۸ خرداد ۱۳۸۳، ۱۲:۳۹

ساختار تشكيلاتي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري به تصويب رسيد

ساختار تشكيلاتي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ، با 5 معاونت ، از سوي سازمان مديريت و برنامه ريزي مورد تصويب قرار گرفت .

اردشير اروجي مشاور سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در گفت و گو با خبرنگار فرهنگي "مهر"، ضمن بيان اين مطلب  افزود : معاونت امور فرهنگي و ارتباطات ،  امور توسعه و تجهيز منابع ،  حفاظت فني ،  امور بين الملل حقوقي و مجلس و همچنين  توسعه مديريت ، معاونت هاي تشكيل دهنده سازمان جديد هستند .
وي هدف از ادغام دو سازمان و تشكيل سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري را ارتقاء جايگاه تشكيلاتي اين سازمان ها اعلام كرد و افزود : در چنين شرايطي سازمان جديد مي تواند به نحو مطلوب تر و تأثير گذارتري عمل كند .
اروجي افزود : اميدواريم  سازمان جديد با چارت فعلي نقش مثبت  و مؤثر خود را در زمينه ارتقاء ميراث فرهنگي و توسعه گردشگري ايفا كند  و در زمينه فراهم كردن درآمدهاي ارزي ، اشتغال زايي ، بسط و توسعه عدالت اجتماعي گام هاي بلندي بردارد.
بر اساس اعلام اروجي ، هر يك از معاونت هاي اعلام شده ، بخش هاي مختلفي دارند كه وظايف مشخصي را بر عهده داشته و در راستاي تحقق اهداف از پيش تعيين شده فعاليت خواهند كرد .

- معاونت امور فرهنگ و ارتباطات :
در اين معاونت بخش هايي در راستاي پرداختن به بحث تغيير نگرش نسبت به موضوع گردشگري و ميراث فرهنگي ، اطلاع رساني و تبليغات ، آموزش و نظارت بر مورزه ها ( بر اساس برنامه ريزي هاي انجام شده قرار است ، موزه ها به تدريج به بخش خصوصي واگذار شده و به صورت هيأت امنايي اداره شوند ) فعاليت خواهند كرد.

- معاونت امور توسعه و تجهيز منابع :
در اين معاونت  استاندارهاي فني نظارت تدوين و طرح جامع ساماندهي و تعيين مرز و حريم حفاظتي 500 قطب فرهنگي - تاريخي تهيه مي شود.
همچنين دعوت از بخش هاي خصوصي و دولتي ، به منظور سرمايه گذاري در ايجاد مراكزتفريحي - فرهنگي نظير هتل و رستوران  تأمين منابع لازم براي اجراي طرح ها ، حمايت از تشكل هاي غير دولتي و تشويق آنها به سرمايه گذاري در اين بخش ، تحقيق و مطالعه در مورد خواستها ، نيازها و علائق كشورهاي اروپايي و آسيايي  و بازار يابي با در نظر گرفتن اهداف گردشگران به منظور جلب هر چه بيشتر گردشگر از ديگر برنامه هاي پيش بيني شده براي اين معاونت است .

- معاونت حفاظت فني :
حفاظت بناها ، بافت ها و محوطه هاي تاريخي - فرهنگي و تدوين دستورالعمل هاي لازم يكي از بخش هاي اين معاونت است ،   بر اساس پيش بيني هاي انجام شده ، سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در اين زمينه بعنوان سياستگذار در جهت هدايت ، حمايت و نظارت فعاليت خواهد كرد و كارهاي اجرايي را شهرداري ها و بخش هاي خصوصي بر عهده خواهند داشت .
باستان شناسي از ديگر بخش هاي معاونت فوق است ،  اين بخش نظارت بر 200 هزار تپه باستاني پراكنده  سطح كشور و ضوابط حفاظت از آنها را تعيين خواهد كرد و اگر قرار باشد حفاري انجام شود ، ضوابط حفاري و نگهداري را صادر ، بر كاوش ها نظارت خواهد داشت .
حفاظت از اموال تاريخي - فرهنگي از ديگر برنامه هاي پيش بيني شده براي معاونت حفاظت فني است ،  اين بخش بر حفاظت و نگهداري 2 ميليون شيء تاريخي در واحدهاي مختلف ميراث فرهنگي و 10 ميليون شيء تاريخي كه در اختيار مردم و نهادها و سازمان هاي مختلف ( بنياد جانبازان و امورخارجه) قرار دارد ،  نظارت خواهد داشت .
 در اين راستا اطلاعات تمام اشياء جمع آوري و در يك بانك اطلاعاتي ثبت مي شوند ، تصريح كرد : اين امر از صاحبان فعلي اشياء سلب تملك نخواهد كرد .
 ثبت سريع ميراث فرهنگي و طبيعي كشور در فهرست آثار ملي كشور نيز از ديگر برنامه هاي و اهداف تعيين شده براي اين معاونت است ، از آنجا كه  بيش از 1 ميليون و 200 هزار اثر غير منقول و 1 ميليون بنا و مجموعه تاريخي و همچنين 200 هزار تپه در سراسر كشور وجود دارد و تاكنون بيش از 12 هزار اثر كشور به ثبت رسيده ، سرعت بخشيدن به اين مقوله بسيار ضروري است چرا كه زمينه زمينه نگهداري مطلوبتر فراهم مي شود .

- معاونت امور بين المللي حقوقي و مجلس 
امور حقوقي املاك ، برقراري ارتباطها ي سازنده و ارزنده با سازمان هاي بين المللي نظير يونسكو ، ايكوم ، ايكروم و ايكوموس و پيگيري هماهنگي امور استانها به منظور سهيم بودن در توسعه كشوراز اهداف و برنامه هاي اين معاونت است .

- معاونت توسعه مديريت
نوسازي و تحول اداري ، امور مالي و درآمدي سازمان  ، امور كاركنان و خدمات اداري و همچنين تشكيل دفتر برنامه ريزي و اطلاعاتي در دفتر رياست سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري به منظور برقراري ارتباط بين سازمان مديريت و برنامه ريزي و سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ، برنامه هايي است كه براي معاونت توسعه مديريت پيش بيني شده است .

کد خبر 82128

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha