در هفته مادر برگزار شد؛

سمینار بین المللی جهان اسلام؛ نقش و مسئولیت زنان مسلمان در اندونزی

سمینار بین المللی جهان اسلام؛ نقش و مسئولیت زنان مسلمان در اندونزی

کوالالامپور- دفتر منطقه ای خبرگزاری مهر در جنوب شرق آسیا: با همکاری مشترک رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در جاکارتا ، مرکز زنان مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و دانشگاه محمدیه جاکارتا سمینار بین المللی جهان اسلام و نقش و مسئولیت زنان مسلمان برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، در این سمینار که بیش از 500 تن از فعالان حوزه زنان، دانشجویان و اساتید حضور داشتند شخصیت هایی از کشورهای جمهوری اسلامی ایران، هند، تایلند، مالزی و اندونزی سخنرانی کردند.

در مراسم افتتاحیه این سمینار رییس دانشگاه اسلامی محمدیه طی سخنانی با اشاره به مشکلات موجود در دنیای اسلام در حوزه زنان بر ضرورت تلاش جهت رفع  موانع مربوط به حضور و ایفای نقش هر چه پررنگ تر بانوان مسلمان در صحنه های سیاسی اقتصادی و فرهنگی تاکید کرد.

خانم پروفسور نشیطه گفت که دراندونزی نیز علیرغم اقدامات موثر بعمل آمده توسط وزارت توانمندسازی زنان و حمایت از کودکان، زنان نقش موثری در جامعه اندونزی ایفاء نمی کنند.

وی افزود: در آیات قرآن، خداوند متعال جایگاه رفیعی را برای زنان و ایفای نقش توسط آن در جامعه قائل شده است. 

سفیر جمهوری اسلامی ایران نیز در سخنان کوتاهی گفت: در اکثر سیمنارها در خصوص زنان به موضوعات سوری و غیر عمیق و بیان آمار و ارقام در خصوص اشتغال آنها پرداخته می شود حال آنکه ضرورت دارد  بررسی عمیق تری نسبت به بررسی راهکارهای اسلامی ایفای هرچه بهتر نقش و مسئولیت زنان در جامعه صورت گیرد .

محمود فرازنده افزود : همانگونه که بانوان ایرانی در پیروزی انقلاب اسلامی و هشت سال دفاع مقدس نقش بسزایی ایفاء کردند امروزه نیز شاهدیم که زن مسلمان در شمال آفریقا و بسیاری از کشورهای اسلامی با بازگشت به هویت اصیل خود  در تحولات چند ماه گذشته در خاورمیانه و شمال آفریقا نقش بسزایی ایفاء نموده  و این احیاء هویت ریشه در انقلاب اسلامی ایران دارد.

خانم دکتر افتخاری عضو مجلس شورای اسلامی کشورمان نیز در مراسم افتتاحیه این سمینار تصریح کرد که حقوق و مسئولیت های زن به خوبی در قرآن کریم و شرع مقدس اسلام مورد اشاره قرار گرفته است و زنان مسلمان نیازی به الگو برداری از غرب ندارند زیرا که فاطمه زهرا(س) بهترین و کامل ترین الگو برای زنان مسلمان محسوب میگردد.

وی در بخش دیگر از سخنانش با اشاره به تصویب روز ولادت حضرت فاطمه زهراء (س) به عنوان روز زن در پارلمان های جمهوری اسلامی ایران وپاکستان از پارلمان اندونزی نیز خواست تا  روش مشابهی در پیش گرفته و مانند پاکستان چنین روزی را روز زن اعلام نماید.

رهبر سازمان اسلامی محمدیه اندونزی نیز ضمن اشاره به مشکلات فراوان غرب و شکست کاپیتالیسم گفت اسلام می تواند بعنوان بهترین و کامل ترین ایدئولوژی، جایگزین خلاء بوجود آمده گردد.

دین شمس الدین گفت امت مسلمان در سراسر دنیا و کشورهای اسلامی منابع انسانی، منابع طبیعی و منابع ارزشی و منابع تاریخی عظیمی را در اختیار خود دارند و می توانند نقش موثری در دنیای معاصر ایفاء نمایند.

وی در ادامه در خصوص نقش موثر شیعیان و خدمات آنها به اسلام  سخن گفت و تاکید کرد که بانوان مسلمان نقش اساسی درارتقاء جایگاه مسلمانان برعهده دارند.

در ادامه این سمینار که بطور رسمی توسط خانم میلانی نایب رییس مجمع مشورتی خلق اندونزی افتتاح شد سه کمیسیون تخصصی  تحت عنوان " بررسی دیدگاه امام خمینی و امام خامنه ای  در مورد زنان" ،" بررسی نقش  زن مسلمان در توسعه فرهنگی، تربیتی و اجتماعی  جامعه اسلامی" ،" چالش¬های مشترک زنان مسلمان در عصر حاضر و راه حلها" پیرامون مباحث مربوط به حقوق و مسئولیت های زن مسلمان و نقش آنها در جوامع مسلمان به بحث وبررسی پرداختند.

لازم به ذکر است برخی از شبکه های تلویزیونی و رسانه های اندونزی ضمن مصاحبه با هیئت ایرانی و رئیس سازمان محمدیه و همچنین موضوعات مطرح شده در این سمینار به انعکاس آن پرداختند.

به دلیل همزمانی این سمینار با هفته مادر در اندونزی این سمینار با استقبال گسترده ای روبرو شد.

کد خبر 1490780

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha