۱۲ شهریور ۱۳۹۱، ۱۰:۲۴

امضای تفاهم‌نامه همکاری خبرگزاری "مهر" و "نیوزیانا"/اولین سند رسانه ای ایران-زیمبابوه

امضای تفاهم‌نامه همکاری خبرگزاری "مهر" و "نیوزیانا"/اولین سند رسانه ای ایران-زیمبابوه

خبرگزاری 7 زبانه مهر و آژانس بزرگ خبری دولتی زیمبابوه « نیوزیانا» تفاهمنامه همکاری امضا کردند.

به گزارش خبرنگار مهر، «رضا مقدسی» مدیرعامل خبرگزاری مهر، و «راگاریرای شکو» مدیر عامل خبرگزاری «نیوزیانا» جمهوری زیمبابوه با هدف گسترش مرزهای فرهنگی و ارتباطی و توسعه روابط فرهنگی-اجتماعی بین ایران و زیمبابوه، تفاهمنامه همکاری امضا کردند.

این سند پیرو نشست چهار ماه پیش خبرگزاری مهر با سفیر این کشور در تهران، و به دنبال پیگیریها و مذاکرات فی مابین مهر وسفارت این کشوردر ایران و با همکاری وزارت امور خارجه کشورمان به امضا رسیده است.

براساس این یادداشت تفاهم، دو خبرگزاری به تبادل گزارشات تصویری و خبری و توزیع مطالب بین روزنامه ها، رادیو و تلویزیون، و دیگر رسانه های دو کشورایران و زیمبابوه متعهد شدند.

پیش ازاین دو کشور قراردادهای همکاری فرهنگی دیگری به امضا رسانیده بودند که در آنها بر همکاری های رسانه ای نیز تاکید شده بود اما تفاهمنامه مزبور اولین سند رسانه ای است که به طور مستقل میان دو خبرگزاری این دو کشورمنعقد گردیده است.

خبرگزاری «نیوزیانا» تنها آژانس خبری زیمبابوه است؛ در سال 2000 تاسیس شده و به زبانهای انگلیسی و دو زبان افریقایی به انتشار اخبار می‌پردازد. این خبرگزاری که زیر مجموعه وزارت اطلاعات و تبلیغات زیمبابوه و وابسته به کابینه و دولت زیمبابوه است به چاپ ده هفته نامه -- از جمله "تایمز"، "استار"، "نهاندا گاردین" و "تلگراف" با تیراژمجموع بیش از 41200 نسخه می پردازد. این هولدینگ رسانه ای 11 مجموعه ای خواهر خوانده صدا و سیمای زیمبابوه است و مستقر در هراره و تاثیر گزاری بسیاری درقاره پهناور افریقا دارد. در سال 2009 نیز با خبرگزاری شینهوا چین سند همکاری امضاء نموده است.

خبرگزاری مهر (ام ان ای) هم که در سال 2002 تاسیس شده، به 7 زبان رسمی دنیا شامل انگلیسی، فارسی، عربی، اردو، آلمانی، ترکی و روسی به انتشار گزارش‌های خبری و تصویری می پردازد و عضو 6 ساله سازمان خبرگزاری‌های آسیا- اقیانوسیه (اوآنا) و مبتکر پرچم این سازمان 50 ساله است. "ام ان ای" تا کنون با بیش از 18 خبرگزاری معتبر خارجی دنیا از جمله خبرگزاری شینهوا (چین)، کیودو (ژاپن)، پی تی آی (هند)، پرنسا لاتینا (کوبا)، برناما (مالزی)، آنتار (اندونزی)، یونهاپ (کره جنوبی)، وی ان ای (ویتنام)، جیهان (ترکیه)، آنتار (اندونزی)، پی ان ای (فیلیپین)، ترند (آذربایجان)، مونتسامه (مغولستان)، سانا (سوریه)، و ای پی پی (پاکستان)، قرارداد همکاری امضا کرده است.

کد خبر 1686623

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha