۲۹ شهریور ۱۳۹۱، ۲۱:۵۴

شاه حسینی:

سالانه بیش از 190 تن عسل در زنبورستانهای استان سمنان تولید می شود

سالانه بیش از 190 تن عسل در زنبورستانهای استان سمنان تولید می شود

سمنان-خبرگزاری مهر: معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان از برداشت 191 تن عسل طی یک سال در این استان خبر داد.

به گزارش خبرنگارمهر، مصطفی شاه حسینی بعد از ظهر چهارشنبه در گفتگو با خبرنگاران در سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با اشاره به اینکه سالانه 191 تن عسل توسط 400 زنبوردار در زنبورستانهای استان سمنان تولید می شود، افزود: در شهرستان سمنان 41 زنبوردار، در مهدیشهر 131 زنبور دار، در دامغان 94 زنبوردار، در شهرستان های گرمسار و آرادان 66 زنبوردار،  در شهرستان های شاهرود و میامی 68 زنبوردار فعالیت دارند.

وی همچنین تعداد کلنی های زنبور عسل استان سمنان را 31 هزار و 870 کلنی مدرن زنبور ذکر کرد و گفت: بارندگی مناسب و به موقع  و اثرات آن  بر مراتع، حمل و نقل  و استقرار کلنی ها در مناطق شهدخیز، مدیریت مطلوب زنبورستان از عوامل تاثیر گذار افزایش میانگین برداشت عسل در زنبورستان ها است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان پیش بینی کرد: در سال جاری هشت تا 10 کیلو گرم عسل  از هر کلنی برداشت شود.

وی با بیان اینکه زنبورداران استان سمنان در غالب  یک اتحادیه و پنج شرکت تعاونی زنبور دارای در استان فعالیت دارند افزود: شرکت تعاونی زنبور داران نهاده های مورد نیاز از قبیل موم، کندوی خالی، طبق و دیگر لوازم زنبور داری را تامین  می کنند.

شاه حسینی با اشاره به اینکه امسال تعداد هفت هزار ملکه بارور تولیدی آنان بین زنبورداران توزیع  شده است اظهار داشت: امسال  آمارگیری کلنی های زنبور عسل در استان سمنان هم زمان با سراسر کشور از اول مهر ماه شروع می شود و تا ششم همان ماه به اتمام می رسد که کلیه اطلاعات مربوط  به امر زنبور داری در استان جمع آوری خواهد شد.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان نبود کارخانجات بسته بندی عسل و مشکل فروش عسل  تولیدی، وجود عسل های تقلبی و با کیفیت پائین در بازار، ضعف بنیه مالی تشکل های زنبور داری استان و عدم نقدینگی  مناسب برای خدمت رسانی، مشکلات استقرار کلنی ها در مجاورت باغ ها و مزارع، مهاجرت تعدادی زنبوردار از استان  های مجاور  به  استان سمنان را از عمده مشکلات  زنبور داران این استان برشمرد.

وی از توزیع رایگان داروی ضد انگلی زنبورعسل با نام ژل "آپی سیف" در این استان خبر داد و گفت: ژل "آپی سیف" با هدف پیشگیری، کنترل و حمایت از تولید در صنعت پرورش زنبورعسل از فرودین ماه بین زنبورداران توزیع شده است.

شاه حسینی تصریح کرد: این دارو برعلیه دو بیماری انگلی کنه واروا و آکاراپیس مبارزه می کند.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با بیان اینکه این داروها قبل از فصل کوچ کلنی های زنبورعسل با اعتبار 400 میلیون ریال خریداری شده است، گفت: این دارو در سطح 27 هزار کلنی زنبورعسل توزیع شد.

وی گفت: اعتبار این دارو از محل اعتبارات دامپزشکی و اعتبارات خشکسالی است.

شاه حسینی با اشاره به برگزاری دوره های آموزشی فعال برای زنبورداران و تاکید بر مشکلات سال های اخیر زنبورداران مانند خشکسالی، بروز سندرم فرار زنبوری و مشکلات اقتصادی، خاطرنشان کرد: زنبورداران با تقویت تشکل های غیر دولتی و استفاده از علوم روز و پرورش مدرن زنبور عسل اقدام به تولید فرآوردهای بچه زنبور، بره موم، ژل رویال و پرورش ملکه کنند.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با اعلام این خبر افزود: با هدف پیشگیری و کنترل بیماری ها و حمایت از تولید در صنعت زنبورداری استان طرح توزیع اقلام داروی استان توسط اداره کل دامپزشکی استان سمنان به صورت رایگان در فروردین ماه سال جاری انجام شد.

وی خطاب به زنبورداران، افزود: از آنجا که در سال های اخیر صنعت زنبورداری در کشور درگیر مشکلات مختلف ناشی از خشکسالی، مشکلات اقتصادی و بروز سندرم های CCD " فرار زنبوری " می باشد لذا به زنبورداران توصیه می شود ضمن تقویت تشکلهای NGO با تغییر رویکرد، استفاده از علوم روز و رو آوردن به پرورش مدرن زنبور عسل اقدام به تولید سایر فرآورده ها مانند بچه زنبور، بره موم، ژل رویال و پرورش ملکه نمایند.

شاه حسینی در پایان با اشاره به اینکه درسال های گذشته داروهای دیگری بین زنبورداران توزیع شده است، اظهار داشت: درصورت استفاده مکرر از یک دارو زنبورها به آن مقاوم می شوند، پس کارشناسان یک داروی جدید را برای از بین بردن بیماری انگل پیشنهاد کرده اند.

کد خبر 1700455

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha