۳ فروردین ۱۴۰۳، ۵:۱۲

هنرمند خوشنویس ترکیه ای تشریح کرد؛

ویژگی‌های قرآن‌های قدیمی در موزه استانبول

ویژگی‌های قرآن‌های قدیمی در موزه استانبول

سلیمان برک عضو هیات علمی دانشکده دانشگاه استانبول و هنرمند خوشنویس ترکیه در دومین نشست قرآنی تهران درباره کتاب‌ها و قرآن های قدیمی موجود در موزه ترکیه در استانبول صحبت کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، پرفسور سلیمان برک عضو هیأت علمی دانشکده دانشگاه استانبول و هنرمند خوشنویس ترکیه در دومین نشست قرآنی تهران که در حاشیه سی و یکمین نمایشگاه قرآن با عنوان نقش قرآن و مقاومت در تثبیت هویت اسلامی که پنجشنبه دوم فروردین ماه در هتل برگزار شد، گفت: من در این جلسه درباره کتاب‌ها و قرآن‌های قدیمی موجود در موزه ترکیه در استانبول صحبت می‌کنم.

وی ادامه داد: در اهمیت قرآن‌های موجود همین کافی است که بدانید در یکصد سال پیش از دانشگاه علویه دمشق موجود بوده و در ابتدای قرن بیستم به استانبول منتقل شد. این مجموعه قرآن‌ها دو قرآنی دارد که یکی از آنها به حرم حضرت علی (ع) هدیه داده شد و دیگری منسوب به قرآن عثمان است.

این هنرمند خوشنویس ترکیه‌ای با اشاره به اینکه ۱۶۰۰ قرآن در این موزه وجود دارد، افزود: از قرآن دوره عباسیان تا تیمور لنگ و ممالیک در این موزه قرآن‌ها و مصحف هایی وجود دارد. در این مجموعه قرآن‌ها بسیاری از قرآن‌های عثمانی وجود دارد که سه هنر زیبا در آن وجود دارد یکی خط زیبا و تهذیب و جلدهای آنان. هر هنرمندی می‌تواند آنها را با نگاه خود نگاه کند.

برک ادامه داد: نخستین صحیفه‌هایی است که قرآن در آن نوشته شده است و خط مکی و مدنی در آن استفاده شده است. هنرمندان خوشنویسان تلاش کردند زیبایی را به آن اضافه کنند که در این صورت خط ثلث و نسخ به آن اضافه شده است. در تصاویر می‌بینیم که خط عربی هم متحول شده است تحول اول این بود که صحف قرآنی ابتدا نقطه نبوده است. بعد از هزار سال این نقطه گذاری و اعراب گذاری خط عربی در این زمینه توسط شخصی فرانسوی تقسیم بندی و طبقه بندی صورت گرفته است.

عضو هیأت علمی دانشکده دانشگاه استانبول افزود: این فرد توسط رییس بخش امور ادیان، تقسیم بندی قرآن‌ها را بر عهده داشت و قرآن حضرت علی را منتشر کرد و قرآنی که به عثمان منسوب می‌شود به زمان تصدی ایشان بر می‌گردد.

کد خبر 6060071

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha