۲۵ آبان ۱۳۹۰، ۱۷:۰۵

طباطبایی اعلام کرد:

جراح مغز و اعصاب به تناسب جمعیت در کشور وجود دارد

جراح مغز و اعصاب به تناسب جمعیت در کشور وجود دارد

ساری - خبرگزاری مهر: مشاور سلامت وزیر بهداشت گفت: هم اکنون جراح مغز و اعصاب به تناسب جمعیت در کشور وجود دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، سید محمود رضا طباطبایی عصر چهارشنبه در یازدهمین کنگره ملی مغز و اعصاب کودکان در مجتمع دانشگاهی پیامبر اعظم (ص) اظهار داشت: 75 درصد از عوامل خطر زای سلامت، خارج از تشکیلات بهداشت و درمان است و این عوامل در جامعه وجود دارد.

وی ابراز داشت: با توجه به امکانات و دسترسی به شبکه‌های علمی دنیا، محدودیتی برای دستیابی به علوم نداریم.

طباطبایی ادامه داد: با تشکیل دانشگاه‌های علوم پزشکی در سراسر کشور و افزایش رشته‌های تخصصی مردم ما امکان دستیابی به بهترین شرایط درمان را پیدا می‌کنند اگرچه  ممکن است تا نقطه ایده‌آل فاصله زیادی داشته باشیم.

این استاد جراحی مغز و اعصاب دانشگاه شهید بهشتی تصریح کرد: سلامت را نمی‌توان با عدد و رقم سنجید و هر اندازه به این مقوله توجه کنیم باز هم کم است.

وی با بیان اینکه در سال 57 مجموعه استان‌های شمالی یک پزشک مغز و اعصاب نداشت، گفت: اکنون مازندران بیش از 50 جراح مغز و اعصاب دارد که علاوه بر مرکز استان در سایر شهرها هم مشغول به فعالیت هستند.

طباطبایی با اشاره به اینکه در آن برهه یک جراح مغز و اعصاب کودکان در کشور نداشتیم، یادآور شد: در سال 61 با ورود دکتر غفرانی به کشور (بنیانگذار رشته مغز واعصاب کودکان کشور) این رشته پایه‌گذاری و از سال 67 هم آموزش آغاز شد.

وی با بیان اینکه طبق تعریف سازمان جهانی بهداشت افزاد زیر 20 سال کودک محسوب می‌شوند، عنوان کرد: 60 درصد ازجمعیت ما معادل 40 میلیون نفر کودک و جوان هستند و می‌طلبد که به عنوان آینده سازان فردا ، به سلامت این گروه بیشتر توجه کنیم.

طباطبایی با اشاره به اینکه هدف ما افزایش آگاهی عموم مردم است، گفت: مردم با مراجعه به موقع، درمان سریع را دریافت خواهد کرد و خانواده‌ها نباید با مشاهده علائم بیماری، بیماری را سهل پندارند.

وی افزود: با تشخیص به موقع می‌توان جلوی عوارض بیماری را گرفت و جمعیت جوان کشور را سالم نگه داشت.

مشاور سلامت وزیر بهداشت با اشاره به اینکه دور شدن از مبانی الهی، دور شدن از همبستگی‌های اجتماعی و ورود عوامل خطر زا مانند اعتیاد، بیکاری، مسائل ترافیکی و آلودگی‌های صوتی و اجتماعی سلامت جامعه را با خطر مواجه کرده، ادامه داد: از نظر جامعه جهانی، سلامت به معنای فقط سلامت فیزیکی نیست بلکه سلامت به معنای سلامت فکری، روحی، جسمی و اجتماعی است.

وی افزود: 75 درصد از عوامل خطرزای سلامت خارج از تشکیلات بهداشت و درمان هستند.

طباطبایی با اشاره به اینکه از هر 100 هزار نفر جمعیت 10 تا 12 نفر گرفتار به این موضوع هستند، ادامه داد: مغز المان مهمی است و این بخش از دانش پزشکی دارای جایگاه مهمی است.

وی اظهار داشت: باید تلاش کنیم تا از شرایط موجود به وضع ایده‌آل برسیم.

طباطبایی تصریح کرد:600 متخصص جراح مغز و اعصاب آموزش دیده عالی در کشور داریم .

وی یادآور شد: برای هر 250 هزار نفر جمعیت یک جراح مغز و اعصاب نیاز است که به عدد استاندارد بین‌المللی دست یافته‌ایم.

کد خبر 1461614

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha