۱۴ آبان ۱۳۹۲، ۹:۲۸

گزارش خبری/

همایش باران غدیر شرح دلدادگی اندیشمندان و شاعران غیرمسلمان به اهل بیت(ع)

 همایش باران غدیر شرح دلدادگی اندیشمندان و شاعران غیرمسلمان به اهل بیت(ع)

مشهد - خبرگزاری مهر: همایش بین‌المللی باران غدیر شرح دلدادگی اندیشمندان و شاعران غیر مسلمان به اهل بیت(ع) است که برای چهارمین بار برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، غدیر نه تنها از طرف شیعیان در سراسر دنیا مطرح شده و می‌شود بلکه از سوی کسانی هم که مسلمان و شیعه نبوده‌اند در قالب‌های مختلفی بیان شده است.

خیلی از افراد هندو، مسیحی، زرتشتی و غیر شیعه و غیر مسلمان هستند با تحقیق در احوال و ایثارگری های ائمه از جمله امام حسین(ع) مرید و ممدوح ایشان شده و سرلوحه زندگیشان را بیانات و احادیث اهل‌بیت(ع) قرار می دهند.

باران غدیر همایشی است که در آستانه ماه محرم با دعوت از اندیشمندان، شاعران و ممدوحان غیرمسلمان اهل‌بیت(ع) از سراسر دنیا برگزار می‌شود و آنها با بیان اشعار و سخنرانی‌های خود شرح دلدادگی‌های خود را به اهل بیت(ع) ابراز می کنند.

جایگاه محرم نزد ایرانیان

رئیس حوزه هنری خراسان رضوی عصر دوشنبه در نشست خبری چهارمین همایش بین‌المللی باران غدیر گفت: ماه محرم در نزد ایرانیان جایگاه خاصی دارد و در این ماه ایران به یک حزن و مکان حب اهل‌بیت(ع) تبدیل می شود.

جواد رفائی بیان کرد: همایش باران غدیر هر ساله در آستانه محرم و با حضور اندیشمندان، شاعران و ممدوحان غیرمسلمان عاشق اهل بیت(ع) برگزار می شود.

وی افزود: امسال چهارمین همایش باران غدیر در حالی برگزار می‌شود که مصادف شده است با مذاکرات هسته‌ای ایران در سطح جهانی و نیاز است که توجه دشمنان به پایداری مردم بر پای انقلاب بیشتر جلب شود.

محرم عظمتی از پرچم و نشان انقلاب

رئیس حوزه هنری خراسان رضوی ابراز کرد: ماه محرم برای ملت و انقلاب ایران نماد و عظمتی از پرچم و نشان انقلاب اسلامی است.

وی اظهار کرد: چهارمین همایش بین المللی باران غدیر از روز قبل در تهران و قم آغاز به کار کرده است وادامه آن از سه شنبه با عزیمت مهمانان به مشهد در پایگاه عشق پیگیری می شود.

رفائی عنوان کردد: همواره جریان غدیر نه تنها از سوی علمای شیعه و شیعیان مطرح شده بلکه از سوی غیر مسلمان و غیر شیعیانی هم که دلداده اهل بیت(ع) بوده اند ابان شده است.

وی افزود: واقعه عاشورا امتداد واقعه غدیر است و شعار امسال چهارمین همایش باران غدیر هم همین است.

رفائی تصریح کرد: ما از مدح کنندگان و شاعران غیرمسلمان و غیر شیعه اهل بیت(ع) دعوت کرده‌ایم که با حضور خود در این همایش و بیان و شرح سخنرانی، مدح و شعر خود عظمت و بزرگی اهل بیت(ع) را بیش از پیش به رخ جهانیان بکشیم.

وی هدف از برگزاری این همایش راتقویت روحیه ملی و هویت دینی در بین جوانان و به رخ کشیدن عظمت و نماد محرم به عنوان پرچم انقلاب اسلامی به جهانیان عنوان کرده و افزود: محرم افتخار ماست و سعی ما همواره در هر چه با شکوه برگزار کردن آن است.

حضور 20 اندیشمند خارجی غیر مسلمان در همایش باران غدیر

رفائی بیان کرد: در این همایش 20 نفر از اندیشمندان خارجی غیر مسلمان و غیر شیعه از کشورهای چین، روسیه، هند، پاکستان و مصر حضور دارند.

وی عنوان کرد: این مهمانان فردا ظهر وارد مشهد شده و در گنبد خشتی در جمع مداحان و شاعران اهل‌بیت(ع) حضور یافته و بعد از آن در چند گروه به مراسم عزاداری مردمی و دو شهرستان نیشابور و تربت جام اعزام می شوند.

رئیس حوزه هنری خراسان رضوی اظهار کرد: علت انتخاب شهرستان تربت جام به عنوان یک شهر تلفیقی شیعه و سنی برای حضور این مهمانان این است که عظمت و شکوه عزاداری حسینی را در بین شیعه و سنی اهل ایران ببینند.

وی با بیان اینکه محرم نوعی قدرت نمایی انقلاب در برار دشمنان است گفت: ما از ارزش های خود پایین نمی آییم و هر سال عزاداری و عاشورا و تاسوعا را باشکوه تر و پررنگ‌تر از قبل برگزار می‌کنیم.

حال و هوای محرم امسال

رئیس حوزه هنری خراسان رضوی عنوان کرد: امسال محرم به خاطر هم زمانی با وقایع سیاسی و بیزاری بیش از پیش مردم از توطئه های امریکا حال و هوای دیگری دارد.

معاون فرهنگی حوزه هنری خراسان رضوی هم در این نشست ابراز کرد: امسال در حال تدوین یک کار هنری هستیم که به واقعه عاشورا بر می‌گردد.

ابراهیم زره‌ساز عنوان کرد: مشهد با وجود هنرمندان خوب و کار آزموده و این همه ظرفیت، کاری حجمی و بصری را برای نشان دادن واقعه عاشورا می‌طلبد و با هماهنگی‌های انجام شده و فعالیت های صورت گرفته این کار را در محرم سال آینده به اجرا می گذاریم.

وی همچنین از برپایی نمایشگاه عکس عاشورا از آثار هنرمندان حوزه هنری خراسان رضوی از پنجم ماه محرم خبر داد و افزود: این آثار در نگارخانه اشراق به نمایش گذاشته می‌شود.

مذهب‌شان شیعه نیست ولی ادارتمند اهل بیت هستند

معاون فرهنگی اداره اوقاف خراسان رضوی گفت: استفاده از اندیشمندان خارجی در عزاداری‌های محرم هویت دینی و ملی ما را در جوانان کشورمان بیشتر تقویت می کند.

سعید آخوندی ابراز کرد: این اندیشمندان گرچه مذهب شان شیعه نیست ولی ارادتشان به اهل بیت(ع) ادارت ویژه‌ای است.

وی افزود: یکی از این اندیشمندان سال قبل در یکی از مراسم عزاداری اما م حسین(ع) گفت" شور و عظمت این مراسم در دنیا بی نظیر است و کسی نمی تواند این چنین مراسمی برگزار کند مگار نظر ویژه ای به آن شود" و این نشان دهنده تاثیر عزاداری های حسینی ما است.

آخوندی ابراز کرد: این مراسم ها ضرورت ورود به فضای فرهنگی کشور را با توجه به گسترش بیداری اسلامی در جهان بیش از پیش می کند.

"ابتدای کربلا مدینه نیست غدیر بود"

شایان ذکر است که به گفته جواد رفائی مهمترین مهمان این همایش افتخار حسین عارف اهل کشور پاکستان و رئیس موسسه فرهنگی اکو بوده که در مدح اهل بیت(ع) اشعار زیادی سروده است.

همچنین سروده علیرضا قزوه اهل گرمسار سال گذشته به عنوان شعری نمادین برای همایش امسال انتخاب شده است...ابتدای کربلا مدینه نیست / ابتدای کربلا غدیر بود/ ابرهای خون فشان نبنوا/ اشک های حضرت امیر بود...

--------------------------

گزارش: ملیحه زرین پور

کد خبر 2169177

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha