۶ دی ۱۳۸۷، ۱۳:۵۷

وزیر بهداشت خبر داد:

سهم 400 میلیارد تومانی وزارت بهداشت از اصلاحیه بودجه 87

سهم 400 میلیارد تومانی وزارت بهداشت از اصلاحیه بودجه 87

وزیر بهداشت از تعیین سهم این وزارتخانه در اصلاحیه بودجه 87 خبر داد و گفت: در این لایحه 6 هزار و 250 میلیارد تومان اعتبار پیش بینی شده است که سهم وزارت بهداشت از اصلاحیه بودجه 400 میلیارد تومان است.

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر کامران باقری لنکرانی امروز در شصتمین اجلاس روسای دانشگاههای علوم پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: در این لایحه 6 هزار و 250 میلیارد تومان اعتبار پیش بینی شده است که بخشی از آن نیز به دستگاههای دارای کسری بودجه از جمله وزارت بهداشت اختصاص دارد که ما برای افزایش سهم وزارت بهداشت نیز تلاش خواهیم کرد.

وزیر بهداشت از ابلاغ تخصیص اعتبارات هزینه ای وزارت بهداشت به میزان 92 درصد برای سه ماه سوم خبر داد و گفت: این مصوبه به وزارت بهداشت ابلاغ شده و فرصتی برای وزارتخانه ایجاد می کند که تا زمان تصویب اصلاحیه بودجه بتوانیم کارهای اجرایی را ساماندهی کنیم.

وی اضافه کرد: علاوه بر این امر موافقت شد که 150 میلیارد تومانی که به عنوان پیش پرداخت، پیش از این به وزارت بهداشت داده شده بود از اعتبارات هزینه ای که اختصاص می یابد، کسر نشود.

وزیر بهداشت با اشاره به همکاری های بین بخشی از روسای دانشگاهها خواست که مسائل مربوط به ارتباط با سازمان بازنشستگی، معاونت نظارت راهبردی ریاست جمهوری، قوه قضائیه، وزارت بازرگانی را در نشست مشترک با روسای دانشگاهها مطرح کنند.

وی در خصوص لایحه جامع نظام سلامت و تغییرات این لایحه گفت: برای اصلاح پاره ای از قوانین نظام سلامت این لایحه به صورت جامع ارائه می شود اما برای پیشرفت سریع کار 100 مورد به 35 مورد در این لایحه کاهش یافت و این 35 مورد عمده ترین مباحثی هستند که نظام سلامت با آن مواجه است که با مباحثی همچون طرح نیروی انسانی، تولید، بیمه، منابع مالی و غیره می پردازد

لنکرانی اضافه کرد: تصویب لایحه جامع نظام سلامت یکی از نقاط عطف قانونگذاری نظام سلامت خواهد بود. چرا که در حال حاضر برخی از قوانین تناقض زیادی با هم دارند و از سوی دیگر به دلیل اینکه در سال های اولیه دهه 80 وزارت بهداشت بخش زیادی از اختیارات خود را از دست داده، اقتدار در جنبه تولیت به این وزارتخانه باز می گردد.

وی با بیان اینکه تغییرات شگرفی در سیمای سلامت در سه سال اخیر در کشور رخ داده، به پیشرفت های حوزه های آموزشی، پژوهشی، غذا و دارو، سلامت و اداره دانشگاههای علوم پزشکی اشاره کرد و گفت: میزان دوره های تحصیلات تکمیلی و دکتری تخصصی از سال 83 به این سو در کشور 4 برابر افزایش داشته است.

وزیر بهداشت اضافه کرد: ظرفیت پذیرش دانشجوی کارشناسی ارشد در سه سال اخیر 40 درصد رشد داشته و افزایش ظرفیت دستیاری نیز منطقی و هدفمند طراحی شده است. در برخی از رشته ها مانند جراحی مغز و اعصاب پس از 20 سال افزایش ظرفیت پذیرش داشته ایم.

وی خاطرنشان کرد: تولیدات علمی حوزه علوم پزشکی ایران در سه سال اخیر 14 رتبه ارتقا یافته به گونه ای که در سال 83 رتبه ایران در بخش تولید مقالات علمی در نمایه های بین المللی ISI  و PubMed رتبه 41 بوده که در سال 86 به رتبه 27 ارتقا یافته و پیش بینی می شود که تا آخر سال به رتبه 25 برسیم.

لنکرانی با اشاره به ثبت 203 مورد ثبت پتنت، نوآوری و اختراع در معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت یادآور شد: ثبت اختراع و ابداع در وزارت بهداشت بر خلاف نظام اعلامی ثبت اختراعات در سازمان ثبت ، به صورت کاملاً کیفی و تخصصی انجام می گیرد و تعداد آن نیز به اندازه 8 سال گذشته بوده است.

وی در ادامه در خصوص افزایش شاخص های بهداشتی، مرگ و میر مادران باردار و اهداف هزاره سوم برای ایران در این زمینه گفت: ایران توانسته است با افزایش شاخصهای بهداشتی، این اهداف را محقق کند و 73 درصد مرگ و میر را نسبت به چشم اندازی که تعریف شده در سه سال اول این چشم انداز محقق کند.

وزیر بهداشت در خصوص اورژانس پیش بیمارستانی و افزایش تخت های بستری گفت: اورژانس پیش بیمارستانی 3 برابر خدمت رسانی را افزایش داده است و 11 هزار تخت بیمارستانی نیز در سال 86 به مجموعه تختهای بیمارستانی اضافه شد.

وی در خصوص آمار هزینه های خانوار در بخش بهداشت و درمان که از سوی مرکز آمار ایران اعلام شده گفت: هزینه خانوار روستایی در این بخش 7 درصد و هزینه خانوار شهری در این بخش 27 درصد نسبت به سال 85 رشد داشته که این نشان دهنده موثر بودن نظام سلامت و طرح پزشک خانواده و هزینه ثمربخشی آن است.

لنکرانی همچنین از برگزاری جشنواره فرهنگی دانشجویان به عنوان بخشی از موفقیت های معاونت دانشجویی و از کاهش مصرف روغن نباتی جامد نیز به عنوان بخشی موفقیت های وزارت بهداشت در بخش غذا و دارو نام برد. 

کد خبر 806368

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha