۲۴ آذر ۱۳۹۰، ۲۰:۳۲

معارفی عنوان کرد:

غرب به نام فمینیسم حرمت زنان را شکسته است

غرب به نام فمینیسم حرمت زنان را شکسته است

قم - خبرگزاری مهر: مدیر کل امور مبلغان و دانش‌آموختگان جامعه ‌المصطفی گفت: غرب به نام فمینیسم، حرمت زنان را پایمال کرده است.

به گزارش خبرنگار مهر، محسن معارفی ظهر پنجشنبه در گردهمایی بانوان مبلغه غیر ایرانی در موسسه بنت الهدی برگزار شد، به نقش زن در ایجاد انقلاب‌ها در کشورهای عربی و اسلامی اشاره کرد و گفت: غرب به نام فمینیسم و دفاع از حقوق زنان، حرمت آنان را پایمال کرده و شکسته است.

وی در ادامه گفت: پس زدن نگاه طالبانی و سخت‌گیری‌های بی مورد نسبت به زن در بسیاری از کشورهای اسلامی، به ثمر رسیدن الگوی زن مسلمان انقلابی در جمهوری اسلامی ایران، انجام مطالعات و مباحث پیشرفته کلامی، فقهی، قرآنی و حدیثی درباره زنان بر اساس معارف مکتب اهل‌بیت(علیهم‌السلام)، تولید انبوه محصولات علمی و فرهنگی(نرم افزار، کتاب و ...) در خصوص زنان، فراهم بودن فرصت تبلیغی خانگی برای بانوان حتی در کشورهای بسته سیاسی و امکان استفاده از مهارت‌های گسترده خانگی، پرستاری، فرزند داری و ... در راستای تبلیغ، از جمله فرصت‌های موجود در این عرصه است.

وی در ادامه به تهدیدهای موجود در عرصه تبلیغ بانوان طلبه اشاره کرد و گفت: معرفی نشدن نگاه متعالی مکتب اهل‌بیت‌(علیهم‌السلام) درباره زنان، ترجمه نشدن کتاب‌ها و نرم افزارهای غنی موجود به زبا‌ن‌های زنده دنیا، فقدان مدیریت قوی و مناسب در تبلیغ بانوان در خارج کشور و لحاظ نشدن مسائل و مشکلات زنان در فرایندهای گسترده و پیچیده تبلیغی از جمله این تهدیدها است.

مدیر کل امور مبلغان و دانش‌آموختگان ‌المصطفی یادآور شد: از دیگر تهدیدهایی که در این عرصه می‌توان به آن اشاره کرد، نپذیرفتن رسالت تبلیغی برای زنان، از سوی همسر، خانواده یا جامعه در برخی فرهنگ ها و به خصوص برخی خانواده ها که همسر مبلغه روحانی نیست، عدم وجود منابع کافی به زبان آن کشور برای معرفی مکتب به مخاطبین خانم و مشکلات امنیتی بیشتر در تبلیغ بانوان است.

وی افزود: چند برابر بودن هزینه‌های تبلیغ برای خواهران به جهت هزینه‌های اضافی چون همراه بودن کودک خردسال، هزینه‌های تردد در بین راه و داخل شهر، ضرورت وجود همراه در مسافت‌های دور، عدم حمایت و کمک مالی معتمدین و مراکز دینی محلی از فعالیت‌های تبلیغی خواهران و فعالیت گسترده وهابیون و شبهه افکنی و دروغ پراکنی نسبت به عقاید و معارف مکتب اهل‌بیت(علیهم‌السلام) از دیگر تهدیدات در عرصه تبلیغی بانوان طلبه است.

معارفی در ادامه به تبیین نقاط قوت و ضعف در تبلیغ بانوان طلبه اشاره و بیان کرد: ارائه آموزش‌های مفید به خواهران در مدت تحصیل، بهتر شدن توجه به مقوله تبلیغ بانوان در مراکز آموزشی بانوان طی سال‌های اخیر، توان سنجی و توجه به تفاوت توانایی‌های بانوان مبلغه و برگزاری کارگاه‌های مختلف دانش و مهارتهای تبلیغی در واحدهای آموزشی بانوان از نقاط قوت در این عرصه است.

معارفی ادامه داد: عدم آشنایی برخی بانوان مبلغه با شیوه‌های نوین و مهارت‌های لازم تبلیغی به خصوص مهارتهای قرآنی، دعاخوانی، روضه خوانی متناسب با زبان و فرهنگ های منطقه، فقدان پشتیبانی مناسب از فعالیت تبلیغی بانوان مبلغه در منطقه، ارتباط و هماهنگی ناکافی بین نمایندگی‌های المصطفی، مسئولان تبلیغ و مبلغه‌ها و عدم توجه به مخاطبان کودک و نوجوان در آموزش‌ها، سبد فرهنگی و ... مربوط به تبلیغ بانوان از جمله نقاط ضعف در فعالیت‌های تبلیغی است که در این پیش‌نشست‌ها معرفی شده است.

وی در تبیین دیگر نقاط ضعف در این عرصه گفت: آشنایی و ارتباط ناکافی المصطفی (داخل و خارج کشور) با مؤسسه‌های شیعیان و مسلمانان فعال در امر تبلیغ بانوان، ضعف محسوس برخی بانوان مبلغه در مناظرات و پاسخگویی به برخی شبهات، آشنایی ناکافی برخی مبلغه‌ها با مباحث جدید روز در خصوص زنان مثل مبانی فمینیسم و شاخه‌های متعدد آن، کنوانسیون‌های رفع تبعیض علیه زنان و...، فقدان جزوات و منابع تبلیغی موضوعی شیوا، ساده و جذاب متناسب با زنان، کودکان و نوجوانان به زبان‌های مختلف، از دیگر موارد نقاط ضعف است.

مدیر کل امور مبلغان و دانش‌آموختگان ‌المصطفی در بخش پایانی سخنان خود به راهبرد‌های ارائه شده در پیش‌نشست‌های این گردهمایی اشاره کرد و گفت: تقویت و گسترش طرح مباحث زنان، خانواده و احکام بانوان در قالب سمینارها و همایش، برگزاری جلسه‌های متعدد پرسش و پاسخ برای بانوان مبلغه و برگزاری کارگاه‌های‌ روش مدیریت ‌مؤسسه‌های فرهنگی بانوان و مهدهای کودک، مهارتهای زندگی و.... از جمله این راهبردها است.

وی افزود: ارتباط مستقیم بانوان مبلغه با مراکز  تخصصی علمی، فرهنگی و سیاسی فعال در ایران، استفاده از اقلام فرهنگی مناسب با تبلیغ بانوان، افزایش مساعده‌های تبلیغی بانوان به خصوص با ملاحظه هزینه‌ها و مسائل خاص تبلیغ بانوان، گسترش آموزش مهارت‌های مربوط به پرستاری، کمکهای اولیه، خیاطی، آشپزی و .... با  توجه به نقش مهم آنها در تبلیغ بانوان و راه اندازی سایت و شبکه‌های قوی رادیو و تلوزیونی ویژه مسائل بانوان و خانواده از دیگر راهبردها است.

معارفی در تبیین دیگر راهبردهای ارائه شده در این پیش نشست‌ها تصریح کرد: ترجمه کتب و نرم افزارهای مربوط به مسائل و  احکام بانوان، و نیز مباحث کلامی، فقهی، قرآنی و .... برای سنین مختلف، ترجمه و دوبله فیلم‌های مذهبی و دینی،‌ تقویت رویکرد علمی به تبلیغ بانوان و به خصوص مسائل روانشناسی تبلیغی بانوان، تقویت مهارتهای تبلیغی بانوان به خصوص مناظره، اصول روضه خوانی و مداحی و...، گسترش آموزش روش جذاب‌سازی معارف دینی برای کودکان و نوجوانان و گسترش آموزش مربوط به مسائل تربیت کودک از دیگر راهکارهای ارائه شده است.

کد خبر 1484642

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha