۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۷:۴۴

مهر در گزارشی بررسی کرد؛

تنیس روی میز در آوردگاه کسب سهمیه المپیک/ امید به استمرار یک راه

تنیس روی میز در آوردگاه کسب سهمیه المپیک/ امید به استمرار یک راه

ملی‌پوشان تنیس روی میز ایران از روز جمعه با این امید وارد مسابقات آسیای میانه می‌شوند که بتوانند یک مسیر دو دهه‌ای برای کسب سهمیه از این منطقه را دوباره به سرانجام برسانند.

به گزارش خبرنگار مهر، مسابقات تنیس روی میز بازی های المپیک در سه بخش تیمی، انفرادی و میکس دوبل برگزار می شود. تنیس روی میز ایران در بخش میکس دوبل بازی ها اصلا شرکت ندارد و تاکنون فرصت حضور در بخش تیمی را هم نداشته است.

ملی پوشان تنیس روی میز ایران البته امیدوار بودند با کسب سهمیه لازم بتوانند برای نخستین بار در بخش تیمی بازی های المپیک پاریس شرکت داشته باشند اما ناکامی از صعود به جمع هشت تیم برتر مسابقات قهرمانی جهان که سال گذشته در کره جنوبی برگزار شد، این فرصت را از آنها گرفت.

بدین ترتیب حضور در بخش انفرادی المپیک تنها شانس باقی مانده برای پینگ پنگ بازان ایران است مشروط به کسب سهمیه لازم برای آن؛ این سهمیه برای بازیکنان کشورهای مختلف از طریق چهار مسیر قابل دسترسی است اما ملی پوشان ایران تنها به دو شیوه می توانند به آن دست یابند.

چهار مسیر برای دستیابی به سهمیه انفرادی تنیس روی میز

۳۲ نفر از بازیکنان شرکت کننده در بخش انفرادی مسابقات تنیس روی میز قهرمانی جهان از ترکیب ۱۶ تیمی که وارد این بازی ها شده اند، انتخاب می شوند به این صورت که دو بازیکن با بالاترین رنکینگ مجاز به حضور در بخش انفرادی مسابقات می شوند.

۲۲ نفر هم از مسابقات قاره ای و منطقه ای در هر قاره انتخاب می شوند. رقابت های آسیای میانه از جمله این مسابقات است.

۱۵ بازیکن هم از طریق رنکینگ جهانی وارد فهرست المپیک می شوند. در واقع ۱۵ بازیکن که در رنکینگ جهانی بالاترین جایگاه را دارند صاحب سهمیه می شوند. البته برای انتخاب این نفرات، ابتدا بازیکنانی که از ترکیب خود (۳۲ نفر) یا مسابقات قاره ای و منطقه ای (۲۲ نفر) سهمیه گرفته اند، از رنکینگ کنار گذاشته می شوند سپس نفرات برتر انتخاب می شوند.

یک نفر هم از طریق سهمیه وایلد کارت فدراسیون جهانی فرصت حضور در بازی های المپیک را کسب می کند.

با این اوصاف ایران که از حضور در آخرین دوره مسابقات قهرمانی جهان (کره جنوبی) آخرین فرصت برای کسب سهمیه تیمی را از دست داد، شانسی برای دستیابی به سهمیه انفرادی از این طریق ندارد. بنابراین رقابت های آسیای میانه و رنکینگ جهانی تنها مسیرهایی هستند که ایران شانس دست یابی به سهمیه توزیعی در آنها را دارد. به خصوص که اهدای سهمیه وایلد کارت به ایران با پیشینه و جایگاهی که دارد، بعید است.

تنیس روی میز در آوردگاه کسب سهمیه المپیک/ امید به استمرار یک راه

هر یک از برادران عالمیان در دوره بازی های المپیک شرکت داشته اند ؛ نیما در هر دو دوره با سهمیه آسیای میانه اعزام شده است

رقابت های آسیای میانه؛ میدانی همیشه المپیکی برای ایران

تنیس روی میز ایران تاکنون در هفت دوره بازی های المپیک نماینده داشته است اما هیچ وقت از طریق سهمیه تیمی یا رنکینگ جهانی وارد بخش انفرادی این بازی ها نشده است.

اولین حضور ایران در بازی های المپیک از طریق سهمیه وایلد و با اعزام ابراهیم علیدخت به بازی های المپیک ۱۹۹۲ بارسلونا انجام شد. دومین حضور تنیس روی میز در المپیک با یک دوره وقفه انجام و در المپیک ۲۰۰۰ سیدنی انجام شد. سهمیه حضور در آن دوره بازی ها از طریق آسیای میانه به دست آمد و این مسیر به صورت مستمر تا المپیک ۲۰۲۰ توکیو ادامه داشت.

در واقع طی ۶ دوره اخیری که تنیس روی میز ایران حضور متوالی در بازی های المپیک داشته است، اسیای میانه و حضور در میادین انتخابی این منطقه کمک حال ملی پوشان این منطقه برای کسب سهمیه بوده است.

پینگ پنگ بازانی که از حضور در مسابقات گزینشی اسیای میانه صاحب سهمیه بازی های المپیک شده اند، به این شرح هستند:

* المپیک ۲۰۰۰ سیدنی: مجیدرضا احتشام زاده
* المپیک ۲۰۰۴ آتن: محمدرضا اخلاق پسند
* المپیک ۲۰۰۸ پکن: افشین نوروزی
* المپیک ۲۰۱۲ لندن: ندا شهسواری و نوشاد عالمیان
* المپیک ۲۰۱۶ ریو: ندا شهسواری و نیما عالمیان
* المپیک ۲۰۲۰توکیو: نیما عالمیان

امید به استمرار یک راه

دوره جدید رقابت های تنیس روی میز آسیای میانه از روز جمعهه (۲۸ اردیبهشت) به میزبانی ازبکستان آغاز می شود و به مدت یک هفته ادامه خواهد داشت. این رقابت ها در هر دو بخش مردان و زنان برگزار می شود و قهرمان هر بخش تنها سهمیه توزیعی برای المپیک را از آن خود می کند.

تیم ملی تنیس روی میز ایران در از شرکت کنندگان در این مسابقات در هر دو بخش است. نوشاد و نیما عالمیان همراه با ندا شهسواری و مهشید اشتری ترکیب تیم های اعزامی ایران را تشکیل می دهند. این بازیکنان با هدایت جمیل لطف الله نسبی و حمیده ایرانمنش در این رقابت ها شرکت دارند.

تنیس روی میز ایران امیدوار است بازیکنان اعزامی به ازبکستان بتوانند مسیر دو دهه ای که از المپیک ۲۰۰۰ سیدنی آغاز شد و به صورت مستمر تا المپیک ۲۰۲۰ توکیو ادامه داشته را دنبال کرده و دوباره با کسب سهمیه از آسیای میانه، وارد فهرست المپین ها شوند.

تنیس روی میز در آوردگاه کسب سهمیه المپیک/ امید به استمرار یک راه

ندا شهسواری دو بار با قهرمانی در آسیای میانه صاحب سهمیه بازی های المپیک شده است


نیم نگاه جدی به رنکینگ المپیکی

درخشش اخیر نوشاد عالمیان در مسابقات گرنداسمش عربستان که منجر به صعود ۱۷ پله ای او در رنکینگ جهانی شد، امیدواری ها را نسبت به المپیکی شدنش از این رده بندی بیشتر کرده است. البته رنکینگ جهانی که ملاک توزیع سهمیه خواهد بود، ماه آینده و بعد از اتمام کامل میادین گزینشی در تمام قاره ها منتشر می شود.

با این اوصاف ابتدا باید رقابت های گزینشی ازبکستان به سرانجام برسد تا تکلیف سهمیه های این منطقه مشخص شود. بهترین حالت ممکن برای ایران این است که نیما عالمیان قهرمان آسیای میانه شود و سهمیه این منطقه را بگیرد سپس نوشاد عالمیان هم از طریق رنکینگ جهانی به سهمیه برسد و اینگونه همچون المپیک ریو، ایران دو نماینده در بخش مردان المپیک داشته باشد.

کد خبر 6106298

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha