۲۱ آبان ۱۳۹۲، ۱۳:۵۹

معرفی فهرست اولیه‌ جایزه ادبی ایمپک دوبلین

معرفی فهرست اولیه‌ جایزه ادبی ایمپک دوبلین

جایزه ادبی ایمپک دوبلین به عنوان یکی از گران‌ترین جوایز ادبی، از 11 نوامبر رقابت سال 2014 خود را کلید زد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از بوک سلر، این جایزه به مدیریت کتابخانه شورای شهر دوبلین اهدا می‌شود و از گران‌ترین جوایز ادبی جهان محسوب می‌شود، به برنده خود 100 هزار یورو اهدا می‌کند.

در فهرست اولیه امسال که متشکل از نام 152 کتاب است، 51 کتاب از آمریکا، 23 کتاب از بریتانیا، 11 کتاب از کانادا جای گرفته اند.

کاترین دون نویسنده ایرلندی نامزد نهایی جایزه کتاب سال ایرلند در سال 2013، تاش آو نویسنده مالزیایی حاضر در فهرست اولیه جایزه من بوکر 2013، گیلس فودن رمان نویس بریتانیایی و استاد نویسندگی خلاق در دانشگاه ایست آنگلیا، مایا جگی روزنامه‌نگار و منتقد گاردین، ماسیج شیوورکوچی مترجم، منتقد، فیلمنامه نویس و رمان‌نویس لهستانی کار داوری این رقابت را برعهده دارد.

از مهمترین رمان‌های راه یافته به این فهرست «جسدها را بالا بیاورید» نوشته هیلاری مانتل برنده جایزه من بوکر 2012 و جایزه کاستا، «پسر استاد یتیم» نوشته آدام جانسون برنده جایزه پولیتزر 2013، «خانه گرد» نوشته لوییس اردریچ برنده جایزه کتاب ملی آمریکا در سال 2012، «رویای سلت» نوشته ماریو بارگاس یوسا به زبان اسپانیایی برنده جایزه نوبل 2010 از جمله آثار راه یافته در این فهرست هستند.

فهرست نهایی این جایزه نهم آوریل 2014 اعلام می‌شود و نام برنده توسط شهردار شهر دوبلین در تاریخ  12 ژوئن 2014 اعلام خواهد شد.

فهرست اولیه این رقابت مشتمل بر 154 کتاب بود که از این میان 43 عنوان آمریکایی، 22 کتاب بریتانیایی یا ایرلندی، 12 کتاب کانادایی و 42 عنوان کتاب ترجمه از 19 زبان دیگر بودند.

این جایزه که از سال 1996 اهدا می‌شود و در سال نخست «بابل به یاد ماندنی» نوشته دیوید مالوف از استرالیا را به عنوان برنده خود انتخاب کرد، سال پیش به کوین بری، نویسنده ایرلندی برای رمان «شهر بوهان» تعلق گرفت.

 

کد خبر 2174645

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha