۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۰:۳۵

محمدی؛

از ۵۴ هزار ساختمان در تهران ۱۵ درصد نمای کامپوزیتی دارد

 از ۵۴ هزار ساختمان در تهران ۱۵ درصد نمای کامپوزیتی دارد

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران گفت: ۵۴ هزار ساختمان را در تهران پایش کردیم و نزدیک ۱۰ تا ۱۵ درصد آنها نمای کامپوزیت دارد که طی ۳ دقیقه می‌تواند با حریق نابود می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر؛ صبح امروز همایش فناوری‌های مهندسی ایمنی حریق با موضوع بررسی حریق گاندی با همکاری سازمان آتش نشانی تهران، سازمان نظام مهندسی، دانشگاه شهید بهشتی و… برگزار شد.

قدرت‌الله محمدی مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران در این همایش گفت: روزانه ۱۵۰ حادثه حریق در تهران داریم که با اقدامات پیشگیرانه می‌توان این آمار را کاهش داد.

وی با اشاره به سالروز حادثه تلخ متروپل گفت: ساختمانی در شهری به صورت ابر پروژه و با تبلیغات گسترده ساخته شده و خداروشکر افتتاح نشده بود چرا که اگر بهره برداری کامل بود حادثه بسیار وحشتناک بود و هر چند افتتاح نمادین بود وای آن زمان فقط ۴۰ نفر کشته شدند.

محمدی به حادثه پلاسکو اشاره و بیان داشت: اگر برخی موضوعات پیشگیرانه را فقط هزینه کنیم ضربه می‌خوریم اگر پلاسکو عایق حریق داشت حداقل مدت بیشتر دوام می‌آورد و ۱۶ آتش نشان جان خود را از دست نمی‌دادند.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران ادامه داد: ۵۴ هزار ساختمان را در تهران پایش کردیم و نزدیک ۱۰ تا ۱۵ درصد آنها نمای کامپوزیت دارد که طی ۳ دقیقه می‌تواند با اشتعال نابود می‌شود، مانند نمای بیمارستان گاندی که سریع مشتعل شد.

وی با بیان اینکه نیروهای آتش‌نشانی طی ۴ دقیقه خود را به محل حوادث می‌رسانند، گفت: البته خطر حریق و گسترش آتش در ساختمان‌های دارای نمای کامپوزیتی بسیار سریع است و باید اصلاح نمای این ساختمان‌ها در اسرع وقت صورت گیرد.

محمدی به بازدیدش از یک ساختمان مرتفع در کره جنوبی اشاره کرد و گفت: این ساختمان ۷۴ طبقه بود و بالاترین نردبان آتش‌نشانی دنیا برای ۳۰ طبقه کفایت می‌کند. ولی دیدیم آنجا خود ساختمان ایستگاه آتش نشانی دارد و ارتباط طبقات هم مجزا بود و این به نوعی خود اطفایی است.

تا ۳۰ سال آینده، بیش از ۸۰ درصد جمعیت ایران شهری خواهد بود

همچنین شراره کامرانی، جامعه شناس با اشاره به اینکه دلیل صحبت در مورد زیست بوم شهری، اهمیت شهرهاست، اظهارداشت: نسبت رشد شهری در ایران بسیار بالاست. در سال ۱۴۳۵، حدود ۸۲.۵ درصد جمعیت ایران را جمعیت شهری، تشکیل می‌دهد که باعث بالارفتن تراکم شهرها خواهد شد و به همین میزان، آمار خطرها هم بالا خواهد رفت.

این جامعه شناس ادامه داد: در توسعه شهری پایدار، مسکن پایدار، اهمیت پایداری زیست محیطی و اقتصادی مهم است. همچنین مسؤولیت فردی و اجتماعی در جلوگیری از حوادثی مانند حریق مهم است.

وی ادامه داد: موضوع حریق نما فقط مربوط به ایران نیست. به طوری که بعد از موضوع حریق برج گرنفل تعداد ساختمان‌های با این نما در اروپا کاهش پیدا کرد.

کد خبر 6111492

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha