کلمه "قناعت" از نظر ریشه لغوی از ماده "قَنِع" گرفته شده که به معانی راضی شدن، خرسندی، بسنده کردن، خشنودی نفس، خرسند گردیدن، راضی شدن به چیز کم و اندک، اکتفا نمودن به مقدار قلیل و ناچیز، به اندازه نیاز و قدر حاجت بسنده و صرف کردن، در حد ضرورت زندگی مصرف کردن، در خرج و صرف مال و هر چیزی اندازه نگه داشتن، بس نمودن و زیاده طلب نبودن است.
و همچنین به معنای صرفه جویی، روحیه بی نیازی، طمع نداشتن، اسراف و افراط نکردن می باشد و نیز به معنای فروتنی و تسلیم و تواضع هم آمده است. (دهخدا، مفردات راغب، مجمع البحرین و فرهنگ عمید)
قناعت در اصطلاح شرعی، صفت و ملکه ای است که باعث خشنودی و راضی شدن و اکتفا کردن به چیز کم و نگه داری نفس از زیاده روی می شود، و همان توجه و دقت داشتن به اینکه چیزی زیادتر از حد لزوم و مقدار معین شرعی و به قدر نیاز و اندازه و ضرورت صرف و خرج نشود.
یعنی از حد معین و حلال شرعی و حق خود تجاز نکردن و رضای و قانع و خشنود بودن انسان به آنچه که دارد و به آنچه که سهم و نصیب او می شود و به اندک چیزی ساختن و کم یا کمتر از حد کفاف مصرف کردن، به زندگی متوسط و ساده زیستی روی آوردن و قانعانه زندگی کردن و حتی به کمتر از حد خود خشنود بودن.
انسان قانع و قناعت کار به کسی می گویند که به چیز اندک و کم راضی و خشنود و به حال و متاع قلیل اکتفا نماید و خود را برای بدست آوردن آن به تعب و رنج و سختی و حرص و طمع کاری بیهوده نیاندازد و قناعت کند به چیزی که با او هست، قانع و راضی باشد به چیزی که از مال دنیا و نعمت ها به او می رسد و نصیبش می شود اگر چه کم و اندک باشد و بسنده کار و متواضع باشد.
قانع کسی است که هر چه به او عطاء کنند و بدهند یا به او برسد قناعت می کند و به آسانی راضی و تسلیم و خشنود می گردد و نفس خود را از تجاوز از حد و زیاده روی نگه داری کند و از مقدار متاع و مال دنیا که به دست آمده یا می آورد بسنده کند و بنابراین انسانی قانع است که خود را بی نیاز از دیگران بداند و عزت و عفت نفس داشته و با آراسته شدن به صفت قناعت، قلب او اطمینان و آرامش پیدا کند و به وسیله قناعت، نفس را تکامل و روح را پرورش دهد و در هر حال راضی و شکرگزار و خدا را سپاس گوید.
در تفسیر نمونه آمده: "قانع به کسی می گویند که اگر چیزی به او بدهند قناعت می کند و راضی و خشنود می شود و اعتراض و ایراد و خشمی ندارد و (تحفیف النفس) و خویشتن دار است." (تفسیر نمونه، ج 14، صفحه 108)
فضیلت و برتری قناعت
"قناعت" و رعایت کردن آن در زندگی، ارزش های فراوان و اهمیت و نقش والایی دارد و از صفات پسندیده و فضیلت های شریف و عزت آفرین انسان محسوب می شود و از این جهت از برترین وظایف اخلاقی و مسئولیت های شرعی و آداب معیشت و زندگی فرد و اجتماعی و اقتصادی ما مسلمانان و بلکه تمامی انسان ها به شمار می رود، که این موضوع بر هیچ عاقل، خردمند و متدبر و دور اندیشی، پوشیده و پنهان و قابل انکار نیست.
چنانکه دیدگاه بلند و سخنان و زندگانی سراسر پاک و با قناعت و عدالت مولای متقیان حضرت علی (ع) بیانگر آن است که او زندگی پاک، حلال، پاکیزه و بی آلایش و دور از تجملات و اشرافیت و نیز از هر گونه آلودگی را در رعایت کردن دقیق قناعت می داند. همانگونه که خود اینگونه می زیسته و همواره "ساده زیستی" و قناعت را سرلوحه امور خویش قرار داده بود.
بنابراین، قناعت کردن را باید در اندیشه ها و عمل و کردار و رفتار امیرالمومنین حضرت علی (ع) و سیره پاک علوی جستجو و پیروی کرد که فضیلت و برتری "ارزش قناعت" از دیدگاه آن حضرت بسیار مهم و فراوان است و علاوه بر اینکه آن را یک عزت و منزلت می داند آن را نیز از تکالیف انسان و از وظایف اخلاقی، سنت الهی و قانون بی بدیل خداوندی دانسته و بر آن تاکید شدیدی دارد.
از دیدگاه امام علی (ع) قناعت دارای ارزش ها و فضیلت ها و آثار فراوان و منافع و برکات متعددی است و در زندگی فردی و اجتماعی انسان ها و نیز در تنظیم تعادل و حقوق جامعه بشری نقش ارزنده و اهمیت سازنده ای دارد که شایسته است به عنوان یک وظیفه ارزشمند و یک خصلت انسانی و اخلاقی مورد اشاره و یادآوری و تامل و دقت و تحقیق و پیروی قرار بگیرد.
نظر شما