۱۳ اردیبهشت ۱۳۸۳، ۱۷:۲۵

نقاشي هاي خليلي فرد در نگارخانه خانه هنرمندان

نمايشگاه آثار نقاشي احمد خليلي فرد با موضوع فرهنگ كرد از 12 ارديبهشت در نگارخانه هنرمندان ايران افتتاح شد.

به گزارش خبرگزاري "مهر" به نقل از سايت خبري خانه هنرمندان ايران احمد خليلي فرد عضو هيات علمي دانشگاه سوره در اين نمايشگاه 29 تابلوي نقاشي با موضوع رابطه  اخروي انسان و طبيعت به نمايش گذاشته است.
خليلي فرد درباره اين تابلو ها كه به نوعي موسيقي، لباس، فرهنگ عامه مردم كرد را در خود جاي داده است، مي گويد: طبيعت در رابطه با انسان معنا مي دهد اينها انسانهاي امروزي نيستند من انسانهاي پس از مرگ را به تصوير كشيده ام.
فيگورهاي تابلوهاي خليلي فرد لباس كردي بر تن دارند و با سازهاي  خود ، موسيقي كردي مي نوازند در يكي از تابلوها زنان و مردان كردي با همان لباسهاي خوش آب و رنگشان مي رقصند اما اين فقط تابلوها نيستند كه از كردستان مي گويند ، بيشتر بينندگان آثار در افتتاحيه ، كرد زباناني هستند كه همراه با موسيقي نگارخانه از فرهنگ اين سرزمين مي گويند . گويي  نقاش از آنها خواسته كه بيايند تا توضيحي  باشند براي 29 تابلوي مربع شكل و در قطع بزرگ او.
 خليلي فرد توضيح مي دهد: براي اينكه  فيگور را نشان دهم به كادر بزرگ و مربع شكل پناه مي برم.
حيوانات هم يكي از عوامل بصري كارهاي من هستند مثلا حيواني مثل اسب يكتاز يارهاي ديرين در بزم و رزم انسان بوده است ، پروانه يا پرنده جداي اينكه از لحاظ فرم حس زيادي دارد و زيباست در ادبيات و گذشته فرهنگي هر كدام نماد پاكي و معصوميت است.
در بعضي از تابلوهاي  وي خطوطي به شكل هاي مختلف مثل دايره در تصاوير ديده مي شود كه خليلي فرد درباره  آنها مي گويد: اينها عناصر بصري است و توضيح درباره آنها كمي بي مورد است اما در يكي از تابلوها اين دايره  قرمز رنگ نشانه اي از ارتباط بين زمين و آسمان است دليل ديگر من شيرينتر كردن و چشم نوازتر كردن تابلوها است.
او درباره استفاده  سازهايي چون دف ، ني و تنبور در تابلوهايش مي گويد: چون به موسيقي علاقه دارم و گاهي نيز ساز مي نوازم حس مي كنم موسيقي پناه خوبي است.
نمايشگاه احمد خليلي فرد تا 17 ارديبهشت در نگارخانه  هنرمندان ايران برپا است.
کد خبر 75141

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha