۷ خرداد ۱۳۹۲، ۲۰:۴۲

وزیر ارشاد خبرداد:

شورای فرهنگ عمومی با نام گذاری یک روز از سال به نام صائب تبریزی در تقویم موافقت کرد

شورای فرهنگ عمومی با نام گذاری یک روز از سال به نام صائب تبریزی در تقویم موافقت کرد

وزیر ارشاد از موافقت اعضای شورای فرهنگ عمومی با درج نام صائب تبریزی در یکی از روزهای تقویم رسمی کشور خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، در کنگره ملی شعر صائب تبریزی و شعر اخلاقی عصر امروز سه شنبه 7/3/92 با حضور سید محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت الاسلام و المسلمین محمدی گلپایگانی رئیس دفتر مقام معظم رهبری در جمع شاعران پیشکسوت در تالار وحدت برگزار شد.

سیدمحمد حسینی وزیر ارشاد با ابراز امیدواری نسبت به برگزاری برنامه های مشابه در تبریز و اصفهان (زادگاه و محل رشد صائب تبریزی) گفت: من امروز کمی دیر به این جلسه آمدم و علتش هم حضور در جلسه شورای فرهنگ عمومی بود که در آنجا من پیشنهاد دوستان را برای درج روزی به نام صائب تبریزی در تقویم رسمی کشور مطرح کردم.

وی افزود: موافقت اعضای شورای فرهنگ عمومی را گرفتیم ولی درباره اینکه این روز چه روزی باشد، انتظار داریم صائب پژوهان ما را کمک کنند. اگر ولادت یا سالروز مرکز صائب مشخص باشد یکی از این دور روز به نام صائب نامگذاری خواهد شد.

وی در این حال گفت: برخی از دوستان پیشنهاد دادند که نام صائب بر اساس حروف ابجد محاسبه و روز مربوط به آن را در سال با عنوان روز صائب نامگذاری کنیم. این کار انجام شده است و عدد مربوط به محاسبه نام صائب بر اساس حروف ابجد 103 است که اگر در ابتدای سال آن را محاسبه کنیم روز 10 تیر خواهد شد که همزمان است با سالروز محمد قهرمان صائب پژوه فقید.

وی همچنین گفت: روز یکشنبه نیز بنده خدمت مقام معظم رهبری رسیدم و اشاره کوتاه درباره این کنگره داشتم که ایشان ابراز خرسندی کردند از برگزاری این کنگره.

وزیر فرهنگ ارشاد در ادامه سخنانش صائب تبریزی را مردی دیندار و غیرت مدار خواند که تاثیر شعرش در مردم بسیار زیاد بوده است صائب چهره‌ایی مردمی داشت و با مردم حشر و نشر داشت و شاید بتوان گفت بیشترین تجلی شعر اجتماعی در اشعار حافظ بوده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ابراز امیداوری کرد تا کنگره صائب تبریزی و شعر اخلاقی جرقه ایی باشد برای ارائه گزینشی منقح از اشعار بی شمار این شاعر معروف شعر سبک هندی.

پیش از سخنان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت الاسلام و المسلمین محمد جواد زمانی دبیر کنگره ملی صائب تبریزی و شعر اخلاقی در سخنانی با بیان اینکه فرهنگ غرب به دنبال از بین بردن و کمرنگ کردن اخلاق در جامعه و سست کردن بنیان های خانواده است گفت: در چنین دنیایی باید اخلاق دینی را در جامعه استوار کنیم و بهترین ابزار برای این کار هنر است.

وی افزود: صائب تبریزی به دلیل بینش والایی که دارد نقش مهمی در احیای اخلاق اسلامی می تواند داشته باشد. شعر صائب شعر مردم است و در بدنه جامعه حضور دارد.

حجت الاسلام زمانی صائب را شاعر بزرگی خواند و گفت: او در جامعه ما آنطور که باید و شاید شاعر شناخته شده ای نیست در نتیجه پیشنهاد ما این است که روزی در تقویم ما گنجانده شود تا این بهانه ایی باشد که هر سال از او یاد کنیم.

دبیر کنگره ملی صائب تبریز و شعر اخلاقی هم چنین گفت: جا دارد از مقام معظم رهبری تشکر کنیم که اگر تشویهای این مرد بزرگوار نبود صائب تا این این اندازه حضور پررنگ نداشت. ایشان بارها از صائب به عنوان نماد شعر اخلاقی یاد کرده اند.

به گفته وی 104 مقاله به دبیرخانه این کنگره ارسال شده که این آثار طی سه مرحله داوری شده است.

در این برنامه با حضور حجت الاسلام والمسلمین محمدی گلپایگانی و وزیر ارشاد از تمبر صائب و نیز کتابهای "شناخت نامه صائب تبریزی" که شامل مجموعه مقالات این کنگره است، گزیده اشعار سبک هندی در 5 جلد (صائب تبریزی، کلیم کاشانی، بیگدل دهلوی، طالب آملی و حزین لاهیجی) و نیز کتاب دیدار شاعران بیداری اسلامی با مقام معظم رهبری و لوح فشرده مربوط به آن رونمایی شد.

در ادامه همچنین از حمید سبزواری، مشرف کاشانی و غلامرضا سازگار به عنوان شاعران پیشکسوت در عرصه شعر اخلاقی و پروفسور اختر مهدی از هندوستان به عنوان صائب پژوه برتر و همچنین زنده یاد محمد قهرمان صائب پژوه برتر که 50 سال در عرصه شعر صائب پژوهش کرده است، با اهدا جوایز و لوح  سپاس تقدیر شد.

فرزند زنده یاد قهرمان در هنگام دریافت جایزه این شاعر و پژوهشگر فقید به نمایندگی از خانواده وی، آن را به موسسه حافظ پژوهی در شیراز تقدیم کرد.

در این برنامه همچنین برگزیدگان نخستین کنگره ملی صائب تبریزی و شعر اخلاقی به شرح زیر معرفی شدند: حسین حاجی علی به خاطر مقاله کاوش در مضامین و مظاهر معرفت شناختی و اخلاقی در شعر حافظ، فاطمه تسلیم جهرمی به خاطر نگارش مقاله بررسی مضامین و شگردهای طنز تعلیمی و اخلاقی در دیوان صائب تبریزی، مهدی سلحشور به خاطر نگارش مقاله کارکردها فضیلت قناعت در دیوان صائب و نرگس اسکویی به خاطر نگارش مقاله الگوی زندگی در مدار قناعت در شعر صائب تبریزی.

کد خبر 2065276

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha