۱۲ تیر ۱۳۸۳، ۱۱:۰۶

رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در گفت و گو با "مهر":

ثبت پاسارگاد در فهرست يونسكو با جلب آراء توام بود

رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري با اشاره به اينكه ثبت پاسارگاد با توجه به ويژگي هاي خاصي كه دارد چندان دور از ذهن نبوده است ، اين اتفاق را رويدادي ارزشمند اعلام كرد .

حسين مرعشي رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در گفت و گو با خبرنگار فرهنگي "مهر"، ضمن اعلام اين مطلب و با تأكيد بر اينكه پاسارگاد به اتفاق آراء ، يعني كسب صد درصد آراء اعضاي اجلاس يونسكو درفهرست جهاني يونسكو به ثبت رسيده است ، اظهار داشت : كارشناسان يونسكو ، اين رويداد را اتفاقي ارزنده براي ميراث جهاني دانسته اند و به حق نيز چنين است  .
رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري افزود : مسئولان كميته ميراث جهاني اعلام كردند پاسارگاد به عنوان يك اثرجهاني ، موجب تقويت مجموعه ميراث جهاني است و درواقع الحاق  پاسارگاد به فهرست ميراث جهاني يونسكو ، ارتقاء شأن ميراث جهاني را بدنبال دارد .
مرعشي پاسارگاد را مجموعه اي با چند هزار سال سابقه معرفي كرد كه تمام قابليت هاي تاريخي ، فرهنگي و معماري ثبت در ميراث جهاني را داشته است .
رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در ادامه از برگزاري جلسه اي به منظور بررسي پرونده ثبتي ارگ بم در بيست هشتمين اجلاس يونسكو خبر داد و گفت : امروز موضوع ثبت اين محوطه تاريخي نيز بررسي مي شود كه پيش بيني ما در اين ارتباط نيز مثبت است .
وي در مورد نقش جهان گفت : با توجه به طرحي كه ارائه داديم ، به نظر مي رسد كارشناسان يونسكو متقاعد و پرونده اين محوطه از دستور كار اجلاس خارج شده است ، البته براي اعلام خبرهاي دقيق بايد منتظر خبرهاي كاملتري از يونسكو باشيم .
در بيست و هشتمين اجلاس يونسكو ، پاسارگاد در فهرست جهاني يونسكو ثبت شد ، به اين ترتيب تعداد آثار ثبت شده جهاني ايران به 5 رسيد .
چغازنبيل ، تخت جمشيد ، نقش جهان ( ميدان امام اصفهان) و تخت سليمان ديگر محوطه هاي تاريخي ايران هستند كه در فهرست آثار جهاني يونسكو به ثبت رسيده اند .

کد خبر 91623

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha