۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۴:۳۸

بهره برداری از ۱۵ طرح جدید پتروشیمی تا پایان سال آتی

بهره برداری از ۱۵ طرح جدید پتروشیمی تا پایان سال آتی

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: ۱۵ طرح پتروشیمی تا پایان ۱۴۰۳ به بهره برداری می رسد و شمار مجتمع‌های پتروشیمی با این بهره‌برداری‌ها به ۸۰ مجتمع می‌رسد.

به گزارش خبرنگار مهر، مرتضی شاهمیرزایی مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در بیست‌وهشتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت؛ سال گذشته سال پرافتخاری برای صنعت پتروشیمی بود و شرکت ملی صنایع پتروشیمی از ابتدای امسال نیز جهت‌گیری‌ها برای تحقق شعار سال را با حضور هلدینگ‌ها و شرکت‌های پتروشیمی آغاز کرده است.

وی تصریح کرد: سعی می‌کنیم کمترین کاستی برای خوراک پتروشیمی را در سال جاری علی رغم مشکلات سال گذشته که ناشی از ناترازی بود شاهد باشیم.

وی ادامه داد: ۱۵ طرح پتروشیمی برای بهره‌برداری در سال ۱۴۰۳ برنامه‌ریزی شده و شمار مجتمع‌های پتروشیمی ایران تا پایان امسال به ۸۰ مجتمع و ظرفیت صنعت به بیش از ۱۰۰ میلیون تن می‌رسد.

معاون وزیر نفت با اشاره به اینکه خوراک مسئله نخست در جهش تولید است، گفت: راهبرد امسال شرکت ملی صنایع پتروشیمی این است که خوراک مجتمع‌های پتروشیمی به سهولت تأمین شود و کمترین محدودیت‌ها را داشته باشند.

شاهمیرزایی به تولید بعضی از مجتمع‌های پتروشیمی در سال ۱۴۰۲ با بیش از ۱۲۰ درصد ظرفیت اسمی اشاره و بیان کرد: حاکمیت در فصول سرد سال، خود را متعهد به تأمین گاز و رفاه مردم می‌داند و تأمین گاز بخش خانگی و تجاری در اولویت قرار دارد، ازاین‌رو مدیریت مصرف انرژی با توجه به تولید بسیار مناسب گاز در کشور، اهمیت بسیاری دارد.

وی تصریح کرد: صنعت پتروشیمی به‌منظور تأمین خوراک پایدار موردنیاز، سرمایه‌گذاری در بالادست صنعت نفت و ذخیره‌سازی گاز را در دستور کار قرار داده است. چند هفته گذشته نیز چندین تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری شرکت‌های پتروشیمی در توسعه میدان‌های نفتی و گازی با این هدف امضا شد.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به اولویت راهبرد سرمایه‌گذاری در تکمیل زنجیره ارزش تأکید کرد: اگر می‌خواهیم صنعتی پویا، پایدار و روبه‌جلو در تراز جهانی داشته باشیم، باید به تکمیل زنجیره ارزش اهتمام ورزیم.

شاهمیرزایی ادامه داد: کوتاه‌کردن مدت‌زمان تعمیرات اساسی مجتمع‌های پتروشیمی و تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام از برنامه‌های صنعت پتروشیمی برای افزایش تولید است.

وی بیان کرد: تحریم محدودیت‌هایی برای سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی ایجاد می‌کند، اما نمی‌تواند مانعی برای اراده متخصصان ایرانی باشد، فقط ممکن است زمان اجرای طرح‌ها و سرمایه‌گذاری‌ها را افزایش دهد.

معاون وزیر نفت با بیان اینکه وعده شرکت ملی صنایع پتروشیمی برای بومی‌سازی کاتالیست‌های صنعت پتروشیمی تا پایان سال محقق می‌شود، تصریح کرد: تلاش می‌شود سفارش‌های ساخت داخل در این صنعت افزایش یابد و تا چهار سال آینده به قله بومی‌سازی کالا و تجهیزات برسیم.

شاهمیرزایی از ارائه بسته‌ها و شیوه‌های نوین سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی در آینده نزدیک خبر داد و گفت: لازم است هلدینگ‌ها در این مسیر، حرکت همسو داشته باشند.

وی ادامه داد: بومی‌سازی دانش‌های فنی ازجمله چالش‌های صنعت پتروشیمی بوده که در این زمینه نیز اقدام‌های بسیار خوبی در حال انجام است.

معاون وزیر نفت تأکید کرد: توسعه مجتمع‌های پتروشیمی خوراک مایع در دستور کار شرکت ملی صنایع پتروشیمی قرار دارد و از سوی دیگر مذاکره‌های لازم با پالایشگاه‌ها برای تأمین خوراک مایع مجتمع‌ها به مقدار کافی انجام شده است.

شاهمیرزایی درباره توسعه پارک‌های پتروشیمیایی افزود: ۷ تا ۱۰ میلیون تن متانول در پارک متانول منطقه انرژی‌بر پارسیان با طرح‌های MTP/MTO در ۲۱ کارخانه به محصولات زنجیره این محصول تبدیل خواهند شد.

وی درباره برنامه تولید بنزین از متانول گفت: معتقد هستم که ارزش افزوده ایجادشده از محصولات تولیدی از انتهای زنجیره متانول اقتصادی‌تر است، اما نزدیک‌ترین راه برای جلوگیری از خام‌فروشی و صادرات متانول و جلوگیری از ایجاد ناترازی بنزین در کشور، اجرای طرح‌های MTG است.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی تصریح کرد: برای بالابردن اقتصاد اجرای طرح‌های MTG، تخفیف خوراک تا ۳۰ درصد در نظر گرفته شده است و تاکنون پنج سرمایه‌گذار که خود تولیدکننده متانول هستند، برای اجرای این طرح‌ها اعلام آمادگی کرده‌اند.
 

کد خبر 6103258

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha