۲۱ فروردین ۱۳۹۲، ۱۵:۱۸

چقایی در جمع خبرنگاران/

آغاز فعالیت ستاد انتخابات در ثبت احوال/ نقش آفرینی سیاسی ثبت احوال در انتخابات

آغاز فعالیت ستاد انتخابات در ثبت احوال/ نقش آفرینی سیاسی ثبت احوال در انتخابات

اراک- خبرگزاری مهر: مدیر کل ثبت احوال استان مرکزی از آغاز فعالیت ستاد انتخابات در ثبت احوال استان مرکزی خبر داد و گفت: ثبت احوال نقش موثری در انتخابات دارد و نقش سیاسی ثبت احوال را برجسته می کند.

به گزارش خبرنگار مهر، مهدی چقایی روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران افزود: حضور پررنگ ثبت احوال در برگزاری انتخابات نشان می دهد که وظیفه ثبت احوال فقط شناسایی افراد نیست،بلکه یکی از چهار رکن اصلی انتخابات درتعیین صلاحیت نامزدها بر عهده ثبت احوال است که هویت افراد را در بر می گیرد.

وی با بیان اینکه در سال های گذشته استعلام ها به صورت دستی صورت می گرفته ، اظهار کرد: از دوره گذشته انتخابات مجلس این امر به صورت الکترونیکی صورت می گیرد که موجب تسهیل و تسریع در روند انتخابات می شود.

چقایی با اشاره به اینکه وجود شناسنامه و کارت ملی یک اصل در انتخابات است، افزود: با توجه به اینکه در انتخابات هویت انتخاب کننده و انتخاب شونده مورد نظر است شماره ملی یک معیار در نظر گرفته شده است و در طرح اصلاح قانون انتخابات، شماره ملی جدی گرفته شده است تا تعداد رای دهندگان واقعی تر باشد زیرا با کد ملی امکان تقلب  و استفاده از شناسنامه جعلی نیست.

برنامه های ویژه  جهت تسریع در رفع اشکالات  کارت ملی و صدور کارت ملی گم شده

وی با تاکید بر اینکه ثبت احوال تمامی ساختار را فراهم کرده است تا هویت فرد در همان لحظه شناسایی شود، افزود: در این راستا هماهنگی ثبتی و ستادی شهرستان ها، صورت گرفته است و برنامه های ویژه ای جهت تسریع در رفع اشکالات  کارت ملی و صدور کارت ملی گم شده صورت گرفته است.

مدیر کل ثبت احوال استان مرکزی ادامه داد: کمیته ای جهت پاسخگویی به سئوالات و ابهامات در بخش ثبت احوال در این اداره تشکیل شده است و همچنین ضریب امنیت و حفاظتی  سیستم ها بالا رفته تا بدون خلل برنامه ها پیش رود.

وی در خصوص صدور کارت ملی هوشمند در استان مرکزی گفت: کارت هوشمند ملی با کاربرد امضای دیجیتال نقش اساسی در ابراز هویت دارد که البته خدمات دیگری نیز دارد. 

چقایی با بیان اینکه در انتخابات پیش رو مسئولین انتخابات،ارتباطات خود را با کارت هوشمند انجام می دهند، بیان کرد:برای تمامی فرمانداران و بخشداران در سطح استان کارت هوشمند صادر شده است.

ثبت احوال استان مرکزی رتبه اول در پوشش ولادت و وفات

وی با اشاره به اینکه ثبت احوال استان مرکزی در سال 90 و91 رتبه اول را در پوشش وقایع ولادت و وفات در مهلت قانونی را کسب کرده است، اظهار کرد.

چقایی تصریح کرد:سال گذشته 48 هزار 353 جلد شناسنامه مکانیزه برای افراد بالای 15 سال دراستان صادر شده است و از ابتدای طرح نیز که از نیمه دوم 89 آغاز ده تعداد 129 هزار و 241 جلد شناسنامه مکانیزه برای مردم صادر شده است.

وی ادامه داد:اولین نوزادی که در سال جدید به دنیا آمده است  پسری به نام محمد است که در ساعت 45 دقیقه بامداد روز پنج شنبه اولین فروردین  متولد شد و اولین شناسنامه  در سال جدید برای دختری به نام فاطمه صادر شده است.

چقایی گفت: در سال گذشته 577 تقاضای تغییرنام به ثبت احوال ارجاع شد که از این تعداد با  158 موافقت شده که 49 مورد از آن تقاضای تغییر نام به محمد بوده است.

وی در پایان گفت: در نظر داریم که درسال جدید در صورت تامین اعتبار 61 هزار کارت هوشمند صادر کنیم .

کد خبر 2030168

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha