۱۴ فروردین ۱۳۹۲، ۱۵:۵۵

گزارش مهر/

منطقه ییلاقی کنگ ماسوله ای در دل خراسان رضوي/روستایی با معماری پلکانی

منطقه ییلاقی کنگ ماسوله ای در دل خراسان رضوي/روستایی با معماری پلکانی

مشهد - خبرگزاری مهر: منطقه کنگ یکی از جاذبه های خطه خراسان است که به دلیل بافت قدیمی دارای ارزش های تاریخی و فرهنگی بسیاری است و به دلیل استقرار سکونت گاه های آن بر روی کوهپایه با عنوان روستایی پلکانی و ماسوله ای از آن نام برده می شود.

به گزارش خبرنگار مهر ، روستای کنگ در 19 کیلومتری غرب طرقبه و 29 کیلومتری مشهد قرار دارد و یکی از پرجاذبه ترین مناطق ییلاقی خراسان است که هر ساله همزمان با فصل بهار بیشترین گردشگر و توریست را جذب می کند و با دره های سرسبز و آب وهوایی مطلوب و استقرار سکونت گاه های آن بر روی کوهپایه، شبیه به شهر ماسوله است.

 قدمت این روستا که به پیش از اسلام باز می گردد هرساله گردشگران بسیاری را به تماشای این منطقه وا می دارد و گورستان قدیمی، مسجد، تکیه و رباط شاه عباسی از تاریخ قدیمی این منطقه حکایت دارد.

امروزه گسترش و توسعه مناطق روستایی و قدمت این منطقه عامل مهمی برای جذب گردشگر به این روستای تاریخی است.

درختان میوه با چشم اندازی بدیع

این روستا با معماری پلکانی در دامنه کوه بینالود استقرار یافته است و به سبب موقعیت جغرافیایی دارای چهره های گوناگونی از زیبایی های طبیعی در اقلیم پهناور خراسان است.

در دل این منطقه تاریخی رودخانه پرآب کنگ در کنار درختان میوه چشم انداز بدیعی را ایجاد کرده و ارتفاعات، باغ سرسبز و حاشیه رودخانه یکی از مهمترین ظرفیت های این منطقه محسوب می شود.

یکی از اهالی روستای کنگ می گوید: این منطقه به درختان میوه اش معروف است و مهمترین میوه ای که در باغ های این روستا یافت می شود گیلاس های شیشه ای آن است اما این روستا به انواع میوه ها مانند گردو، بادام، توت خشک، گیلاس، آلبالو و سیب نیز شهرت دارد.

علی عباسی عنوان می کند: شغل و پیشه مردم این روستای تاریخی، باغداری، دامداری، کشاورزی و فرش بافی است و بسیاری از اهالی این روستا نقش گسترده ای در تولیدات دامی و میوه ای منطقه دارند.

جاذبه های گردشگری

او ادامه می دهد: موقعیت جغرافیایی کنگ بی نظیر است و هر سال همزمان با بهار و تابستان بیشترین گردشگر و توریست جذب این منطقه زیبای ییلاقی و تاریخی می شود.

این مرد بیان می کند: این روستا کوهپایه ای است و با بافت مسکونی متراکم در دامنه کوه و به شکل پلکانی یک عامل مهم در جذب گردشگران و علاقمندان است.

او ادامه می دهد: کوچه های پیچ درپیچ و پرشیب و سنگ فرش های این منطقه دل هر آدمی را صیقل می دهد و افراد مختلف را به سوی تماشای ماسوله خراسان می کشاند.

او با اشاره به مصالح به کار رفته در خانه های این روستا می گوید: سقف خانه ها معمولا مسطح و دیوارها گلی است و اغلب از سنگ، خشت و چوب برای ساخت خانه ها استفاده شده است.

عباسی بیان می کند: نحوه استقرار خانه ها با توجه به جهت باد و تابش خورشید بیشترین بهره گیری از انرژی و صرفه جویی در مصرف آن را به دنبال دارد.

زرشک و زعفران سوغاتی های روستای کنگ

این مرد به غذاهای محلی این روستا اشاره می کند و می گوید: آش شله قلم کار، شله ماش، بلغور و آش مخصوص با سبزی کوهی و پخت نوعی نان مخصوص با سیب زمینی از غذاهای محلی است که در قهوه خانه ها و رستوران های محلی این روستا طبخ شده و برای پذیرایی از گردشگران مهیا می شود.

او سوغاتی های این منطقه را زرشک، زعفران، نبات و انواع میوه های سردرختی عنوان می کند و می افزاید: سفر به این منطقه هر مسافری را شیفته و مجذوب می سازد و درختان سر به فلک کشیده و معماری خانه های این روستا یکی از بزرگ ترین ظرفیت های منطقه تاریخی و فرهنگی کنگ است و شاید اگر طی سال های اخیر بیشتر به آن توجه می شد امروز یکی از جاذبه های مهم کشور قلمداد می گردید.

او بیان می کند: کنگ قدمتی هزار ساله دارد و در صورتی که برنامه ریزی های بیشتری برای توسعه و معرفی آن انجام می شد امروز گردشگران خارجی نیز به این منطقه هجوم می آوردند و از نزدیک به ماسوله خراسان چشم می دوختند.

یوسف خیرخواه هم یکی دیگر از اهالی این منطقه است، او موقعیت جغرافیای روستای کنگ را بی نظیر می داند و می گوید: این روستا در هر فصلی زیبایی های خاص خود را دارد و چشم انداز ارتفاعات، باغ سرسبز و حاشیه رودخانه بسیار جالب توجه و تماشایی است.

گیاهان دارویی

او می افزاید: در ارتفاعات این منطقه انواع گیاهان دارویی و مرتفع از قبیل پرسیاووشان، خاکشیر، گل گاوزبان، گیاهان بالشتکی گل سفید و صورتی که به زبان محلی به آن ها "خارکوله" و نوعی گیاه شبیه به گل گلایل که در زبان محلی به آن ها "سرشک" می گویند و مصرف صنعتی دارد یافت می شود.

او با اشاره به بافت قدیمی این منطقه می گوید: این روستای تاریخی با معماری پلکانی و ماسوله ای و ارتفاعات زیبای خود چشم انداز بدیعی را به این منطقه افزوده است و عبور از جاده این منطقه دل انگیز و جذاب است.

او سپس در خصوص رباط شاه عباسی بیان می کند: این رباط در انتهای دره کنگ و بر دامنه ای مشرف به رودخانه کنگ واقع شده و کوهستانی و فاقد حیاط است.

این مرد ادامه می دهد: رباط شاه عباسی در زیرزمین کنده شده و سقف آن هم تراز با شیب دامنه کوه است و بنا به گفته مردم روستا، روزگاری راه قدیم نیشابور به مشهد از کنار این رباط عبور می کرده است.

ظرفیت های عظیم توریستی

او عنوان می کند: این روستا دارای جاذبه های بسیاری است اما تنها به گوشه ای از این ظرفیت عظیم توریستی توجه شده و در صورت رسیدگی جلوه های سنتی این روستای زیبا همچنان حفظ خواهد شد و مأمنی برای دوستداران طبیعت می شود.

او معتقد است، امروز کمتر توریست و گردشگری است که با سفر به این منطقه متوجه جلوه های گوناگون و طبیعی این روستا نشود چرا که ارتفاعات، گیاهان دارویی، مناطقی تاریخی نظیر رباط شاه عباسی و درختان میوه آن تنها بخشی از بزرگ ترین ظرفیت های منطقه کنگ محسوب می شود.

این منطقه پلکانی علیرغم تمام مزیت ها و زیبایی هایی که دارد می تواند در صورت توجه نقش موثری را در تولید میوه و گیاهان دارویی منطقه ایفا کند.

گزارش: مرضیه صاحبی

کد خبر 2025336

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha