۱۲ دی ۱۳۹۰، ۱۶:۰۱

ندائی خبر داد:

10 اثر تاریخی اردبیل ثبت ملی شد/ ثبت هزار اثر در فهرست ملی

10 اثر تاریخی اردبیل ثبت ملی شد/ ثبت هزار اثر در فهرست ملی

اردبیل- خبرگزاری مهر: مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان از ثبت 10 اثر تاریخی استان اردبیل در فهرست آثار ملی کشور خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، بهروز ندائی ظهر دوشنبه در کارگروه گردشگری استان اردبیل اظهار کرد: پرونده این آثار دو روز پیش در چهارمین همایش شورای عالی  سیاستگذاری ثبت ملی که در جزیره قشم ترتیب یافت ارائه و پس از بررسی توسط کمیته تخصصی و شورای سیاست گذاری عالی ثبت، در فهرست آثار ملی کشور قرار گرفت.

به گفته وی این آثار در حوزه شهرستان اردبیل "پل تاریخی گیلانده" و "خانه تاریخی رئیسی"، در حوزه شهرستان مشگین شهر، "قلعه ی قازان دورماز" ،" نقوش صخره ای مشیران" و "نقوش صخره ای قوناخ قیران"،  در حوزه شهرستان کوثر ،"حمام سنگی" و "محوطه باستانی کل تپه" در شهرستان سرعین،  "محوطه و غارهای باستانی روستای کنزق" و "محوطه باستانی سنگر" در شهرستان خلخال  است.

مدیر کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان اعلام کرد: جشنواره رغایب روستای شال بخش شاهرود نیز بع عنوان میراث معنوی در فهرست آثار ملی معنوی کشور ثبت شد.

ندائی افزود: رغایب به نخستین شب جمعه ماه رجب می گویند که در روستای شال و در جوار امامزاده عبداله و در میان طبیعت زیبای منطقه در بین اهالی روستای شال و روستاهای همجوار که به زبان تاتی که یک زبان باستانی ایرانی است صحبت می کنند، با هماهنگی خاصی برگزار می شود.

به گفته این مسئول آثار ثبت شده اخیر از نظر تاریخی یک دوره زمانی طولانی از حدود پیش از میلاد تا اواخر دوره اسلامی را در بر می گیرد.

آثار ملی اردبیل از مرز یک هزار گذشت

ندائی عنوان کرد: تاکنون از استان اردبیل یک هزار  و 60 اثر در سه دسته میراث تاریخی، میراث معنوی و میراث طبیعی در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

وی افزود: بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی اولین میراث تاریخی ثبت شده استان در فهرست آثار تاریخی کشور و تنها اثر ثبت شده استان در فهرست میراث جهانی یونسکو است.

ندائی عنوان کرد: این اثر در سال 765 هجری بناشده و جزو ده اثر مهم تاریخی کشور است و مقابر شیخ صفی، شاه اسماعیل و شاه طهماسب و تعدادی از بزرگان سلسله صفوی را در خود جای داده است.

وی با بیان اینکه در حوزه  میراث معنوی استان اردبیل، اذان مرحوم رحیم موذن زاده اردبیلی شاخص ترین اثر در فهرست آثار ملی معنوی کشور است، اظهار کرد: بانگ اذان آن مرحوم مشهورترین و جاودانه ترین اذان عالم شیعه است که برای نخستین بار در سال 1334 و آخرین بار در سال1356 ضبط شده و در شبکه های مختلف رادیو و تلویزیون سالهاست گوش نواز مومنان در هنگام نماز است.

اردبیل سالانه میزبان پنج میلیون گردشگر

مدیر کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل قله 1481 متری سبلان  را نیز جزو آثار ثبت شده ملی طبیعی نام برد و افزود: سبلان دومین قله مرتفع کشور در 25 کیلومتری جنوب شرقی مشگین شهر واقع شده و به خاطر آبگرمهای  طبیعی دامنه کوه و طبیعت تابستانی زیبا مورد توجه گردشگران است.

ندائی با بیان اینکه اردبیل از جاذبه های بکر طبیعی و  تاریخی گردشگری برخوردار است، تصریح کرد: سالانه این استان میزبان بیش از پنج میلیون گردشگر داخلی و خارجی است.

کد خبر 1499477

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha