۱۸ دی ۱۳۸۹، ۱۱:۲۹

به کارگردانی رضایی/

مستند "زن مبارز" تدوین می‌شود

مستند "زن مبارز" تدوین می‌شود

تدوین فیلم مستند بلند "زن مبارز" به کارگردانی پناه برخدا رضایی پس از پایان تصویربرداری در چند کشور، شروع شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، این فیلم مستند درباره زندگی مرضیه حدیدچی (دباغ) یکی از زنان مبارز ایران و از چهره‌های شناخته شده انقلاب اسلامی است. دباغ سال 1318 در شهر همدان و در خانواده‌ای مذهبی و فرهنگی متولد شد و تحصیلات خود را از مکتب خانه آغاز کرد و از معلومات پدر در یادگیری قرآن و نهج‌البلاغه بهره برد. زمانی که وی در سال 1333 با محمدحسین دباغ ازدواج کرد، عازم تهران شد تا همزمان با تحصیلات علوم دینی، فعالیت‌های سیاسی خود را ادامه داد.

با ورود به تشکیلات تحت هدایت شهید آیت‌الله سعیدی، فعالیت‌های سیاسی او بیشتر شد و پس از شهادت آیت الله سعیدی در سال 1349، به مبارزه خود شدت بخشید تا سرانجام در سال 1353 توسط ساواک دستگیر و به همراه دختر نوجوانش (رضوانه) تحت شدیدترین شکنجه‌ها قرار گرفت. اما وی مقاومت کرد و در زندان نیز به مبارزات خود ادامه داد و به تقابل نظریه‌های ایدئولوژیکی اسلام با گروه‌های مارکسیستی پرداخت.

مرضیه دباغ پس از هجرت امام خمینی (ره) به پاریس در سال 1357، به یاران ایشان پیوست. وی پس از پیروزی انقلاب اسلامی به کشور بازگشت و در مصدر بسیاری از امور، به ویژه فرماندهی سپاه همدان و مسئولیت بسیج خواهران قرارگرفت و در سه دوره نماینده مردم تهران و همدان در مجلس شورای اسلامی بود. علاوه بر آن در دانشگاه علم و صنعت ایران و مدرسه عالی شهید مطهری به تدریس پرداخت و هم اکنون قائم مقام جمعیت زنان جمهوری اسلامی است.

عوامل تولید فیلم مستند بلند "زن مبارز" که به مدت 90 دقیقه، تولید شده، عبارتند از محقق و کارگردان پناه برخدا رضایی، مشاور پروژه: سردار جمشید ایمانی، مدیر تصویربرداری: اصغرآذری پیشکناری، صدابردار: احسان ملکوتی، تدوین و صداگذاری: قاسم خدابنده لو، با حضور مرضیه حدیدچی (دباغ) و تهیه‌کننده مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و پناه برخدا رضایی.

کد خبر 1226765

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha