۱۹ بهمن ۱۳۸۹، ۹:۳۴

اوجی به مهر خبر داد:

تهران میزبان نشست 3 جانبه خط لوله گاز اسلامی

تهران میزبان نشست 3 جانبه خط لوله گاز اسلامی

معاون وزیر نفت با اشاره به برگزاری نشست 3 جانبه خط لوله گاز اسلامی در تهران از آماده شدن قرارداد اصلی واردات گاز از جمهوری آذربایجان خبر داد.

جواد اوجی درگفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به برگزاری دور جدید مذاکرات سه جانبه خط لوله گاز اسلامی به میزبانی تهران ، گفت: تا پایان بهمن ماه سالجاری با برگزاری نشستی با حضور مقامات ایران، عراق و سوریه جزئیات بیشتری برای اجرای این پروژه بین المللی صادرات گاز نهایی می شود.

معاون وزیر نفت با اشاره به آمادگی ایران برای تامین گاز مورد نیاز کشورهای سوریه وعراق، تصریح کرد: در نشست گازی دمشق یک سند همکاری گازی بین ایران و سوریه امضا شده است.
 
به گفته مدیرعامل شرکت ملی گاز با امضای این سند همکاری زمینه برای صادرات و ترانزیت گاز طبیعی ایران از مسیر کشورهای عراق- سوریه- جنوب لبنان- دریای مدیترانه به کشورهای اروپایی فراهم شده است.
 
به گزارش مهر، هدف ازبرگزاری نشست سه جانبه خط لوله گاز اسلامی در تهران، برآورد اقتصادی و تعیین مسیردقیق ساخت خط لوله انتقال گاز است.
 
این خط لوله 56 اینچی به طول بیش از یکهزار و 500 کیلومتر از عسلویه تا دمشق از ظرفیت انتقال روزانه 110 میلیون متر مکعب گاز طبیعی برخوردار است.
 
پیش بینی می شود پس از انجام مذاکرات فنی به زودی یک مشاور بین‌المللی برای اجرای این طرح بین المللی مورد استفاده قرار گیرد همچنین یک کنسرسیوم با حضور ایران، عراق، سوریه و مشارکت شرکتهای خارجی برای سرمایه گذاری در ساخت خط لوله گاز تشکیل خواهد شد.
 
بر اساس برآوردهای انجام شده میزان نیاز گازی کشورهای در مسیر خط لوله تا افق 2020 میلادی در عراق روزانه 10 تا 15 میلیون متر مکعب، سوریه روزانه 15 تا 20 میلیون متر مکعب و لبنان بین پنج تا هفت میلیون متر مکعب است.
 
در صورت توافق سه جانبه امکان ساخت این خط لوله با سرمایه گذاری 2 تا 2.5 میلیارد دلاری در مدت سه سال وجود دارد.
 
جزئیات امضای 3 میلیارد دلار قرارداد جدید گازی
 
اوجی در ادامه از امضای یک قرارداد جدید سه میلیارد دلاری (سه هزار میلیارد تومان) با یکی از بانکهای داخلی برای تامین مالی سه طرح اولویت دار صنعت گاز خبر داد و افزود: این قرارداد جدید تا چند روز آینده برای ساخت خطوط لوله و طرح توسعه پالایشگاههای گاز امضا خواهد شد.
 
به گفته وی با امضای این قرارداد بخشی از منابع مالی ساخت ادامه خط لوله ششم سراسری از اهواز تا دهگلان، ادامه خط هفتم سراسری از ایرانشهر به زاهدان و مرز پاکستان و توسعه پالایشگاه گاز ایلام تامین خواهد شد.
 
ایران و آذربایجان قرارداد جدید گازی امضا می کنند
 
معاون وزیر نفت همچنین از آماده شدن سند نهایی و اصلی قرارداد واردات گاز طبیعی از جمهوری آذربایجان خبر داد و تاکید کرد: هم اکنون این قرارداد آماده امضا بوده که پیش بینی می شود به زودی در تهران این قرارداد جدید گازی بین مقامات دو کشور امضا شود.
 
به گزارش مهر، با توافق جدید گازی تهران- باکو در سال اول روزانه دو میلیون متر مکعب معادل 750 میلیون متر مکعب در یکسال گاز طبیعی از این کشور حاشیه دریای خزر وارد ایران خواهد شد. در سال دوم هم با افزایش تدریجی واردات گاز طبیعی روزانه به سقف پنج میلیون متر مکعب در روز افزایش می یابد.
 
ایران و جمهوری آذربایجان دی ماه سال گذشته هم قراردادی برای انتقال سالانه 100 میلیون متر مکعب (معادل 1.2 میلیون متر مکعب در روز) گاز طبیعی این کشور حاشیه دریای خزر به استانهای شمالی ایران امضا کرده بودند.
 
مدیرعامل شرکت ملی گاز در ادامه با اعلام اینکه در حال حاضر با وجود افزایش واردات گاز از ترکمنستان تراز تجارت گاز ایران هنوز مثبت است، بیان کرد: در 10 ماهه نخست سالجاری در مجموع بیش از هفت میلیارد متر مکعب گاز به ترکیه صادر شده است که حاکی از رشدی 33 درصدی دارد.
 
وی میزان واردات گاز از ترکمنستان دراین مدت را حدود 6.3 میلیارد مترمکعب عنوان کرد و افزود: با وجود افزایش صادرات اما میزان گازرسانی به صنایع و نیروگاههای کشور رشد داشته است.
 
این عضو ستاد تدابیر ویژه اقتصادی وزارت نفت از تحویل 41 میلیارد متر مکعب گاز به نیروگاهها در 306 روز نخست سالجاری خبر داد و افزود: ازابتدای سالجاری تاکنون به طورمتوسط روزانه 135 میلیارد مترمکعب گازبه واحدهای نیروگاهی تحویل شده که حاکی از رشد 10 درصدی دارد.
 
اوجی همچنین با اشاره به تحویل بالغ بر 21 میلیارد متر مکعب گاز به صنایع عمده، خاطر نشان کرد: میزان گازرسانی به صنایع کشور در سالجاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته حدود 16 تا 17 درصد افزایش یافته است.
کد خبر 1248509

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha