۸ اسفند ۱۳۹۱، ۹:۴۸

عوامل "زمانه" مطرح کردند:

احتمال ساخت ادامه "زمانه"/ این روزها شرایط مالی تلویزیون خوب نیست

احتمال ساخت ادامه "زمانه"/ این روزها شرایط مالی تلویزیون خوب نیست

در نشست سریال "زمانه" به کارگردانی حسن فتحی، تهیه‌کننده این اثر از احتمال ساخت ادامه این مجموعه تلویزیونی پربیننده خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، نشست نقد و بررسی سريال "زمانه" عصر دوشنبه هفتم اسفند با حضور  اسماعيل عفيفه تهيه‌كننده، سعيد جلالي نويسنده، ناصر هاديانفر جانشين توليد، پريناز ايزديار، حسين مهري و ويدا جوان بازيگران و محمدرضا لطفی مجری و منتقد در فرهنگسرای فردوس برگزار شد.

عفيفه در این نشست با بیان اینکه آشنايي او و حسن فتحي به سال‌هاي دور برمی‌گردد، عنوان كرد: اصولا هر فيلمنامه‌اي كه براي ساخت به دستم مي‌رسد و قرار به توليد آن مي‌شود به حسن فتحي پيشنهاد مي‌دهم و در واقع اولين گزينه من هميشه فتحي است. وقتي سه ضلع اصلي يك اثر يعني كارگردان، تهيه كننده و نويسنده همفكر باشند مي‌توان انتظار اتفاق‌هاي خوب داشت. به نظر من مبناي اوليه موفقيت يك سريال متن خوب است و در "زمانه" همان‌طور كه از نام مجموعه بر مي‌آيد قصه حال است.

وی درباره بحث ريزش مخاطب در تلويزيون اظهار کرد: طبق آمار، 69 درصد مردم ماهواره دارند و وقتي امكان انتخاب زياد باشد يك رقابت سنگين به وجود مي‌آيد. به زعم من رقابت ايجاد انگيزه مي‌كند. اما مشكل اينجاست كه رقابت ما يك رقابت ناعادلانه است.اين واقعيت وجود دارد كه تلويزيون دچار ريزش مخاطب شده است و خيلي از مردم به دیدن سريال‌هاي ماهواره‌ای آن هم از نوع سخيفش روی آورده‌اند.

این تهیه‌کننده یادآور شد: به دليل كشش قصه احتمال ادامه "زمانه" وجود دارد. ضمن آنكه در ابتدا نيز بناي ما ساخت يك سريال سه فصلي بود و به همين دليل سرنوشت نهايي تمام شخصيت‌ها مشخص نشده است. البته اين عادت بد در سريال‌هاي ايراني وجود دارد كه مخاطب توقع دارد تا انتهاي سرگذشت يك شخصيت را در انتهاي سريال ببيند.

در ادامه جلالي با اشاره به خالي بودن جاي كاظمي‌پور ديگر نويسنده سريال که همکاری مشترکشان را از سال 84 با "آخرين دعوت" ساخته حسين سهيلي‌زاده آغاز کرده‌اند، تصریح کرد: من از قسمت يازدهم به كار پيوستم و پيش از ما تشكري در اين سريال فعاليت مي‌كردند كه بنا به دلايلي كه من از آن اطلاعي ندارم از گروه جدا شدند. فكر مي كنم در كاري مثل فيلمنامه‌نويسي كار گروهي بسيار جواب مي‌دهد و حس خوبي به كار مي‌بخشد.

وی افزود: همان طور كه گفتم من و كاظمي‌پور كاملا به يك روح همكاري مشترك رسيده‌ايم و برخلاف همكاراني كه معتقد به كار انفرادي هستند، ما به همكاري مشترك بيشتر اعتقاد داريم، چرا كه هم دغدغه كار كمتر مي‌شود و هم دو ذهن و دو فكر ايده‌هاي مختلفي را به ارمغان مي‌آورد. مضاف بر اينكه در چنين كاري كه فتحي خود نويسنده توانايي است و وسواس زيادي دارد نگارش همزمان با تصويربرداري بود. اين را هم بايد اضافه كنم كه من در بعضي جاها خواندم كه عنوان شده بود كار به دليل فيلمنامه تعطيل شده بود كه من در همين جا اعلام مي‌كنم كه چنين چيزي صحت ندارد و به هيچ وجه "زمانه" به دليل فيلمنامه به تعطيلي كشيده نشد.

جلالي تصریح کرد: ما كار دشواري پيش رو داشتيم، چرا كه قرار بود درباره عشق، انتقام، بخشش و قضاوت كار كنيم. سوژه‌اي كه شايد در تمام دنيا يكسان و حتي تكراري باشد، اما نياز به نگاه متفاوت دارد، مضاف بر اينكه با توجه به خطوط قرمز و نگاه متفاوت بايد طوري كار مي‌كرديم كه تصوير واقعي هم به نمايش بگذاريم و اين بسيار سخت بود.

جای خالی ردیف بودجه برای تحقیق سریال‌ها

نویسنده "زمانه" تأکید کرد: چيز ديگري كه فكر مي‌كنم جايش به شدت در تلويزيون خالي است رديف بودجه براي تحقيق مجموعه‌ها است كه در بسیاری از كشورهاي سريال ساز پيشرو اين گام يكي از مراحل مهم و اساسي توليد كار است. چيزي كه متاسفانه در كشور ما اصلا فراموش شده و به دليل كمبود بودجه و زمان اندك اين اتفاق رخ نمي‌دهد.

وی در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود به موضوع پايان باز و زنانه بودن كار اشاره كرد و توضيح داد: ما سعي داشتيم گره‌ها را يك به يك باز كنيم و انتخاب ما پايان باز بود. فكر نمي‌كنم گره‌اي بوده باشد كه باز نشده باقي ماند. اين را قبول ندارم كه قصه زنانه بوده. ما حق را به هيچ يك از كاركترها نداديم و ارغوان بيشتر از اين كه انتقام بگيرد به خودش لطمه زد. اين اتفاق براي بهزاد هم رخ داد.

در ادامه پريناز ايزديار كه با مجموعه "پنج كيلومتر تا بهشت" در بين مردم شناخته شده است، در این‌باره گفت: پيش از آن تعداد زيادي كار كرده بودم اما اتفاقي كه دنبالش بودم با آن سریال افتاد و با "زمانه" مسيرم محكم شد. من هميشه سعي مي‌كردم درست و خاص انتخاب كنم و برايم نوع كار اهميت زيادي داشت. در "زمانه" هم وقتي دستيار حسن فتحي با من تماس گرفت من ظرف مدت خيلي كوتاهي به دفتر رفتم و يك شب تا صبح حدود 10 قسمت از فيلمنامه را خواندم و فردايش هم جلوي دوربين ظاهر شدم.

وی درباره كار با فتحي اظهار كرد: ما زمان زيادي در اين كار نداشتيم، اما با تمام كمبودها از لحاظ وقت ما قبل از هر پلان و سكانس تمرين مي‌كرديم و اگر بازيگر با ديالوگ ارتباط برقرار نمي‌كرد و يا حتي اگر حالش خوب نبود فتحی كار را ضبط نمي‌كرد. او از هيچ سكانسي به سادگي نمي‌گذشت و فكر مي‌كنم كه او جدا از آنكه كارگردان خوبي است، بازيگردان فوق العاده‌اي است و با دقت و ريزبيني بازي‌ها را آناليز مي‌كند و قادر است تا اتمسفر صحنه را پديد آورد.

چهار سال گذشته نتیجه 16 سال تلاشم را می‌بینم

حسين مهري هم در ادامه اين بحث، خود را دارای سابقه 16 ساله معرفی کرد و یادآور شد: در چهار سال اخير نتيجه تلاش‌هایم در حال به بار نشستن است. "زمانه" نیز با چيزي كه من در ذهن داشتم به شدت نزديك بود و اين نتيجه حضور يك تيم حرفه‌اي است. زماني كه فيلمنامه را خواندم با وجود اين كه تنها چند قسمت از فيلمنامه آماده بود اما به تيم اعتماد كردم و نتيجه‌اش را هم ديدم.

وی افزود: به نظرم اين روزها مديوم‌ها يعني سينما، تلويزيون و تئاتر به آن مفهوم گذشته معنا ندارد و كار خوب مي‌تواند در هر مديومي ساخته شود. من پيشنهادهاي زيادي از تئاتر داشتم اما خيلي از كارها واقعا بد بودند. هم فيلم خوب هست و هم فيلم بد. فكر مي‌كنم كيفيت بعضي از سريال‌ها از خيلي از فيلم‌ها بالاتر است و زياد براي كارم به اين خط كشي اعتقاد ندارم. ضمن آنكه بايد شرايط كار را هم در نظر بگيريم و واقع‌بين باشيم، نمي‌توانيم با معيارهاي بسيار بزرگ جهاني يك مجموعه را نقد كنيم و از آن انتظار داشته باشيم. بايد در نظر بگيريم كه در كجا و در چه شرايطي كار مي‌كنيم.

ويدا جوان ديگر بازيگر سريال "زمانه" نیز در سخنانی گفت: اين سريال پنجمين تجربه من محسوب مي‌شود و به نوعي بهترين تجربه‌ام هم بود. حسن فتحي ارتباط بسيار جدي با بازيگر دارد و ما براي رسيدن به نقش تمرين‌هاي زيادي مي‌كرديم. ضمن آنكه ارتباط گروه بسيار عالي بود و همه به هم كمك مي‌كردند.

ما هم اجاره خانه می‌دهیم

ناصر هاديانفر نیز در اين جلسه به انتقاد از اوضاع مالي تلويزيون پرداخت و گفت: متاسفانه شرايط مالي در تلويزيون در چند وقت اخير اصلا خوب نيست و اين به كيفيت كارها لطمه مي‌زد. درست است كه هنرمندان عاشق كارشان هستند و براي پول كار نمي‌كنند.اما ما هم مانند تمام انسان‌هاي ديگر خرج زندگي و اجاره خانه وخانواده داريم. اين موضوع ناخودآگاه انگيزه و شوق را كم مي‌كند و باعث مي‌شود تا ذهن سازنده درگير مسائل ديگر شود.واقعا جا دارد از آقاي فتحي تشكر كنم كه با وجود مشكلات مالي عميق در طول كار سعي مي‌كرد به بچه‌ها دلگرمي و انگيزه بدهد.

کد خبر 2006458

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha