۱۹ دی ۱۳۹۰، ۱۵:۴۲

کاربردهای روانشناسی دینی/

توجه به ذهن هیجان محور عامل موفقیت پروژه‌های فرهنگی است

توجه به ذهن هیجان محور عامل موفقیت پروژه‌های فرهنگی است

استاد روانشناسی دانشگاه هاروارد آمریکا با بیان اینکه پروژه های فرهنگی وقتی می توانند موفق باشند که به ذهن هیجان محور توجه کنند، گفت: در همه تعاملات فردی و جمعی به هر میزانی که ذهن هیجان محور کمتر مورد توجه قرار گیرد مشکلات بیشتر خواهد شد.

به گزارش خبرنگار مهر، به همت گروه جریان شناسی فرهنگی دینی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نشست معنویت گرایی و کاربردهای روانشناسی دینی با سخنرانی دکتر سیدمحسن فاطمی استاد روانشناسی دانشگاه هاروارد آمریکا و بریتیش کلمبیای کانادا، عصر دوشنبه 19 دی ماه در این پژوهشگاه برگزار شد.

در این نشست سخنران با محوریت مداخلات دینی و آثار روان­ شناختی آن در بهبود ارتباط جمعی و فردی و نقش ذهن هیجان محور صحبت کرد و آثار آن از منظر دینی را مورد بحث قرار داد.

وی در ابتدا با بیان اینکه انسان دارای دو نوع ذهن عقلانی و تجربی است، گفت: استدلال کردن تنها بر ذهن عقلانی تاثیر می گذارد و باید به گونه ای ارتباط برقرار کرد که استدلال بر ذهن تجربی نیز موثر باشد.

وی افزود: هنگامی که هیجان ها عارض می شود اگر بتوانیم آن را مدیریت کنیم موجب ایجاد مدیریت هیجان ها در کنار آگاهی هیجان ها می شود و این امر مستلزم داشتن هوش هیجانی است.

این محقق و نویسنده کشورمان در ادامه تصریح کرد: بهره گیری از هوش هیجانی، کارآیی بالایی را در زندگی ایجاد می کند به خصوص اگر از ارتباط کلامی به همراه حرکات بدن به ویژه چشم و دست باشد.

وی رفتار انفعالی و تهاجمی را از مهم ترین رفتارها نام برد و افزود: رفتار انفعالی و تهاجمی نیاز به آموزش ندارد و هوش هیجانی در بخش رفتار بیانگر سرمایه گذاری است زیرا بهترین نوع رفتار، رفتار بیانگر است.

وی با بیان اینکه باید هوش هیجانی را در ارتباط با مسائل تقویت کرد گفت: دستورات دینی نکته های عمیقی را بیان می کند که در ارتباطات تجلی زیادی دارد و منجر به آثار اجتماعی مثبت می شود.

دکتر فاطمی یادآور شد: هوش انسان ژنتیکی است اما هوش هیجانی نیازمند آموزش صحیح است هوش هیجانی مثبت، موجب آرامش و افزایش سلامت و موجب حل بسیاری از مشکلات است.

وی با بیان اینکه ذهن هیجانی استدلال ها را می پذیرد، اما در عمل و اجرا باز هیجان و احساس بر او غلبه می کند و نمی تواند بر هیجانات خود فائق آید. مثل زمانی که فردی به خاطر سخنرانی در جمع دچار اضطراب و تشویش می شود.

فاطمی تأکید کرد: میراث هیجانی به تعاملات فرد در تجربه زیستی بر می گردد و به واسطه تجربه از بعد عاطفی و احساسی تمایل اول و برخوردار از رجحان روی این مسئله خواهد بود. مثلا فیلسوفان بزرگی مانند مارکس و شوپنهاور با وجود اینکه از ذهن عقل محور بالایی برخوردار بودند اما تأثیرات ذهن هیجان محور در آثارشان هم به چشم می خورد.

وی با تأکید بر نقش ذهن هیجان محور در یادگیری و روابط فرهنگی اذعان کرد: پروژه های فرهنگی وقتی می توانند موفقیت داشته باشند که به ذهن هیجان محور توجه داشته باشند. در همه تعاملات فردی و جمعی به هر میزانی که ذهن هیجان محور کمتر مورد توجه قرار گرفته شود مشکلات بیشتر خواهد شد.

فاطمی با بیان اینکه در روانشناسی دینی، مرکز ذهن هیجان محور و مرتبط با احساس از اهمیت بالایی برخوردار است، اذعان کرد: نیاز به مورد محبت واقع شدن، نیاز به کنترل و اختیار و نیاز به حساب آمدن عواملی است که در ذهن و روابط هیجانی تأمین می شود.

کد خبر 1505480

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha