۱۱ دی ۱۳۹۲، ۱۱:۲۷

گزارش خبری/

غفلت از ظرفیتهای گردشگری و کشاورزی شهرستان دره شهر/ جوانان شهرستان به کلان شهرها رفته اند

غفلت از ظرفیتهای گردشگری و کشاورزی شهرستان دره شهر/ جوانان شهرستان به کلان شهرها رفته اند

ایلام – خبرگزاری مهر: شهرستان دره شهر از توابع استان ایلام دارای ظرفیهای منحصربه فرد گردشگری و کشاورزی است که متاسفانه کمتر از این ظرفیتها در جهت رفع محرومیت و اشتغال در شهرستان استفاده شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، شهرستان دره شهر  در 120 کیلومتری شهر ایلام به عنوان یک شهر باستانی و تاریخی شناخته می شود و آثار تاریخی در این شهر نشان می دهد این شهرستان روزگاری پایتخت ساسانی ها بوده است.

شهر تاریخی دره شهر مربوط به دوران ساسانی اسلامی به عنوان مهمترین اثر تاریخی شهرستان نشان از تمدن و فرهنگ در روزگاران قدیم در شهرستان حکایت دارد.

این شهرستان دارای بیش از 200 اثر تاریخی است که بیشتر آنها در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است و از مهمترین این آثار می توان شهر تاریخی دره شهر، پل گاومیشان، تنگه بهرام چوبین، دره های زیبا، آبشارهای پر آب و..اشاره کرد.

در این شهرستان به علت بالا بودن آثار تاریخی موزه باستان شناسی نیز وجود دارد که در این موزه اشیا تاریخی پیدا شده در شهر تاریخی دره شهر و دیگر نقاط استان در آن نگهداری می شود و همه ساله علاقمندان زیادی از موزه و تاریخی شهرستان بازدید می کنند.

متاسفانه در سالهای اخیر کمتر به بحث توریست و گردشگری در این شهرستان با توجه به وجود این همه آثار تاریخی و طبیعی توجه شده است و از این ظرفیت در جهت توسعه و اشتغال شهرستان کمتر استفاده شده است.

شهرستان دره شهر به لحاظ موقعیت جغرافیایی در جنوب استان و رابط بین استان ایلام و لرستان است و همین عامل باعث شده این شهرستان نیاز به امکانات بیشتری برای خدمات دهی داشته باشد.

در حال حاضر متاسفانه این شهرستان به رغم استعدادهای بی نظیر در بخش کشاورزی، میراث فرهنگی و گردشگری و..از محورمیت فراوان و عدم زیرساختهای مناسب رنج می برد.

مشکلات شهرستان دره شهر

نبود حمل و نقل مناسب، عدم توجه جاده سازی، عدم ایجاد مناطق ویژه گردشگری و توسعه این بخش، عدم سرمایه گذاری مناسب در بخش کشاورزی با توجه قرار گرفتن رودخانه سیمره در نزدیکی شهرستان و...از مهمترین مشکلات شهرستان دره شهر به شمار می رود.

در این شهرستان بیکاری از معضلات اساسی جوانان به شمار می رود و اکثر جوانان این شهرستان برای یافتن شغل به دیگر نقاط کشور مهاجرت می کنند.

این شهرستان یکی از ماطق هنرمند خیز استان ایلام است ولی متاسفانه نبود امکانات فرهنگی در این شهرستان باعث شده بیشتر هنرمندان به جای هنری به کارهای غیرمرتبط بپردازند.

بر اساس آمارهای موجود هم اکنون بیش از 50 درصد محصولات کشاورزی شهرستان دره شهر به دیگر نقاط کشور ارسال می شود ولی این فروش با حضور واسطه ها و دلالان صورت می گیرد و کمتر به مردم منطقه سود می رسد.

نبود امکانات بهداشتی در شهرستان باعث شده بیشتر مردم این شهرستان برای درمان به استان لرستان و مرکز استان مراجعه کند که این رفت و آمدها با توجه به مسافت طولانی برای مردم بسیار اذیت کننده است.

جاده های شهرستان نیز به دلیل پیچ و خم های زیاد بسیار حادثه خیز هستند و هر روز در نقاط مختلف شهرستان صداص تلفات راندگی شنیده می شود.

نبود امکانات مناسب و عدم توجه به مبلمان شهری در خود شهر دره شهر از دیگر مشکلاتی است که متاسفانه کمتر مورد توجه مسئولان قرار گرفته است.

از ظرفیتهای شهرستان دره شهر باید استفاده شود

استاندار ایلام در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: شهرستان دره شهر دارای ظرفیتهای بسیار خوبی در بخشهای مختلف است که باید از آنها در جهت توسعه شهرستان استفاده شود.

محمدرضا مروارید بیان داشت: شهرستان دره شهر دارای پیشینه تاریخی زیادی است و این شهرستان به لحاظا وجود نیروی انسانی از مناطق ممتاز استان به شمار می رود.

وی عنوان کرد: شهرستان دره شهری دارای ظرفیتهای کشاورزی، خدماتی و صنعت است که نیازمند سرمایه گذاری هستند و راه حل حل مشکلات شهرستان ورود بخش خصوصی و همکاری مردم در جهت سرمایه گذاری در بخشهای مختلف شهرستان است.

مروارید عنوان کرد: امیدواریم با سرمایه گذاری بر روی ظرفیتهای شهرستان مشکلات شهرستان حل شود.

کشاورزی بخش اصلی اقتصاد شهرستان دره شهر را تشکل می دهد

یک کارشناس مسائل اقتصادی در استان ایلام در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: شهرستان دره شهر دارای ظرفیتهای خوبی در کشاورزی است به خاطر اینکه این شهرستان  نزدیک به رودخانه سیمره است.

علی دارابی عنوان کرد: این شهرستان با توجه به وجود دو محصول عمده  شاخص یعنی برنج و خیار می تواند به یک منطقه مهم در بخش تولیدات کشاورزی تبدیل شود.

وی افزود: ساماندهی امور کشاورزی برای صادرات این محصول باید انجام شود تا سود بیشتر حاصل از فروش به جیب کشاورزان برود نه اینکه دلالان بیشتر ود ببرند.

دارابی اظهار داشت: شهرستان دارای ظرفیتهای بسیار خوبی برای ایجاد صنایع بزرگ است که می تواند بخش عظیمی از جوانان شهرستان را شاغل کند.

 

با توجه به وجود ظرفیت های خوبی در بخش کشاورزی و گردشگری می توان با سرمایه گذاری بر روی هر یک از این بخشها شاهد تحول در شهرستان دره شهر باشیم.

شهرستان دره شهر با داشتن آثار تاریخی و گردشگری در آینده می تواند قطب گردشگری استان ایلام شود چراکه آثار این شهرستان بله لحاظ باستان شناسی بسیار حائز اهمیت هستند.

بدون شک توسعه همه جانبه شهرستان توجه و نگاه ویژه مسئولان و همکاری مردم را می طلبد که نیازمند یک برنامه ریزی کلی و طولانی مدت است.

کد خبر 2205961

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha