان، صدور مبانی و ارزش‌های انسانی و فرهنگ اسلامی انقلاب، جریان سازی و شبکه سازی حائز اهمیت بسیار است. همچنین با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص تمدن نوین اسلامی، شما به عنوان میراث داران این نظام بهترین ابزار و مهمترین منبع برای تولید محتوا و اندیشه و باورهای نخبگان و شبکه‌های مردمی در این زمینه هستید.

مدیرکل دفتر تشکل‌های ایثارگری و مشارکت‌های مردمی بنیاد شهید و امور ایثارگران بیان کرد: با توجه به برنامه‌های اجرا شده در سراسر کشور در سال جاری و خیزش ایجاد شده در تشکل‌ها، امروز می‌توان تا حدودی ادعا کرد که تشکل‌های شاهد و ایثارگر در کشور برجسته شده‌اند که لازم است نقش آفرینی آنها تداوم یابد تا اهداف مطروحه رنگ و شکل تحول و ایده جدید به خود بگیرد.

کد خبر 6016293

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha