۵ خرداد ۱۴۰۳، ۱۳:۱۴

ذخیره ۷۶۰ میلیون مترمکعب آب باکیفیت در سد چمشیر

ذخیره ۷۶۰ میلیون مترمکعب آب باکیفیت در سد چمشیر

معاون اجرایی طرح سد و نیروگاه چمشیر گفت: در حال حاضر میزان املاح آب سد چمشیر زیر ۱۵۲۰ میکرو موس بر سانتی متر است و در حال حاضر ۷۶۰ میلیون مترمکعب آب باکیفیت در مخزن سد ذخیره سازی شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمد رضا فاضل با اشاره به اینکه با توجه به بارش‌های خوب فصل بهار در حال حاضر سد چمشیر نزدیک به ۷۶۰ میلیون متر مکعب ذخیره آب با کیفیت دارد، گفت: هدف اصلی احداث سد چمشیر توسعه کشاورزی در اراضی پایین دست بوده است و در فصل تابستان سال جاری همانند سال گذشته آب این سد برای آبیاری مزارع کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر خروجی آب سد ۹ مترمکعب بر ثانیه است، اظهار کرد: با توجه به اینکه هنوز مزارع کشاورزی پایین دست به آب این سد نیاز ندارند و سد کوثر نیز در پایین دست سر ریز کرده است، برنامه اصلی مدیریت منابع آب و ذخیره سازی ریزش‌های جوی در مخزن سد است.

معاون اجرایی طرح سد و نیروگاه چمشیر گچساران درباره کیفیت آب سد چمشیر و رود زهره بیان کرد: در حال حاضر املاح آب مخزن سد چمشیر زیر ۱۵۲۰ میکرو موس بر سانتی متر و میزان املاح آب خروجی سد نیز زیر ۲ هزار میکروموس بر سانتی متر است که در ادامه با افزایش میزان رهاسازی کیفیت خروجی آب سد نیز افزایش خواهد یافت.

فاضل درباره کیفیت آب رود زهره در پایین دست و برخی شائبه‌ها که در فضای مجازی مطرح می‌شود، گفت: در پایین دست سد چمشیر چند چشمه شور وجود دارد که در افزایش EC آب بسیار مؤثر هستند و اساساً یکی از اهداف احداث سد در موقعیت کنونی جداسازی آب باکیفیت جوی از چشمه‌های شور پایین دست بود.

وی در ادامه به افزایش حداکثری بهره‌برداری از آب مخزن سد در دو ماه مرداد و شهریور اشاره کرد و افزود: با توجه به اینکه در اواسط فصل تابستان دبی رود زهره در پایین دست به زیر ۶ متر مکعب بر ثانیه می‌رسد، با حجمی بالغ بر ۲۵ متر مکعب بر ثانیه از سد چمشیر رهاسازی آب انجام می‌شود که نقش مؤثری در کاهش شوری آب پایین دست و امکان استفاده بهینه از آن برای مصارف کشاورزی خواهد داشت.

فاضل گفت: سد چمشیر علاوه بر کمک به توسعه و بهبود فعالیت‌های کشاورزی در پایین دست سد همچنین از طریق پنج واحد نیروگاهی قادر است سالانه ۴٨۲ گیگاوات ساعت انرژی برق آبی تولید و به شبکه سراسری تزریق کند.

کد خبر 6118280

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha