۱۰ شهریور ۱۳۹۲، ۱۳:۱۲

محمود خسروی‌وفا:

باید از کمیته المپیک تفحص شود/ روزه سکوت می‌گیرم/ پای یک ساختمان دیگر در میان است!

باید از کمیته المپیک تفحص شود/ روزه سکوت می‌گیرم/ پای یک ساختمان دیگر در میان است!

رئیس فدراسیون جانبازان و معلولان با اشاره به مشکلات عدیده ای که در کمیته المپیک بوجود آمده است، تاکید کرد: به نظر می‌رسد شرایط به گونه ای شده که دیگر باید از کمیته ملی المپیک تحقیق و تفحص انجام گیرد.

به گزارش خبرنگار مهر، محمود خسروی وفا در نشست خبری که ظهر امروز شنبه در محل فدراسیون جانبازان و معلولان برگزار شد، در جمع خبرنگاران حاضر پرسش های زیادی را در خصوص کمیته ملی المپیک، مسائل مالی و اظهارات قدمی مطرح کرد و به شفاف سازی پرداخت که متن صحبت های وی به شرح زیر است:

مصاحبه قدمی دیر بود
بر اساس مصوبه ای که هیات اجرایی کمیته ملی المپیک داشت، قرار بر این بود قدمی یکماه قبل این نشست خبری را برگزار کند، اما من تعجب می کنم که چرا این قدر دیر اقدام به این کار کرد. به نظرم اطلاعات ایشان دقیق نیست، من در خبرگزاری ها مطالعات لازم را انجام دادم و متوجه شدم هر کدام اظهارات متفاوتی را مطرح کردند، در هر صورت از وی عذرخواهی می کنم، اما باید بگویم که این مصاحبه خیلی دیر انجام گرفته است.

مهندسی یعنی طراحی
من عنوان کرده بودم که انتخابات مهندسی نبود، منظورم از این جمله مهندس یا یک شخص خاص نبود فکر کردم این یک طراحی بود اگر گفتن کلمه مهندس باعث توهین شده است، رسما معذرت می خواهم، اما اگر جمله بهتری دارید بیان کنید چرا قدمی دیروز مصاحبه کرد و این همه مدت که گذشت متوجه ماجرا نشده بود. اینکه بعد از خداحافظی وزیر چنین حرف‌هایی مطرح شود کار خوبی نبوده و اگر عنوان شده وزارت ورزش مسئول تاخیر برگزاری انتخابات کمیته ملی المپیک بوده جایز نیست که حالا تیم وزارت تغییر کرده، این حرف‌ها را بزنیم.

اساسنامه چرا بایگانی شد
آقای قدمی گفته که اساسنامه در سال 87 نوشته شد و کار آن در سال 88 به پایان رسید، اما سوال این است که چرا بایگانی شد و تا سال 91 بیرون نیامد این اساسنامه حتی بدست هیچ کدام از اعضای کمیته اجرایی نیز نرسید با اینحال ظرف شش ماه به سرعت بر برگزاری مجمع تاکید داشتند که به نظرم این طراحی شده بود.

مصوبه هیات اجرایی این بود که مجمع در روز 20 تیر ماه برگزار شود که یکدفعه دعوت نامه دادند و گفتند این کار را هشت روز دیگر انجام دهید، به نظر شما این تغییر چه چیزی جز مهندسی است؟ چرا باید تا این اندازه کار را فشرده انجام دهند؟ چرا برای گرفتن اساسنامه، من نایب رئیس، یکماه باید تلاش کنم و بگویم مصلحت نیست دست کسی باشد و آخر سر با پادرمیانی رئیس کمیته ملی المپیک اساسنامه را ببینیم، سوالات من زیاد است، چرا سه سال سکوت کردند؟ و بر مبنای چه مصوبه ای این اساسنامه نوشته شد؟ در اینکه در مجمع کمیته ملی المپیک ریاست مجمع بر عهده فرد دیگری باشد جای سوال دارم و اگر آن روز من اعتراض کردم چرا کسی در مقابل بی قانونی حرفی نزند.

اعتراض دیرهنگام
دیروز آقای قدمی اعتراض کرد ولی این دیگر خیلی دیر بود، ما دیروز فهمیدیم که کپنهاگ ارزش حقوقی ندارد، وزیر ورزش در مجمع فدراسیون ها گفته بود که دولت دخالت می کند، اما چون کسی شکایت نمی کند، این روال ادامه دارد، دیروز آقای قدمی گفت مدارکی دارم پس بهتر است آن را روی سایت کمیته المپیک بگذارند تا همه ببینند، ایشان چون اطلاعات شفافی ندارند می گویند این اساسنامه همان اساسنامه نیست.

مشکل فدراسیون ها چگونه حل شد
وزیر ورزش در یکی از جلسات عنوان کرد از داخل خودتان کسانی هستند که اطلاعاتی را به بیرون می دهند و هر چقدر گفتیم چه کسی است، پاسخ داد به مصلحت نیست که نام ببرم و فقط دم گوش رئیس کمیته المپیک آن را نام می برم.

قبلا می گفتند تا روسای برکنار شده، برنگردند، مشکلات فدراسیون ها حل نمی شود، پس چرا دو رئیس برنگشتند، اما مشکلات حل شد؟ این سوال وجود دارد که چرا یکسال تعلیق وجود داشت و ظرف دو  سه ماه یکدفعه همه چیز حل شده است.

ساختمان پرماجرا
در خصوص فروش ساختمان خیابان گاندی من در مرحله اول عرض کردم که بر مبنای گفته‌های وزیر این ساختمان به یک شرکت صوری فروخته شد، ولی من گفتم که اینطور نبود، بعدها فشار زیادی بر من وارد کردند و بر اساس تهدیدها، فشارها و استرس زیادی که وجود داشت می خواستند که یک باری را از روی دوش کمیته ملی المپیک بردارم.

شخص وزیر در مصاحبه‌ای عنوان کرد خسروی وفا اشتباه عرض کردند، اما سه ماه بعد مهندس هاشمی در مصاحبه ای از من تشکر کرد و تاکید داشت چند نفر باید پس از استعلام توبیخ شوند و حتی پیگیری‌های حقوقی را انجام دهیم. پرونده ساختمان گاندی تازه باز شده و ما منتظر استعلام هستیم این ساختمان یک و نیم تا دو میلیارد تومان ارزان‌تر فروخته شده بود.

گزارشات خلاف
بر اساس مصوبه ای که ما داشتیم، موسسه قائمین اقتصاد خریدار ساختمان گاندی بود، اما بعدا فهمیدیم چنین موسسه ای وجود خارجی ندارد و تعاونی قائمین اقتصاد آن ساختمان را خریداری کرده است، در حالی که تعاونی ها حق خرید ندارند، باید بگویم گزارشی که به هیات اجرایی رسیده بود، صحت نداشت و در دفتر ثبت اسناد به نام شرکت الماس دیس ثبت شده بود که این مصوبه، مصوبه هیات اجرایی نبود و هیات اجرایی تنها بر اساس گزارش ارائه شده تصمیم می گیرد.

تاکید وزارت دارایی
در پرونده ساختمان گاندی آدم های مختلفی بودند که آن موقع می گفتند کار خیلی خوبی انجام داده ایم و همه چیز را به نام خود ثبت می کردند، اما حالا می گویند ما نقشی در این کار نداشتیم البته تا زمانیکه نهادهای نظارتی نگویند نمی توانیم نام آن افراد را ذکر کنیم. وزارت دارایی اعلام کرده بود شما اجازه فروش را ندارید، ولی سوال اینجاست که چرا فروخته شد؟ من در نامه مورخ 5/5/92 به رئیس کمیته المپیک از آقای علی آبادی سوالاتی داشتم که از وی خواستم پاسخ آنها را بدهد. بازرسی کل کشور نیز در مرحله اول متوجه تخلف در فروش ساختمان گاندی نشده بود چرا که آنها به گزارش ارائه شده استناد کرده بودند که بعدا متوجه شدیم گزارشات صحیح نبود.

پای یک ساختمان دیگر هم درمیان است!
همیشه یک اتفاقاتی در کمیته ملی المپیک رخ می دهد که می گویند حامیان ورزش این کارها را انجام می دادند آنها همه جا هستند و به ظاهر می خواهند ورزش را نجات دهند باید عنوان کنم، دو هفته پیش متوجه شدیم یک ساختمان دیگر هم فروخته شده و آن هم زیرقیمت کارشناسی و دو سوم قیمت واقعی به فروش رفته است این آپارتمان به شرکت سرمایه گذاری کمیته ملی المپیک تعلق داشت که در مشهد به فروش رفته است.

من روز سه شنبه که گزارش خود را ارائه می کنم این سوال را هم می پرسم که چه کسی دستور داده تا این ساختمان به فروش برود. در هیات مدیره قیمت اولیه این ساختمان مصوب شد ولی قیمت دومی وجود نداشت، اما ظاهرا این ساختمان هم در همان تاریخی که ساختمان گاندی به فروش رفته بود، زیرقیمت در اختیار کسانی قرار گرفت. ما گفته بودیم بعد از فروش ساختمان گاندی در زمینی که در خیابان اشرفی اصفهانی از آن کمیته المپیک است، سرمایه گذاری خوبی انجام دهیم، اما آن پول همچنان در بانک قرار دارد.

بدون مزایده
در خصوص شرکت تامین کننده غذای ورزشکاران و مسئولان تحت پوشش کمیته المپیک این سوال را دارم که چرا شرکت مورد نظر آنها بدون مزایده کار می کند؟ شرکت لاله شکیب که از آن ِ فدراسیون جانبازان و معلولان است با قیمت 21 میلیون تومان بالاتر برنده مزایده غذا شده، اما آن را به ما نمی دهد و نمی دانم چرا؟

ما رفتیم به آشپزخانه آن شرکت سر زدیم اگر شما آشپزخانه آن را ببینید تا آخر عمر دیگر غذا نمی‌خورید، آن شرکت 20 روز است قراردادش به اتمام رسیده، اما هنوز هم کار می کند، همین مسائل است که باعث می شود کاروان نوجوانان ما در بازی های آسیایی بیستم می شود و تیمی مثل سوریه بالاتر از ایران قرار می گیرد.

روزه سکوت می گیرم
یکی از این حامیان همیشگی ورزش که اتفاقا از اقوام نزدیک یک نفر در هیات اجرایی است، چند سالی می شود که با مدرک فوق لیسانس قرارداد بسته و در کمیته انضباطی متوجه شدیم که مدرک او دیپلم است، ما گفتیم که باید پول ها را پس بدهد که مرا تهدید کردند ورود نکنم، اما باید بگویم قرار نیست که هر چیزی که خسروی وفا بگوید به او حمله کنند.

من از امروز به بعد سکوت می کنم و روزه سکوت می گیرم، از این پس هر سوالی در مورد ساختمان یا مسائل دیگر دارید مستقیم از رئیس کمیته المپیک جواب بخواهید. فشارها روی من زیاد شده و باید بگویم شرایط به گونه ای شده که در خصوص وضع مالی شرکت، ارزهای بلوکه شده، قراردادهای این کمیته، منابع مالی شرکت و سایر مسائل باید از کمیته المپیک تحقیق و تفحص صورت گیرد. من از این پس به دنبال مسائل فنی و ورزشی می روم؛ چراکه شرایط روحی و جسمانی من دیگر اجازه نمی دهد که چنین فشارهایی را تحمل کنم.

اعضای مجمع مظلوم واقع شدند
به نظرم اعضای مجمع مظلوم واقع شدند، زیرا با یک صلوات اساسنامه را تصویب کردند و کسی هم اعتراضی نکرد، یکی دو نفر حرف هایی زدند که برخوردهای بدی با آنها صورت گرفت، من برای همین مسائل روزه سکوت می گیرم، اصلا می گویند چرا اساسنامه را عوض کرده ام و حق الزحمه هم دریافت کرده ام اما بعدا گفتند کپنهاگ یک شرکت ایزو2000 است که در این زمینه اعتباری ندارد.

رجوع به قانون اساسی
به طور معمول هر نهاد غیردولتی بخواهد اساسنامه را تایید کند باید به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد، اساسنامه پیشین در سال 58 با در نظر گرفتن همه مسائل به خوبی نوشته شد و در سال 62 و 63 به تصویب رسید که خیلی هم خوب بود اما یکدفعه در سال 88 یک کارگروه تصمیم گرفتند آن را دوباره بنویسند ما هم گفتیم چرا اساسنامه را به ما نمی‌دهی که پاسخ دادند به دست رسانه ها می رسد، چطور شما محرم هستید و ما نامحرم و باید اساسنامه را روی پاورپوینت ببینیم؟

اگر دعوت نامه های هیات اجرایی در سال 91 را ببینیم و مصوبه ها را هم بررسی کنید متوجه می‌شوید که هیچکدام از آن حرف هایی که قدمی مطرح کرده بود، درست نیست. بند 63 اساسنامه قبلی می گوید تحت هیچ شرایطی این اساسنامه قابل تغییر نیست مگر اینکه هیات اجرایی و مجمع پیشنهاد بدهند و مجمع آن را اصلاح و تصویب کند و به دولت ارائه دهد و پس از آن به تصویب مجلس نیز برسد که این کار تقریبا غیرممکن است و خیلی قدرت می‌خواهد. در هیچ کشوری اساسنامه را از صفر تا 100 تغییر ندادند، اما در سال 88 سازمان تربیت بدنی اقدام به این کار کرد.

کد خبر 2127107

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha