۶ آذر ۱۳۹۰، ۸:۴۲

گزارش مهر/

پیگیری اعتراض آزادگان/ کارگروه مطالبات آزادگان تشکیل شد

پیگیری اعتراض آزادگان/ کارگروه مطالبات آزادگان تشکیل شد

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران به دنبال اعتراضات دنباله‌دار برخی آزادگان برای دریافت مطالبات خود با اشاره به ماده 13 قانون حمایت از آزادگان اعلام کرده است بنا به دستور رئیس جمهوری و تصمیم هیئت دولت کارگروهی برای تعیین تکلیف مطالبات دوران اسارت آزادگان تشکیل شد.

به گزارش خبرنگار مهر، امسال در حالی بیست و دومین سالگرد ورود آزادگان به کشور گرامی داشته شد که 47 هزار آزاده با گذشت هشت هزار روز از تصویب قانون حمایت از آزادگان مبنی بر پرداخت دو برابر حقوق به ازای هر سال اسارت، هنوز حقوقی دریافت نکرده‌ بودند.

همچنین به غیر از اجرایی نشدن ماده 13 قانون حمایت از آزادگان مبنی بر عدم پرداخت سنوات اسارت آزادگان، اجرا نشدن دستور مقام معظم رهبری برای اصلاح ماده 190 آئین نامه استخدامی سپاه  نیز از جمله مواردی است که موجب تضعیع حقوق حدود هشت هزار آزاده شده است.
 
بر اساس ماده 190 آئین نامه استخدامی سپاه مصوبه 1370 به دلیل کسر کسورات قانونی از حقوق، سربازان وظیفه ارتش جمهوری اسلامی ایران، جانبازان و آزادگان مشمول بندهای "ب" و "ج" ماده 108 ارتش، ماهانه از سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح حقوق دریافت می کنند در حالی که آزادگان غیر ارتشی شامل این قانون نشده و حقوقی دریافت نمی کنند.
 
این بی عدالتی طی نامه ای از سوی جمعی از آزادگان به فرماندهی سپاه پاسداران اعلام شد و فرمانده سپاه پیشنهاد اصلاح قانون را با حضور معاون رئیس جمهور، ستاد کل نیروهای مسلح و وزارت دفاع  بررسی کرد. نتیجه بررسیها این شد که فرمانده سپاه به معاون اول رئیس جمهور طی نامه ای در آذرماه سال 89 پیشنهاد داد اصلاح این ماده خارج از نوبت در هیئت دولت بررسی شود.
 
معاون امور تقنینی ریاست جمهوری 6 ماه بعد نامه ای به سپاه نوشت و اعلام کرد که این نامه در حال بررسی است اما هنوز اصلاح نشده است.
 
روز دوم مردادماه سال جاری 400 نفر از آزادگان در تجمعی اعتراض آمیز در مقابل مجلس شورای اسلامی نسبت به اجرایی نشدن ماده 13 قانون حمایت از آزادگان پس از مدت هشت هزار روز از تصویب این قانون اعتراض کردند.

در نهایت موج اعتراضات موجب شد تا در هفته جاری روابط عمومی بنیاد شهید و امور ایثارگران اعلام کند: مسعود زریبافان رئیس بنیاد شهید کشور دستور تشکیل کارگروهی را داده است تا به مشکلات آزادگان رسیدگی شود.

در این کارگروه، ساز و کار لازم برای تعیین تکلیف و تامین مطالبات آزادگان مشخص شده تا با کمک مجلس شورای اسلامی تا پایان سال 1390 آزادگان سرافراز از حقوق دوران اسارت خود و تسهیلات مقرر در ماده 13 قانون حمایت از آزادگان برخوردار شوند.

زریبافان گفته است: آزادگان سرافراز با مقاومت دلیرانه خود در دوران اسارت حق بزرگی به گردن میهن عزیز اسلامیمان دارند و ما وظیفه خود می دانیم برای اجر نهادن به رشادت های آزادگان عزیز از هیچ کوششی برای استیفای حقوق آنان فروگذار نکنیم.
کد خبر 1470107

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha