۲ خرداد ۱۳۹۲، ۱۶:۳۵

فرقانی:

کنگره شعر بانوان اولین حرکت ارزشی در توجه به شعر بانوان ایران است

کنگره شعر بانوان اولین حرکت ارزشی در توجه به شعر بانوان ایران است

کرمانشاه – خبرگزاری مهر: فرقانی ازمنتخبین اولین کنگره ملی شعر بانوان در کرمانشاه، گفت: کنگره ملی شعر بانوان درکرمانشاه با طرح کردن شعر بانوان که یک گرایش قابل تأمل در جریان شعر جامعه امروز بسیار عالی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، نخستین کنگره ملی شعر بانوان در استان کرمانشاه برگزار شد و در حاشیه این کنگره خبرنگار مهر گفتگویی با منتخبان این کنگره داشت.

الهام فرقانی برگزیده شعرنخستین کنگره ملی شعر بانوان در گفتگو با خبرنگار مهر، طرح کردن شعر بانوان را به عنوان یک گرایش قابل تأمل در جریان شعر امروز ذکر کرد وگفت: سطح کنگره شعر بانوان درکرمانشاه بسیار عالی است و به جرات می توان گفت که برای اولین بار است در کشور به شعر بانوان اهمیت جدی داده می شود.

وی ادامه داد:نکات قابل توجه این کنگره حضور جدی مسئولین  و مردم کرمانشاه  به مقوله شعر بانوان است و حضور پررنگ مسئولین نشان از  توجه وارزش و شناختی است که مسئولین استان  نسبت به نقش  مهم زنان در عرصه های مختلف در اجتماع دارند.

فرقانی، حضور در این کنگره شعر با محوریت شعر در مدح فطمه الزهرا(س) را مایه مباهات و افتخار دانست  و گفت: کنگره ای  که مزین به نام مبارک "زهرای مرضیه(س)، الگوی زنان ومردان عالم است، برای من از افتخارات به حساب می آید بخصوص در شهری که جایگاه بشریت و دارای تمدنی به قدمت تاریخ است،برگزار شده است، شرکت کرده ام .

وی به نقش اساسی زنان درجامعه، اشاره کرد و گفت: اهمیت و نقش شاعران زن همواره در جامعه نقش اساسی  داشته واین نقش همان قدر اهمیت دارد که رزمندگان در صحنه های نبرد در حفظ و حراست ممکلت نقش داشتند.

الهام فرقانی کار شناس رشته ادبیات فارسی علاوه بر کسب رتبه شعر بانوان در  کنگره سرداران شهید در اصفهان، کنگره خورشید و نیزه ها در استان چهار محال بختیاری  نیز رتبه برتر را کسب و به عنوان هنرمند برگزیده در سال های 89 و 90 در زمینه تئاتر شعر موزیکال کودکان شناخته شد.

فرقانی همچنین پایه گذار اولین گروه موسیقی سنتی بانوان در شهرستان نجف آباد است.

جلدانی : ازحضور خوب مردم در کنگره واقعا ذوق زده شدم

خاطره خاتون جلدانی از استان لرستان، دیگر منتخب کنگره ملی شعر بانوان  دربخش فاطمی و شعر آزاد بود.

وی سطح برگزاری کنگره  خوب ارزیابی کردوگفت: با توجه به اینکه  اولین ،کنگره شعر بانوان بودوازفضای شهر پیداست که تبلیغات زیادی هم نشده، اما استقبال خوبی از این کنگره شده است وازدهام جمعیت در کنگره نشان از اهمیت مردم به هنر و شعر بخصوص بانوان دارد.

جلدانی با قدردانی ازمسئولین برگزار کننده کنگره شعر بانوان در کرمانشاه،گفت: باوجود اینکه درکنگره های زیادی شرکت داشتم. ولی قبل از ورودم به کرمانشاه فکر نمی کردم  که از کنگره شعر بانوان این استقبال صورت گیرد، واقعا ذوق زده شدم.

وی در کنگر ه های شعر گویشی در شهر کرد،کنگره باغ ملک اهواز و ... شرکت داشته  واز این بانوی شاعره پنج مجموعه شعر در بخش عاشورایی و شعر آزاد به چاپ رسیده است.

جلدانی ذوق شعری خود را ذاتی و سماعی بیان کرد .

عبدالهی: حضورآقایان درکنگره نشان از ارزش جایگاه زنان است

دیگر منتخب برتر کنگره ملی شعر بانوان فاطمه عبدالهی از استان ایلام بود که کنگره رادارای تنوع برنامه و سطح بالایی دانست و گفت: زنان همواره از اصلی ترین عاملان پیشبرد مسائل در زمینه های مختلف اجتماعی، سیاسی بوده وحضور شاعران  برجسته وافراد بنام کشوری بخصوص زنان شاعره از این امر مستثنی نبوده اند.

عبدالهی کنگره را دارای تنوع برنامه و اجرای منظم  که نشان از اهمیت مسئولان اجرایی کنگره  به مقوله شعروشاعری بخصوص شعر بانوان دانست وگفت: کرمانشاه دراجرای برنامه  بسیار عالی و منسجم عمل کرد و من در کنگره های زیادی شرکت کرده ام حتی بعضی برای بیستمین بار بود که برگزار می شد اما دارای ایرادت فراوانی بود.

وی تاکید کرد: این کنگره با وجودی که مختص بانوان بود اما حضوربسیار خوب آقایان در جلسه  نشان ارزش و اهمیت مردم و مسئولین برای جایگاه زنان است.

عبدالهی کار شناس  رشته معماری و عضو شورای انجمن شعر و ادب اداره فرهنگ و ارشا داسلامی استان ایلام در ادامه با ابراز قدردانی ازچند تن شاعران کرمانشاهی، گفت: کرمانشاه دارای شاعران وهنرمندان بسیار خوبی است که در کشور همواره حرفی برای گفتن دارند، و امید است شروع این کنگره درکرمانشاه،حرکتی جهت پاسخ  مثبت به نیاز های شاعران بخصوص زنان شاعره این مملکت باشد .

الهام مظفری: شعر تصویر، نوعی از ماهیت فرهنگی است

شعر زنان رابخش مهمی از ادبیات هر کشور  دانست و گفت: شعر زنان در چند دهه اخیر با چالشهای گوناگونی مواجه بوده، ترجمه و معرفی شاعران زن هم بی تأثیر از این چالش ها نبوده است.

وی افزود: اهمیت به شعر زنان می تواند چه در جامعه و چه در بستر ادبیات  زمینه های خوبی ایجاد کند.

وی با بیان اینکه ِشعر تصویر نوعی از ماهیت فرهنگی است، گفت: ماهیت وجودی شعربسته به محیط فرهنگی و جامعه ای که فرد  در آن رشد یافته است می تواند متفاوت باشد .

وی با تاکید بر این که شاعران بخصوص زنان شاعره شعر خود بخشی از هویت فرهنگی جامعه خود را از دیدگاه فردی اش به تصویر می کشند .

وی ادامه داد: تعبیر هویت زنانه به زبان دیگر و به فرهنگ دیگر نوعی از ارتقاء فرهنگی را به تصویر خواهد کشید که تاثیرش را بر هر یک از افراد جامعه در درا ز مدت خواهد گذاشت.
 

کد خبر 2061472

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha