۲۳ بهمن ۱۳۸۳، ۱۱:۲۳

گزارش اختتاميه بيست و سومين جشنواره فيلم فجر

آخرين سيمرغ هم پرواز كرد

بيست وسومين جشنواره فيلم فجر شب گذشته طي مراسمي در تالار وحدت به كار خود پايان داد .

به گزارش خبرنگار سينمايي مهر اين مراسم كه با حضور وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، معاون سينمايي ،مديران فرهنگي ، سينماگران و نمايندگان رسانه هاي گروهي برگزار شد پس از تلاوت قرآن و پخش سرود ملي، با اجراي  حسين پاكدل آغاز شد .
در ابتداي  مراسم، عليرضا رضاداد دبير جشنواره در سخنان خود اشاره كرد: «سال سينمايي 83 رو به پايان است و ديگر تلاش 2500 تن از سينماگران كشورمان به بار نشسته است. اين دوره از جشنواره فيلم با ديگر دوره‌ها تفاوت دارد، چراكه با برنامه‌ريزي‌ها و رايزني‌ها نتيجه قابل توجهي را به دنبال داشت. امسال ما دو بخش سينماي آسيا و معناگرا را داريم كه در راستاي برنامه‌ريزي و ايجاد تحول در سينماي كشورمان شكل گرفته است. اين دو رويكرد باعث مطرح شدن سينماي كشورمان در سطح جهاني و بين‌المللي مي‌شود.»
به گزارش مهر محمدمهدي حيدريان، معاون سينمايي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي نيز در بخش ديگري از مراسم به ايراد سخن پرداخت . وي بااشاره به اينكه سينما سال دشواري را پشت سر گذاشته است ، گفت: از همگي شما سپاسگزارم، حاضران در اين مجلس، دوستداران و علاقمندان غايب سينما، ميهمانان خارجي، هنرمندان عزيز، مردم وفادار و مسوولان همراه.
سال سختي بود. چهره خانواده سينما خسته‌تر از راهي است كه طي كرده. بخشي حاصل عدم فهم و درك كامل ديگران از سينما است و بخشي ديگر تاوان كم‌توجه‌اي ناخواسته به شان و مرتبه خود است. هرچه بود گذشت و به خير گذشت.
علي‌اي‌حال، به اختصار، ذكر نكاتي را در اين موقعيت مقارن با جشن سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي مردم ايران و شروع سال سينمايي كشور، ضروري و مغتنم مي‌دانم.
بحث از سينماست، كه در اين زمانه خطير مي‌تواند به خدمت چگونه يكسان‌سازي جهان درآيد و يا بنمايد كه چگونه در فرآيند جهاني شدن مي‌توان صاحب فرهنگ مستقل بود، با غير تعامل داشتن و خود ماندن را مي‌تواند جلوه‌گر نمايد.
بحث از سينماست، از هنري پيچيده و كامل، از بياني نافذ و عميق، از رسانه‌اي فراگير و موثر.
ايران اسلامي صاحب سينماست. اين را باور كنيم، به اين داشته افتخار كنيم و به آن بباليم، از آن حراست كنيم و از آن بهره گيريم.
جامعه بشري هر روز عرصه ديگري را در جهان مادي فتح مي‌كند، فرازهاي رويايي دنيوي را فرود مي‌آورد و تخيلات بشري را به مهميز تجليات خاكي به تحقق و عينيت مي‌كشاند.
اما خود نمي‌داند، ولي مي‌بيند با هر كاميابي پرده‌اي را از پيش روي نيازهاي اصلي و معنوي كنار مي‌زند، هرچه عالم‌تر مي‌شود خداي را عميق‌تر حس مي‌كند، هرچه نياز مادي را بيشتر رفع مي‌كند عطش معنوي را زيادتر مي‌كند، هرچه از فطرت گريزان مي‌شود، آرامش را در رجوع به آن مي‌يابد.
چه بايد كرد! انتخاب سختي نيست، اما سختي راه پس از انتخاب، انكار ناكردني است. سينما، ابزار بيان است، با آن مي‌توان بياني داشت فصيح و بليغ، يا الكن و نامفهوم، مي‌توان آن‌گونه گفت كه فقط برخي بفهمند يا مي‌توان آن‌گونه سراييد كه كوچك‌ترين گوش‌ها در بلندترين قدها را به شنيدن بخواند.
سينماي پرتوليد ايران در مقايسه با ساير كشورهاي جهان با ياري خدا و به دست تواناي شما سينماگران در آتيه‌اي نزديك رتبه‌اي يك رقمي را در توليد فيلم سينمايي بين كشورهاي جهان، كسب خواهد كرد و سينماي پرافتخار و معروف شما در دنيا، كه فقط در سال گذشته به دست هفتاد و دو هنرمند فيلمسازش يكصد و ده بار نام ايران را بر قله افتخارات فرهنگي و هنري حك نمود، مي‌رود تا اين افتخارات را استمرار بخشد و بر غناي آن بيفزايد.
با عزمي جزم مي‌رود تا با تجهيز خود به ابزار و ادوات و تقويت شناخت فرهنگي و ارزش خود، جامعه جهاني و چشم و گوش و دل مخاطب جهاني را معطوف به خود نمايد.
مي‌رود تا با خلق آثاري ملهم از فطرت بشري، طلب شهروند جهاني را در صورتي مطلوب به رويت او برساند.
چشم به فراسوها داشتن و غافل نماندن از درون، تحقيق و تدبر بيش از پيش اهل قلم حوزه سينما، برداشتن قفس از خيال و مهياي پرواز نمودن آن توسط مولفان و كارگردانان اين عرصه، نيازهاي جبري اين افق‌نگاري است.
سينما با قريب 9 ميليارد بيننده در سال مواجه است. از اين خيل، سينماي ما مستحق سهمي در خور شان خود است كه بايد آن را طلب كند. سينما افكاري متعالي مي‌خواهد و البته امنيت خاطر براي صاحبان اين افكار را نياز دارد، اهل سينما بايد متخصص باشند و متخصصان سينما، امنيت شغلي را خواستارند.
سهم ما هموار نمودن مسير و عزم شما طي خستگي‌ناپذير راه.
از قادر متعال، عطاي قدرت فهم و شكر بر اين داشته ارزشمند را براي همه تصميم‌گيران و موثران در برنامه‌ريزي براي سينما مسالت مي‌نمايم و صدالبته براي دست‌اندركاران كه قدرشناسانه از اين موهبت عطا شده در جهت به كمال رساندن خود و ديگران استفاده نمايند، غناي باطن و پايمردي را براي‌تان خواستارم.
از همگي شما سپاسگزارم، حاضران در اين مجلس، دوستداران و علاقمندان غايب سينما، ميهمانان خارجي، هنرمندان عزيز، مردم وفادار و مسوولان همراه.
سال سختي بود. چهره خانواده سينما خسته‌تر از راهي است كه طي كرده. بخشي حاصل عدم فهم و درك كامل ديگران از سينما است و بخشي ديگر تاوان كم‌توجه‌اي ناخواسته به شان و مرتبه خود است. هرچه بود گذشت و به خير گذشت.
علي‌اي‌حال، به اختصار، ذكر نكاتي را در اين موقعيت مقارن با جشن سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي مردم ايران و شروع سال سينمايي كشور، ضروري و مغتنم مي‌دانم.
بحث از سينماست، كه در اين زمانه خطير مي‌تواند به خدمت چگونه يكسان‌سازي جهان درآيد و يا بنمايد كه چگونه در فرآيند جهاني شدن مي‌توان صاحب فرهنگ مستقل بود، با غير تعامل داشتن و خود ماندن را مي‌تواند جلوه‌گر نمايد.
بحث از سينماست، از هنري پيچيده و كامل، از بياني نافذ و عميق، از رسانه‌اي فراگير و موثر.
ايران اسلامي صاحب سينماست. اين را باور كنيم، به اين داشته افتخار كنيم و به آن بباليم، از آن حراست كنيم و از آن بهره گيريم.
جامعه بشري هر روز عرصه ديگري را در جهان مادي فتح مي‌كند، فرازهاي رويايي دنيوي را فرود مي‌آورد و تخيلات بشري را به مهميز تجليات خاكي به تحقق و عينيت مي‌كشاند. اما خود نمي‌داند، ولي مي‌بيند با هر كاميابي پرده‌اي را از پيش روي نيازهاي اصلي و معنوي كنار مي‌زند، هرچه عالم‌تر مي‌شود خداي را عميق‌تر حس مي‌كند، هرچه نياز مادي را بيشتر رفع مي‌كند عطش معنوي را زيادتر مي‌كند، هرچه از فطرت گريزان مي‌شود، آرامش را در رجوع به آن مي‌يابد.
چه بايد كرد! انتخاب سختي نيست، اما سختي راه پس از انتخاب، انكار ناكردني است. سينما، ابزار بيان است، با آن مي‌توان بياني داشت فصيح و بليغ، يا الكن و نامفهوم، مي‌توان آن‌گونه گفت كه فقط برخي بفهمند يا مي‌توان آن‌گونه سراييد كه كوچك‌ترين گوش‌ها در بلندترين قدها را به شنيدن بخواند. سينماي پرتوليد ايران در مقايسه با ساير كشورهاي جهان با ياري خدا و به دست تواناي شما سينماگران در آتيه‌اي نزديك رتبه‌اي يك رقمي را در توليد فيلم سينمايي بين كشورهاي جهان، كسب خواهد كرد و سينماي پرافتخار و معروف شما در دنيا، كه فقط در سال گذشته به دست هفتاد و دو هنرمند فيلمسازش يكصد و ده بار نام ايران را بر قله افتخارات فرهنگي و هنري حك نمود، مي‌رود تا اين افتخارات را استمرار بخشد و بر غناي آن بيفزايد.
با عزمي جزم مي‌رود تا با تجهيز خود به ابزار و ادوات و تقويت شناخت فرهنگي و ارزش خود، جامعه جهاني و چشم و گوش و دل مخاطب جهاني را معطوف به خود نمايد.
مي‌رود تا با خلق آثاري ملهم از فطرت بشري، طلب شهروند جهاني را در صورتي مطلوب به رويت او برساند. چشم به فراسوها داشتن و غافل نماندن از درون، تحقيق و تدبر بيش از پيش اهل قلم حوزه سينما، برداشتن قفس از خيال و مهياي پرواز نمودن آن توسط مولفان و كارگردانان اين عرصه، نيازهاي جبري اين افق‌نگاري است.
سينما با قريب 9 ميليارد بيننده در سال مواجه است. از اين خيل، سينماي ما مستحق سهمي در خور شان خود است كه بايد آن را طلب كند. سينما افكاري متعالي مي‌خواهد و البته امنيت خاطر براي صاحبان اين افكار را نياز دارد، اهل سينما بايد متخصص باشند و متخصصان سينما، امنيت شغلي را خواستارند. سهم ما هموار نمودن مسير و عزم شما طي خستگي‌ناپذير راه.
از قادر متعال، عطاي قدرت فهم و شكر بر اين داشته ارزشمند را براي همه تصميم‌گيران و موثران در برنامه‌ريزي براي سينما مسالت مي‌نمايم و صدالبته براي دست‌اندركاران كه قدرشناسانه از اين موهبت عطا شده در جهت به كمال رساندن خود و ديگران استفاده نمايند، غناي باطن و پايمردي را براي‌تان خواستارم.
در ادامه مراسم احمد مسجدجامعي، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي نيز در سخنان خود در حالي كه سينماي ايران را هنري شناخته شده در جهان دانست و گفت: «اين سينما جايگاه پرافتخاري در افكار عمومي جهانيان دارد.» او به اشاره جايگاه ويژه جشنواره فجر گفت: «اين جشنواره نشان از ظرفيت سينماي حاكم در جامعه دارد كه گاهي اوقات به لحاظ وجود نكات تازه در آن مورد غفلت قرار مي‌گيرد.»

به گزارش خبرنگار سينمايي مهر در اين مراسم هيات داوري بخش مسابقه ايران و بخش فيلم هاي مستند پس از قرائت بيانيه ، منتخبين خود را به شرح زير اعلام كردند :

گروه اول: جوايز بخش چشم واقعيت يا سينماي مستند
1. هيأت داوران ديپلم افتخار جشنواره را اهداء مي كند به آقاي مهرداد اسكويي براي فيلم از پس برقع
2. هيأت داوران ديپلم افتخار تحقيق و پژوهش مستند جشنواره را اهداء مي كند به آقايان ارد عطارپور و وحيد باقرزاده براي فيلم منم داريوش
3. هيأت داوران سيمرغ بلورين جشنواره را اهداء مي كنند به آقاي ماجد نيسي براي فيلم مردم زنگ زده

گروه دوم: بخش مسابقه فيلم هاي اول و دوم
در اين بخش كليه آثار فيلمسازان اول و دوم بخش هاي مسابقه و ميهمان بررسي شدند و هيأت داوران در اين بخش دو جايزه براي دو اثر در نظر گرفته شده است.
جايزه اول: ديپلم افتخار به فيلم ما همه خوبيم به كارگرداني بيژن ميرباقري از بخش مسابقه فيلم‌هاي سينماي ايران
جايزه دوم: سيمرغ بلورين به فيلم مرزي براي زندگي به كارگرداني رضا اعظميان از بخش فيلم‌هاي ميهمان

گروه سوم: بخش مسابقه سينماي ايران
جوايز مسابقه سينماي ايران در سه بخش اعلام و اهداء شد

بخش اول: جوايز بهترين فيلم كوتاه و دستاوردهاي فني ـ هنري
1. هيأت داوران از ميان آثار نامزد دريافت جايزه بهترين فيلم كوتاه ضمن تقدير از دو اثر ائتلاف به كارگرداني آقاي علي اكبر صادقي و تولد به كارگرداني حميد نويم صرفاً يك ديپلم افتخار بهترين فيلم كوتاه به تنها صداست به كارگرداني امير حشمتي اهداء مي نمايد.
2. هيأت داوران از ميان نامزدهاي دريافت جايزه جلوه‌هاي ويژه سيمرغ بلورين جشنواره را به آقاي نجف فتاحي براي فيلم جايي براي زندگي اهداء مي‌كند
3. هيأت داوران از ميان نامزدهاي دريافت جايزه بهترين طراحي صحنه و لباس سيمرغ بلورين جشنواره را اهداء مي‌كند به آقاي امير اثباتي براي فيلم خيلي دور، خيلي نزديك
4. هيأت داوران از ميان نامزدهاي دريافت جايزه بهترين صدابرداري صحنه سيمرغ بلورين جشنواره را اهداء مي كند به آقاي يدالله نجفي براي فيلم بيد مجنون
5. هيأت داوران از ميان نامزدهاي دريافت جايزه بهترين صداگذاري سيمرغ بلورين جشنواره را اهداء مي‌كند به آقاي بهمن اردلان براي فيلم خيلي دور، خيلي نزديك
6. هيأت داوران از ميان نامزدهاي دريافت جايزه بهترين چهره پردازي سيمرغ بلورين جشنواره را اهداء مي‌كند به آقاي محمد قومي براي فيلم خيلي دور، خيلي نزديك
7. هيأت داوران از ميان نامزدهاي دريافت جايزه بهترين تدوين سيمرغ بلورين جشنواره را اهداء مي‌كند به آقاي سعيد شاهسواري براي فيلم ما همه خوبيم
8. هيأت داوران از ميان نامزدهاي دريافت جايزه بهترين موسيقي متن فيلم سيمرغ بلورين جشنواره را اهداء مي‌كند به آقاي محمدرضا عليقلي براي فيلم خيلي دور، خيلي نزديك
9. هيأت داوران از ميان نامزدهاي دريافت جايزه بهترين مدير فيلمبرداري سيمرغ بلورين جشنواره را اهداء مي‌كند به آقاي حميد خضوعي براي فيلم خيلي دور، خيلي نزديك

مسابقه سينماي ايران
بخش دوم: جوايز بازيگري
1. هيأت داوران به خاطر بازي موؤثر يك ديپلم افتخار به آقاي عليرضا شيخ‌الاسلام كودك ناشنواي فيلم پشت پرده مه اهداء مي‌نمايد
2. هيأت داوران از ميان نامزدهاي دريافت جايزه بهترين بازيگر نقش دوم مرد سيمرغ بلورين جشنواره را ضمن تقدير از بازي آقاي اسماعيل خلج در فيلم يك تكه نان تقديم مي‌كند به آقاي خسرو شكيبايي براي فيلم سالاد فصل
3. هيأت داوران از ميان نامزدهاي دريافت جايزه بهترين بازيگر نقش دوم زن سيمرغ بلورين جشنواره را اهداء مي‌كند به خانم ليلا زارع براي فيلم ما همه خوبيم
4. هيأت داوران از ميان نامزدهاي دريافت جايزه بهترين بازيگر نقش اول مرد ضمن تقدير از بازي آقاي جهانگير الماسي در فيلم پشت پرده مه سيمرغ را اهداء مي‌كند به آقاي پرويز پرستويي براي فيلم بيد مجنون
5. هيأت داوران از ميان نامزدهاي دريافت جايزه بهترين بازيگر نقش اول زن سيمرغ بلورين جشنواره را اهداء مي‌كند به خانم فرشته صدرعرفايي براي فيلم كافه ترانزيت

بخش سوم:

1. هيأت داوران سيمرغ بلورين بهترين اثر هنر ـ تجربه را اهداء مي‌كند به آقاي كيانوش عياري براي فيلم بيدار شو آرزو
2. هيأت داوران از ميان نامزدهاي اعلام شده دريافت جايزه بهترين فيلمنامه ضمن تقدير از خانم مژگان فرح‌آورمقدم براي فيلم ما همه خوبيم سيمرغ جشنواره اهداء مي‌كند به آقاي كامبوزيا پرتوي براي فيلم كافه ترانزيت
3. هيأت داوران از ميان نامزدهاي دريافت جايزه بهترين كارگرداني سيمرغ بلورين جشنواره را اهداء مي‌كند به آقاي مجيد مجيدي براي فيلم بيد مجنون
4. هيأت داوران با جلب توافق دبير محترم جشنواره دو جايزه ويژه به دو اثر اهداء مي‌كنند
1ـ4. سيمرغ بلورين جايزه ويژه هيأت داوران به آقاي محمد بزرگ‌نيا براي فيلم جايي براي زندگي
2ـ4. سميرغ بلورين جايزه ويژه هيأت داوران به آقاي كمال تبريزي براي فيلم يك تكه نان
5. هيأت داوران جايزه سيمرغ بلورين بهترين فيلم جشنواره را اهداء مي‌كند به فيلم خيلي دور، خيلي نزديك به تهيه‌كنندگي آقاي رضا ميركريمي محصول حوزه هنري
6. جايزه ويژه سيمرغ بلورين بهترين فيلم ايراني منتخب تماشاگران اهداء مي‌شود به فيلم بيد مجنون به تهيه‌كنندگي آقاي مجيد مجيدي و حوزه هنري


در حاشيه:
- مراسم اختتاميه با 35 دقيقه تاخير آغاز شد .
- پاكدل در بدو صحبت از تاخير پيش آمده عذرخواهي كرد. او گفت: «اين مراسم را با 15 دقيقه تاخير آغاز مي‌كنيم، كه البته 15 دقيقه در اين‌گونه مراسم زماني نيست!»
- اين سيزدهمين دوره‌اي بود كه پاكدل اجراي مراسم اختتاميه را بر عهده داشت. او با اشاره به اين موضع گفت: «من آدم خرافاتي نيستم.»
- تماشاگران حاضر در بالكن تالار وحدت به دليل مشكل ديدي كه پرده سالن ايجاد كرده بود، موفق نشدند صفحه نمايش را ببينند. مجري مراسم با توصيف صحنه‌هايي كه به نمايش درمي‌آمد، سعي در جبران اين نقيصه داشت.
- از بين داوران بخش مستند تنها تهامي‌نژاد روي صحنه حاضر شد.
- بهترين صدابردار جشنواره بيست و سوم، يدالله نجفي پس از دريافت جايزه خود حرفي نزد.
- بهرام دهقاني جاي عليقلي روي صحنه آمد و گفت: «ساخت موسيقي اين فيلم همزمان شد با مرگ برادر آقاي عليقلي. ايشان تا روز چهلم برادرشان موسيقي را ساختند، در حالي كه در حين كار اشك مي‌ريختند.»
- سجادپور تنها داور بخش فيلم‌هاي اول و دوم بود كه روي صحنه حاضر شد. او گفت: «اميدوارم سال آينده بزرگ شويم و داور بخش سينماي ايران باشيم.»
- فرهاد آئيش (همسر مائده طهماسبي) پيش از آغاز مراسم به مجري گفته بود: «مي‌تواني كاري كني همسر من جايزه بگيرد.»
- پرويز پرستويي نيز از ديگر برندگاني بود كه پس از عنوان شدن نامش، جمعيت حاضر او را با تشويق‌هايشان همراهي كردند. او در پاسخ گفت: «دست شما درد نكند!»
- نجفي از اعضاي هيات داوري، خوشحالي خود را از اين‌كه ميان اهداي جوايز فرصتي براي استراحت داده مي‌شود، ابراز كرد و گفت: «در اين فاصله فوتبال ايران و بحرين را تماشا مي‌كنيم.»

کد خبر 156730

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha