۱۴ خرداد ۱۳۹۱، ۱۰:۴۲

عرفان کاذب و حقیقی-12/

آسیبهای خانوادگی‏ عرفان واره ها/ تشکیلاتی بودن عرفانهای نوظهور

آسیبهای خانوادگی‏ عرفان واره ها/ تشکیلاتی بودن عرفانهای نوظهور

رئیس مؤسسه علمی فرهنگی بهداشت معنوی درباره تشکیلات عرفان‏های نوظهور درکشورگفت: فراتر از مدیریت ظاهری این فرقه‎ها ساختار و کارکرد تشکیلاتی به طوری جدی و مستحکم آنها است که به سادگی فرو نمی ریزد بایست با روشنگری آسیب‏های آنها را گوشزد کرد.

حجت الاسلام حمیدرضا مظاهری سیف رئیس مؤسسه علمی فرهنگی بهداشت معنوی درمورد تفاوت عرفان حقیقی با عرفان‎های کاذب به خبرنگار مهر گفت: این دو اول از همه در اهدافشان تفاوت دارند. عرفان حقیقی به تعالی روح انسان در پیوند با خدا می‌پردازد، اما عرفان کاذب دنبال احساس بهتر نسبت به زندگی و کسب آرامش و شادی و خلاصه احساسات مثبتی است که انسان را به زندگی راغب‎تر می‏کند. اگر هم به ارتباط با خدا و ایمان به خدا توجهی می‎کنند آن را به عنوان ابزاری برای رسیدن به این احساس بهتر در زندگی قلمداد می‎کنند.

وی درباره آسیب‎‏های اجتماعی و فردی این عرفان‎های دروغین هم تصریح کرد: مهمترین آسیب این عرفان‌ها که حتی محققان غربی‎ مانند الین بارکر روی آن تأکید می‎کنند ایجاد شکاف در خانواده‏هاست. جوانان به علت مجذوب شدن در این گروه‏ها از خانواده‎هایشان جدا می‎شوند و ممکن است بین همسران هم شکاف بیفتد. مردی که در یک فرقه جذب می‎شود وقت و سرمایه‏اش را در این فرقه‎ها هزینه می‎کند که آسیب‏هایی برای او به همراه می‎آورد. از جمله اینکه به زن و فرزندانش آنطور که باید و شاید توجه نمی‏کند و وقتش را بیشتر روی فعالیت تشکیلاتی و تبلیغی و فرهنگی این فرقه‏ها می‏گذارد. نمونه‎های این آسیب‎ها را در عرفان‏های حلقه و جنبش رام الله در ایران شاهد بوده‏ایم.

مظاهری معرفت درست نداشتن نسبت به آموزه‎های دینی را دلیل گرایش افراد و خانواده‏ها به این عرفان‏ها عنوان کرد و افزود: افراد برای پاسخ دادن به نیازهای معنوی خودشان به این معنویات نوظهور گرایش پیدا می‎کنند که این خود قابل تحلیل است و شاخه‏های مختلفی از آن در می‏آید.

وی ادامه داد: ضعف تبلیغات دینی از یک طرف و ارائه جذاب این عرفان‏واره‏ها درقالب نوشته‏های بسیار گیرا و جذاب و دوره‎های آموزشی و سمینارهایی که به صورتی جذاب و باشکوهی برگزار می‎شود از طرف دیگر دست به دست هم می‎دهد و گرایش جوانان به این فرقه‎‏ها را رقم می‎زند.

رئیس مؤسسه علمی فرهنگی بهداشت معنوی درباره راه نجات جوانان از این فرقه‏ها هم اظهارداشت: باید در درجه اول نسبت به آسیب‎های این فرقه‏ها روشنگری کنیم تا افراد با آسیب‎های اینها آشنا شوند اگر از این آسیب‏ها اطلاع نداشته باشند خواه ناخواه مجذوب آنها می‏شوند. دردرجه دوم هم باید معنویت اسلامی را به صورت جذاب و قابل استفاده برای عموم و به صورت کاربردی در زندگی‏اشان ارائه دهیم یعنی نتایج معنویت اسلامی را در زندگیشان ببینند با توجه به اینکه نباید اهداف متعالی عرفان حقیقی به اهداف زمینی تنزل یابد.

مظاهری درمورد اینکه آیا تشکیل این فرقه‎ها و کلاسهای آن در ایران سازماندهی شده است هم تصریح کرد: بله سازماندهی شده است معمولا تقسیم کار و سلسله مراتب به دقت در این مجموعه ها رعایت می شود و نیز دیده شده که مثلا با شکایت تعدادی از آسیب دیدگان این فرقه ها از آنها سران این تشکیلات دستگیر می شوند ولی همچنان فعالیت آنها ادامه پیدا می کند، به این ترتیب به نظر می رسد فراتر از مدیریت ظاهری این فرقه‎ها ساختار و کارکرد تشکیلاتی به طوری جدی و مستحکم است که به سادگی فرو نمی ریزد.

کد خبر 1615707

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha