۱ بهمن ۱۳۹۲، ۸:۵۰

کتاب "المنهج القویم فی شرح تحفه الحکیم" منتشر شد/ منظومه"تحفه الحکیم" یک دوره کامل فلسفه اسلامی است

کتاب "المنهج القویم فی شرح تحفه الحکیم" منتشر شد/ منظومه"تحفه الحکیم" یک دوره کامل فلسفه اسلامی است

کتاب "المنهج القویم فی شرح تحفه الحکیم" شرحی عربی بر منظومه "تحفه الحکیم" آیت الله شیخ محمدحسین غروی اصفهانی است که توسط آیت الله سیدمحمدحسن مرعشی شوشتری نگاشته شده است که به همت سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، مهمترین کتاب فلسفی مرحوم آیت الله شیخ محمدحسین غروی اصفهانی که از فیلسوفان، اصولیان و فقیهان صاحب­ نظر حوزه نجف در دوران معاصر (دوم محرم 1296ق- پنجم ذی الحجه1361ق) است، منظومه "تحفه الحکیم" است.

این کتاب یک دوره کامل فلسفه اسلامی است که در قالب اشعاری قوی و مستحکم و با رویکرد فلسفی حکمت متعالیه به نظم درآمده است.

بخش اول این کتاب به مباحث عامه اختصاص دارد و بر ترتیب رایج در حکمت متعالیه تنظیم شده است. بخش دوم کتاب نیز به الهیات بالمعنی الاخص پرداخته است.

کتاب "المنهج القویم فی شرح تحفه الحکیم" شرحی عربی بر این منظومه است که توسط آیت الله سیدمحمدحسن مرعشی شوشتری نگاشته شده است. این شرح کامل بوده و شامل همه ابواب و بخشهای مختلف کتاب "تحفه الحکیم" می شود.

این شرح در تاریخ 2 جمادی الثانی سال 1423 قمری مطابق با 10 مرداد سال 1382 شمسی به اتمام رسیده است.

چهل و نهمین فصلنامه علمی ـ پژوهشی ذهن منتشر شد
 
نسبت نظریات معنا با واقع گرایی با تأکید بر نظریه معنا نزد علامه طباطبایی نوشته ابوالفضل کیاشمشکی و سیدعلی هاشمی، معیارهای سنجش معرفت شهودی به قلم عبدالکریم عناقه و سیدرضا هاشمی، نقد و بررسی نظریه تلفیق مفهومی در تبیین فرآیند ساخت معنا در ذهن تألیف بهزاد برکت و لیلا اردبیلی، تحقیق پذیری داده های فراروانی با رویکرد تجربی و فلسفی نوشته سیدمرتضی حسینی شاهرودی و فاطمه فرضعلی ازجمله مقالات منتشره در این شماره فصلنامه ذهن است.

مسئله دور معرفتی و معرفت آسان از دیدگاه ارنست سوسا نوشته سعیده فخار نوغانی، رضا اکبری و جهانگیر مسعودی و بررسی تطبیقی مبانی هرمنوتیک شلایر ماخر و گادامر در مواجهه با متن دینی نوشته محمدرضا اسدی و فاطمه نورنژاد و واقعیت لغات؛ رابطه بین نشانه و معنا به قلم ابوالفضل صبرآمیز از دیگر مقالات منتشر شده در این شماره است.

دوازدهمین شماره حاشیه منتشر شد
 

در این شماره می خوانیم: جوانان بدانند! دانش طلبی از خودگذشتگی می خواهد: عنوان تیتر اصلی این شماره است که به زندگی و تجربیات حجت الاسلام والمسلمین سیداحمد حسینی اشکوری اختصاص دارد.

عناوین پرونده ویژه این شماره: انگیزه تحصیلی و نشاط علمی؛ حدیث اشتیاق؛ هر کجا مشکل، جواب آنجا رود؛ طلبه، با نشاط علمی تعریف می شود؛ نشاط درون زا و نشاط برون زا؛ دیالکتیک نشاط؛  طلبه و منصب روضه خوانی؛ روضه و شور و شعور؛ عاشورا پژوهی فقیهانه؛ روضه، راه رسوخ معارف در قلب، افتخار روضه خوانی. اخبار اصلی ویژه این شماره: اسطرلاب عشق، داستان هایی از زندگی علامه سیدابوالحسن شعرانی. صدام در رادیو اعلام کرد: مدرسه اهل تسنن در قم را زدم! گفت و گو با حجت الاسلام حسن تونو، شیعه شده از اندونزی.

کد خبر 2217875

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha