۶ خرداد ۱۳۹۱، ۱۴:۵۶

آبان‌ماه سال جاری؛

همایش بین‌المللی "حقوق عمومی در قرآن کریم" برگزار می‌شود

همایش بین‌المللی "حقوق عمومی در قرآن کریم" برگزار می‌شود

قم - خبرگزاری مهر: همایش بین‌المللی "حقوق عمومی در قرآن کریم" با همکاری دانشگاه باقرالعلوم(ع) و چند نهاد دیگر علمی و فرهنگی، آبانماه سال جاری برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، دانشگاه باقرالعلوم(ع) اعلام کرد: این همایش  15 آبان ماه سال جاری با حضور اندیشمندانی از کشورهای اسلامی و در دو محور عمده "حقوق و آزادی‌های اساسی در قرآن کریم" و "دولت و حکمرانی در قرآن کریم" در دانشگاه شهید بهشتی برگزار خواهد شد.

برپایه این گزارش، کرامت انسان در قرآن کریم، مفهوم حق و تکلیف در قرآن کریم، آزادی اندیشه و بیان در قرآن کریم، آزادی احزاب و تشکل‌ها در قرآن کریم، حق انتخاب و تعیین سرنوشت در قرآن کریم و انتقاد به حاکمان در قرآن کریم با توجه به امر به معروف و نهی از منکر از جمله موضوعات محور نخست این همایش با عنوان موضوع حقوق و آزادی‌های اساسی در قرآن کریم است.

از دیگر موضوعات ذیل این محور می‌توان به حریم خصوصی در قرآن کریم، حقوق اقلیت‌ها در قرآن کریم، حقوق زن در قرآن کریم، حق امنیت فردی در قرآن کریم، حق مالکیت و آزادی‌های اقتصادی در قرآن کریم، حق تأمین اجتماعی در قرآن کریم و حقوق بشر و حقوق بشردوستانه در قرآن کریم اشاره کرد.

دومین محور این همایش بین‌المللی با عنوان "دولت و حکمرانی در قرآن کریم" نیز موضوعاتی چون مشروعیت حکومت در قرآن کریم، تشکیل و انتقال حکومت در قرآن کریم، شرایط زمامدار در قرآن کریم، چگونگی حکمرانی در قرآن کریم، وظایف و اختیارات حکومت در قرآن کریم، پاسخ‌گویی و مسئولیت در قرآن کریم، حاکمیت قانون در قرآن کریم و نقش قرآن کریم در قانون‌گذاری را شامل می شود.

گفتنی است: معاونت حقوقی ریاست جمهوری، کرسی حقوق بشر، صلح و دموکراسی دانشگاه شهید بهشتی، دانشگاه باقر‌العلوم(ع)،  دانشگاه علوم اسلامی رضوی، جامعة‌المصطفی(ص) العالمیه، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، از جمله نهادهایی هستند که همایش بین‌المللی حقوق عمومی در قرآن کریم را  آبان‌ماه امسال در دانشگاه شهید بهشتی برگزار می‌کنند.

مدرسه عالی شهید مطهری، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، پژوهشکده باقرالعلوم(ع)، مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، پژوهشکده اعجاز قرآن و مؤسسه مطالعات حقوق عمومی دانشگاه تهران از دیگر نهاد‌های علمی و فرهنگی همکار در برگزاری همایش بین‌المللی حقوق عمومی در قرآن کریم هستند.

یادآور می‌شود، علاقه‌مندان می‌توانند  مقالات خود را تا تاریخ 31 مردادماه سال جاری به نشانی دبیرخانه همایش واقع در تهران، اوین، درب جنوبی دانشگاه شهید بهشتی، کرسی حقوق بشر صلح و دموکراسی یا به نشانی پست الکترونیکی«info.chpd@mail.sbu.ac.ir» ارسال کنند.

کد خبر 1612210

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha