۲۶ فروردین ۱۳۸۳، ۱۳:۰۲

معاون وزير علوم در پاسخ به خبرنگار دانشگاهي مهر :

گزارش دانشگاه شانگهاي درباره 500 دانشگاه برتر جهان قابل اعتنا نيست

چندي پيش دانشگاه جيائو تونگ چين پس از يك بررسي گسترده فهرستي از 500 دانشگاه برتر جهان را ارائه كرد كه هيچ يك از دانشگاههاي ايران در آن فهرست به چشم نمي خورد .

به گزارش خبرنگار دانشگاهي مهر معاون فناوري  وزير علوم تحقيقات و فناوري با اشاره به اينكه بررسي كاملي درباره اين پژوهش صورت داده است گفت اين پژوهش كه در دانشگاه شانگهاي چين صورت گرفته است زياد  قابل استناد نيست زيرا اين دانشگاه شرايط انجام چنين تحقيقي را ندارد و بسياري از سازمان ها و موسسات در جهان هستند كه كارشان ارائه گزارش درباره سطح دانشگاههاست و عموما نظر انها قابل ارئه است .

دكتر اقبال كريميان كه به تازگي معاونت فناوري وزير علوم را برعهده گرفته است و عضو هيئت علمي دانشگاه صنعتي اصفهان است به خبرنگار دانشگاهي مهر همچنين گفت  : من معيارهاي دانشگاه شانگهاي براي انتخاب دانشگاههاي برتر را ديده ام و بررسي كرده ام درحقيقت مشكل اصلي اين پژوهش چيني ها اين است كه معيارهايي كه در نظر گرفته اند نظير دريافت جايزه نوبل ، اصولا با ساختار دانشگاهي بسياري از كشورها انطباق ندارد و صرفا شاخص هاي مناسبي  براي سنجش اموزش عالي كشورهاي بسيار پيشرفته است و نمي تواند وضع واقعي اموزش عالي بسياري از كشورها از جمله ايران را نشان دهد .

در فهرستي كه دانشگاه جيائو تونگ منتشر كرده و مدتي پيش توجه برخي رسانه هاي كشور را نيز به خود جلب كرد دانشگاه هاروارد در صدر است و دانشگاه كارولينسكا سوئد جز 50 دانشگاه نخست است اين دانشگاه برنده جايزه نوبل پزشكي را هرساله معرفي مي كند . همچنين دانشگاه توكيو و دانشگاه هاي تركيه هم در فهرست صد دانشگاه برتر آسيايي اين تحقيق ديده مي شوند .

چين كه كشور انجام دهنده اين تحقيق بوده است يكي از كشورهاي صنعتي است كه از لحاظ علمي پيشرفتهاي شاياني داشته است و در خبرها داشته ايم كه چين در چند سال اينده به يكي از بزرگترين قطبهاي علمي و صنعتي جهان تبديل خواهد شد .

کد خبر 70479

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha