۱۲ مهر ۱۳۹۲، ۱۲:۳۱

معرفی برگزیدگان پویانمایی بسیج

ایران توانایی تبدیل شدن به قطب پویانمایی دینی را دارد

ایران توانایی تبدیل شدن به قطب پویانمایی دینی را دارد

مراسم اختتامیه نخستین جشنواره پویانمایی بسیج روز پنجشنبه 11 مهرماه در باغ موزه قصر برگزار شد و طی آن رئیس جشنواره تأکید کرد: ما به عنوان مهد تمدن دینی باید بتوانیم از ظرفیت حوزه پویانمایی استفاده و قطب پویانمایی دینی را پایه گذاری كنیم.

به گزارش خبرنگار مهر،‌ علیرضا شیروی دبیر نخستین جشنواره پویانمایی بسیج در مراسم اختتامیه این جشنواره، هدف از این برپایی این رویداد فرهنگی و هنری را شناسایی، معرفی و حمایت از هنرمندان عرصه پویانمایی كه با حداقل امكانات مشغول فعالیت هستند ذكر كرد و گفت: این جشنواره زمینه خوبی برای شناخت و تشویق هنرمندان متعهد، آگاه و دلسوز در عرصه تولید آثار فاخر و ماندگار پویانمایی فراهم کرده است.

وی درباره بخش های مختلف این جشنواره توضیح داد: این جشنواره دارای بخش مسابقه شامل بخش های بلند و نیمه بلند، كوتاه و فیلمسازان بسیجی و همچنین بخش های جایزه ویژه، تقدیر ویژه و جنبی بود. امید است گام موثری برای گسترش و ارتقای سطح كمی و كیفی آثار ارزشمند معنوی متناسب با شخصیت و هویت ملت ایران و آفرینندگان جریان بزرگ انقلاب و دفاع مقدس برداشته باشیم.

دبیر جشنواره پویانمایی بسیج همچنین درباره موضوعات مدنظر این جشنواره عنوان کرد: شعائر دینی، نماز، حجاب، عفاف، سبک زندگی اسلامی ایرانی، انقلاب اسلامی ایران، پیشرفت و عدالت، اقتصاد مقاومتی، تولید ملی و حمایت از سرمایه ایرانی، حرکت عظیم راهیان نور و همچنین فرهنگ و کارکرد بسیج با توجه به حضور هنرمندان بسیجی از دیگر محورهایی بود که در این جشنواره به آنها پرداخته شد.

شیروی تعداد آثار رسیده به دبیرخانه جشنواره را 172 مورد اعلام کرد و گفت: استقبال از جشنواره بسیار خوب بود و سایت جشنواره به طور میانگین هر روز تا 300 نفر بازدید کننده داشت.

سپس علی‌اصغر جعفری رئیس جشنواره و مرکز بسیج صدا و سیما در سخنانی با اشاره به گام های بلند بسیج در عرصه های علمی، فرهنگی، هنری و دانش یادآور شد: هرگاه بسیج به كاری ورود كرده، توانسته است كه گام های بزرگی بردارد.

وی افزود: پویانمایی امروزه به یک صنعت تبدیل شده كه تمام سنین مخاطبان آن هستند. پویانمایی عرصه های مختلفی از اینترنت تا بازی های رایانه ای و همراهی با تصاویر واقعی سینمایی را فتح كرده است.

جعفری تصریح كرد: اگر نتوانیم پا به پای كشورهای دیگر قدم برداریم عقب خواهیم ماند. از این رو با توجه به اهمیت پویانمایی نیاز ورود به این عرصه احساس شده است و ما به عنوان مهد تمدن دینی باید از این ظرفیت استفاده کرده و قطب پویانمایی دینی را پایه گذاری كنیم.

مشاور رئیس سازمان صدا و سیما در ادامه گفت: در حوزه سیاسی هم غرب از همه ظرفیت پویانمایی برای ترویج سبک زندگی غربی بهره برده و تا حدودی هم موفق شده است.

وی با بیان اینکه پویانمایی جنبه اقتصادی قابل توجهی هم دارد، گفت: امروز غرب از تمام ظرفیت این هنر برای تغییر فرهنگ و ترویج سبک زندگی غربی در جوامع مختلف استفاده می کند. کمپانی های قدرتمندی در غرب شکل گرفته‌اند که این صنعت را مدیریت می کنند و ثروت بسیاری به دست آورده اند. آنها از این ظرف برای ترویج اندیشه خود استفاده می کنند. متأسفانه امروز غرب با بهره گیری از سه عنصر زن، سکس و خشونت تلاش می کند ظرفیت های فکری و فرهنگی کشور را بشکند و هژمونی فرهنگی خودش را بر دنیا غالب کند.

جعفری همچنین با اشاره به اینکه برخی از کشورهای دنیا از ظرفیت پویانمایی در اقتصاد خود بهره گرفته اند، اظهار کرد: آنها به این ترتیب تعداد زیادی شغل ایجاد کردند و ثروت هنگفتی به دست آوردند. به طور مثال هند بخش زیادی از ثروت خود را از راه بازی های رایانه ای و پویانمایی به دست می آورد. تولیدات در سطح گسترده توزیع می شود و امروز در خانه همه ما و شما لوح های فشرده ای وجود دارد که بچه های ما آنها را می بینند و این محصول کمپانی های بزرگ پویانمایی است که آن ها را مدیریت و تولید می کنند.

در این مراسم همچنین سردار علی فضلی جانشین رئیس سازمان بسیج مستضعفین در سخنانی ضمن اعلام حمایت همه بخش های بسیج از هنر پویانمایی و همچنین فرمایشات مقام معظم رهبری درباره جنگ نرم دشمنان، تأکید کرد: نقش مردم و بسیج در خلق حماسه های بزرگ بی بدیل است و مردم احساس تکلیف جدی تری برای حضور در این عرصه دارند. ما از همه آثار حمایت می کنیم. این کار در تمام سطوح ساختاری و سازمانی بسیج یعنی همه سازمان ها، شهرستان ها و رده ها تقویت خواهد شد. فرهنگ اثرگذار پویانمایی در دفاع و جهاد نقش خودش را ایفا می کند و باید از این هنر حمایت شود.

وی با بیان اینکه امروز بسیجیان در رکاب ولایت در عرصه های جنگ نرم تلاش بسیاری انجام می دهند، یادآور شد: رهبری بیش از دو دهه پیش به واژه هایی از قبیل "هجمه فرهنگی"، "شبیخون فرهنگی"، "براندازی فرهنگی" و پس از آن به "جنگ نرم" اشاره کردند و پویانمایی می تواند نقش عمده ای را در این میان بازی کند. امیدواریم با بسترسازی در سازمان بسیج حمایت های جدی از هنر پویانمایی شکل بگیرد.

در بخش پایانی این مراسم برگزیدگان بخش های مختلف نخستین جشنواره پویانمایی بسیج به شرح ذیل معرفی شدند و از تلاش های آنها تقدیر شد:

بخش بلند و نیمه بلند

بهترین تهیه كنندگی:‌ الهام ابراهیمی
بهترین كارگردانی: علیرضا اخباری
بهترین سبك بصری: فراز شانیار
برای "پاییز گرم"

بهترین فیلم نامه: حسین سلطانی، وحید چالاك و مجید اسماعیلی برای "داستان سامرا"
بهترین طراحی شخصیت: محمد خیراندیش، سعید غنی زاده، حسن تبریزی و مریم صفایی برای "آقای مهربان"
بهترین انیماتور: مهدی محمدیان برای "آقای مهربان"
بهترین فضاسازی: حسین سلطانی، وحید چالاك، سید محمد صدیقی برای "داستان سامرا"
بهترین موسیقی: امین هنرمند برای رقص قاصدك ها
بهترین صدا گذاری: فرشید جلیلی برای "نه و بیست دقیقه در بوشهر"
 

بخش فیلم كوتاه

بهترین تهیه كنندگی: محمد لطفعلی
بهترین كارگردانی:  حسنعلی اربابی
برای "آنها زنده اند"

بهترین فیلم نامه نویس: سید محمدرضا خردمندان برای "پدر"
بهترین طراحی شخصیت: هادی طبسی
بهترین انیماتور: شیرین گائینی، رباب قاسمی و هادی طبسی
برای "ابراهیم در آتش"

بهترین فضاسازی: ‌امیر نكوهمت تك برای "برادر كشی"
بهترین موسیقی: مهرداد جوان برای "پرنده و درخت"
بهترین صدا گذاری: سید علیرضا علویان برای "آنها زنده اند"

بخش فیلم های تاثیرگذار

بخش مقاومت و بیداری: سعید طرحانی و امیر دهقان برای "مقاومت و بیداری"
بخش زندگی ایرانی اسلامی: مهدی آقاجانی برای "آواز مینا"
بخش نگاهی نو: مازیار بیژنی

بخش جایزه ویژه فیلمسازان بسیجی

رتبه اول: محمد امین همدانی برای "نه و بیست دقیقه در بوشهر"
رتبه دوم: امین رهبر برای "تجدد"
رتبه سوم: سعید طرحانی برای "نور"

کد خبر 2148450

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha