۶ اردیبهشت ۱۳۸۳، ۲۰:۲۰

همايش جهاني حكمت مطهر

علي مطهري: مقام فقهي استاد مطهري مورد غلفت قرار گرفته است

دكتر علي مطهري عضو هيات علمي دانشكده الهيات دانشگاه تهران در همايش جهاني حكمت مطهر تحت عنوان نوآوري هاي فقهي در آثار استاد مطهري سخنراني كرد.

به گزارش خبرنگارگروه دين و انديشه خبرگزاري مهر، وي در آغاز سخنان خود گفت: استاد مطهري در جامعه ما بيشتر به عنوان يك فيلسوف و متكلم شهرت دارد، و مقام فقهي ايشان مورد غفلت واقع شده است.

وي افزود: مطهري در فقه شاگرد آيت الله بروجردي و امام خميني بودند. از نظر ايشان دو نوع اجتهاد وجود دارد، اجتهاد مشروع و اجتهاد ممنوع.
مطهري درباره اجتهاد مشروع گفت: در اجتهاد مشروع مباحثي مانند قياس، اجتهاد به راي، و ... مطرح است. در فقه شيعه مباحث قياسي، اجتهاد به راي، به آن معنايي كه در اهل سنت رواج دارد، وجود ندارد. نقطه مقابل اجتهاد شيعه مكتب اخباري گري است. استاد مطهري اصول مكتب اخباري گري را در انكار حجيت عقل و انكار حجيت و سنديت قرآن در مقابل روايات دانسته و بر مشي فقهي آيت الله بروجردي تاكيد مي كرد.

وي اضافه كرد: از نظر استاد، يك مجتهد شيعه بايد با تاريخ فقه آشنا بوده و به علم رجال، حديث، فقه ساير فرقه ها، تاريخ اسلام، اصول فقه، و تفسير قرآن تسلط داشته باشد. وي رجوع به كتابهاي اهل سنت را براي فهم احاديث و روايات واجب مي دانست.

دكتر مطهري در پايان سخنان خود با ذكر اين كه يكي از ويژگيهاي روش فقهي استاد تفكيك عادات و عرف از شرع است، برخي از مسائل متحدثه از ديدگاه استاده مطهري را معرفي و تحليل كرد.

 

کد خبر 73283

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha