۱۴ آبان ۱۳۸۹، ۹:۳۳

غیبی به مهر اعلام کرد:

افزایش حبابی قیمت زعفران / 50 تن زعفران سال گذشته در بازار

افزایش حبابی قیمت زعفران / 50 تن زعفران سال گذشته در بازار

مدیرکل دفتر سبزی، صیفی و گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی با ابراز نگرانی نسبت به قیمتهای حبابی زعفران در بازار، گفت: وزارت جهادکشاورزی با توسعه کشت زعفران در استانهای غیر بومی موافق نیست.

بهروز غیبی در گفتگو با مهر در خصوص کاهش قیمت زعفران در بازار اظهار داشت: افزایش قیمتها در بازار حبابی بود و کاهش قیمتها هم از سود زعفران اتفاق افتاد که این به نفع تجارت زعفران کشور است.

وی افزود: 50 تن زعفران باقیمانده از سال گذشته به همراه 220 تن زعفرانی که امسال تولید خواهد شد، جو روانی برای کاهش قیمتها به وجود آورد؛ در واقع افزایش قیمت زعفران در سال گذشته باعث شد که بخشی از بازار زعفران از دست برود و قدرت خرید کاهش پیدا کند.

مدیرکل دفتر سبزی صیفی و گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: افزایش قیمت زعفران سهم زیادی از بازار داخل را هم از دست داد و همین امر موجب روی آوردن مردم به زعفرانهای تقلبی و سوء استفاده سودجویان شد.

غیبی به یکی دیگر از عواقب سوء افزایش قیمت زعفران اشاره کرد وگفت: در سالهای گذشته این افزایش قیمت باعث ایجاد رقیب برای ایران در بازارهای جهانی زعفران شد به‌طوریکه کشورهای همسایه نیز به کشت زعفران روی آوردند.

وی افزود: رقابت برای کسب سود بیشتر به داخل کشور هم کشیده شده است و استانهایی مانند اردبیل که مزیت کشت محصولات دیگری را دارند به دنبال جایگزینی زعفران هستند در حالی که نباید برای سودهای کوتاه مدت مزیتهای تولید را نادیده گرفت.

مدیرکل دفتر سبزی صیفی و گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی اظهارداشت: حاشیه سود بالا در زعفران تاکنون رقبای زیادی را در بازار برای زعفران کاران بومی ایجاد کرده است که این به نفع کشاورزان نیست و باید با کنترل و کاهش قیمتها از این موضوع گرفته شود.

غیبی درباره تعیین یک قیمت واحد برای زعفران گفت: قیمت باید میان تولید کنندگان و خریداران توافقی تعیین شود و دولت نمی تواند در تعیین قیمتها مداخله داشته باشد. وی افزود: هم اکنون قیمتها در بازار به دلیل نزدیک شدن به فصل برداشت و 50 تن باقیمانده از سال قبل روبه کاهش است.

کد خبر 1184442

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha