۲۷ مرداد ۱۳۸۸، ۱۴:۲۳

قیمت تضمینی دانه های روغنی اعلام شد / پیش بینی برداشت 160 هزار تن دانه روغنی

قیمت تضمینی دانه های روغنی اعلام شد / پیش بینی برداشت 160 هزار تن دانه روغنی

ساری - خبرگزاری مهر: مدیرکل پنبه، دانه روغنی و نباتات صنعتی وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد: قیمت تضمینی خرید دانه های روغنی امسال شش هزار و 200 ریال است که دولت به ازای هر کیلوگرم با هدف حمایت از افزایش تولید دو هزار ریال یارانه پرداخت می کند.

به گزارش خبرنگار مهر در آمل ، بهمن ناصحی ظهر سه شنبه در گردهمایی سالانه سراسری کلزا در مرکز ترویج، توسعه و منابع انسانی هراز شهرستان آمل همچنین گفت: قیمت جهانی دانه های روغنی بین چهار هزار و 100 تا چهار هزار و 550 ریال است.

وی در ادامه به وضعیت تولید دانه های روغنی در کشور اشاره کرد و گفت: امسال از سطح 146هزار هکتار قراداد منعقد شده با کلزا کاران پیش بینی می شود حدود 160 هزار تن دانه روغنی تولید شود.

ناصحی به مشکلات تولید دانه روغنی اشاره کرد و اظهار داشت: خشکسالی و محدود بودن منابع آبی، نبود اعتبار کافی برای پرداخت تسهیلات، کمبود نهاده های کشاورزی از جمله کود شیمیایی از مهمترین عوامل بازدارنده افزایش سطح کشت کلزاست.

مدیرکل پنبه، دانه روغنی و نباتات صنعتی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه هم اکنون 15رقم تولید دانه های روغنی متناسب با شرایط آب و هوایی کشور کشت می شود، گفت: برای توسعه سطح زیر کشت کلزا به اعتبارات ویژه، تامین نهاده های کشاورزی و تجهیزات مکانیزاسیون ضروری است.

ناصحی به وجود ظرفیت کارخانجات فرآوری دانه های روغنی در کشور اشاره کرد و ادامه داد: هم اکنون ظرفیت کارخانجات کشور در تبدیل کلزا به روغن خوراکی حدود سه میلیون تن است که این در مقایسه با مصرف یک میلیون و 200 هزار تن روغن خوراکی کشور بالاتر است.

وی به وجود ظرفیت بالای تولید دانه روغنی در استانهای شمالی به خصوص مازندران اشاره کرد و اظهار داشت: اراضی شالیزاری با محوریت برنج کاری است اما کلزا به عنوان کشت دوم مهمترین محصول تولیدی در این اراضی است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران، برنامه ریزی سالانه و ارائه راهکارهای کارشناسی برای افزایش سطح زیر کشت را به عنوان اهداف اصلی این گردهمایی عنوان کرد.

یحیی ابطالی گفت: مازندران با تولید سالانه حدود 42 هزار تن دانه روغنی مقام نخست تولید کلزا در کشور را دارد.

وی بارندگی مکرر و کمبود نهاده های کشاورزی را از مهمترین مشکلات تولید کلزا در استان مازندران عنوان کرد و ادامه داد: ارائه راه حل برای کاهش هزینه تولید و توسعه کشت دوم در اراضی شالیزاری از دیگر اهداف این گردهمایی است.

ابطالی به مکانیزاسیون کشت در اراضی مازندران اشاره کرد و گفت: اکنون پژوهشهای زیادی در محصولات کشاورزی شده است که نتایج تحقیقات آن در اراضی اجرایی می شود.

مازندران دارای 460 هزار هکتار اراضی زراعی و باغی است.

کد خبر 931866

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha