۲۸ بهمن ۱۳۹۲، ۱۵:۳۲

پس از2 روز بازبینی؛

آثار راه یافته به جشنواره صحنه و بیان معرفی شد/ بهار نمایش، فرصتی برای توجه به پتانسیل های تئاتر استان مرکزی

آثار راه یافته به جشنواره صحنه و بیان معرفی شد/ بهار نمایش، فرصتی برای توجه به پتانسیل های تئاتر استان مرکزی

اراک - خبرگزاری مهر: بهار نمایش استان مرکزی همزمان با روزهای فجر انقلاب در اراک آغاز شد و پس از اجرای همایش نمایش های خیابانی "خیابان انقلاب" هم اکنون با معرفی آثار راه یافته به جشنواره نمایش کوتاه صحنه و نمایش نامه خوانی بیان منتظر روزهای بهاری نمایش استان در روزهای سرد زمستان است.

به گزارش خبرنگار مهر، استان مرکزی شاهد برگزاری همایش ها و جشنواره های مختلف تئاتر در ایام مختلف سال است، جشنواره تئاتر استانی، جشنواره تئاتر دفاع مقدس ، جشنواره تئاتر دانشجویی نقطه و جشنواره نمایش های کوتاه صحنه همگی جشنواره هایی است که سعی می کنند به حضور علاقمندان و جوانان در این رشته بیش از پیش رونق بدهند و فرصت رقابتی سالم را برایشان فراهم کنند که حضور هنرمندان استان مرکزی در جشنواره تئاتر فجر موید تاثیر مثبت این جشنواره ها بوده است.

حوزه هنری استان مرکزی در کنار انجمن نمایش استان مرکزی در این عرصه فعالیت شایانی داشته است و چهارمین جشنواره کوتاه نمایش های صحنه به همت این بخش و با حمایت و مساعدت انجمن هنرهای نمایشی و اداره فرهنگ و ارشاد فرصتی ارزنده را برای علاقمندان ایجاد کرده است.

بهار نمایش فرصتی ویژه برای توجه به پتانسیل های تئاتر استان مرکزی

مسئول واحد هنرهای نمایشی حوزه هنری استان مرکزی در خصوص برگزاری بهار نمایش به مهر گفت: برگزاری بهار نمایش فرصتی ویژه برای توجه به پتانسیل های موجود در بخش تئاتر استان است که بخش اول آن در حوزه تئاترهای خیابانی برگزار و بخش دوم در حوزه نمایش های کوتاه و نمایش نامه خوانی در حال برگزاری است.

خلیل الله خسروبیگی افزود:  اهمیت نسل جوان و تاکید بر پرورش نیروهای متعهد از جمله اهداف چهارمین جشنواره نمایش های کوتاه صحنه و نمایش نامه خوانی بیان است.

وی با بیان اینکه جشنواره در حوزه اهداف حوزه هنری برگزار می شود، افزود: فراهم آوردن زمینه رشد و شکوفایی و گسترش هنرِ مبتنی بر معرفت اسلامی و متعهد به ارزش های انقلاب اسلامی از اهداف کلان حوزه هنری است.

دبیر جشنواره صحنه هدف از برگزاری جشنواره را استفاده از زبان هنر در ترویج ارزش های معنوی عنوان و تصریح کرد: این جشنواره در راستای ترویج فرهنگ والای عفاف و حجاب، خانواده اسلامی، ایثار و شهادت با استفاده از زبان هنر فاخر نمایش برگزار خواهد شد.

وی با بیان اینکه هر دو بخش جشنواره در پنج محور برپا خواهد شد، اظهار کرد: این جشنواره با اولویتهای سبک زندگی در خانواده اسلامی، ارزشها و دستاوردهای انقلاب اسلامی، نشرفرهنگ ایثار و شهادت و بازنمایی خاطرات رزمندگان 8 سال دفاع مقدس، آسیب های پیش روی نسل جوان و نقش خانواده در هدایت و حمایت از جوان برگزار می شود.

در هر دو بخش جشنواره اولویت انتخاب با نمایشنامه های بومی است

خسروبیگی با تاکید بر اینکه در هر دو بخش جشنواره اولویت انتخاب با نمایشنامه های بومی است، اظهار کرد: زمان نمایش های تولیدی بخش صحنه نباید بیش از 15 دقیقه باشند ولی بخش نمایش نامه خوانی محدودیت زمانی ندارد.

وی انتقال پیام نمایش در کوتاهترین مدت را از اهداف دیگر این جشنواره خواند و اظهار کرد: نمایش کوتاه همان ساختار نمایش بلند را دارد که با خلاقیت فشرده می شود بنابراین در زمان کوتاه نیاز به خلاقیت بیشتر است زیرا باید کوتاهی زمان با خلاقیت جبران شود.

خسروبیگی در خصوص بخش نمایش نامه خوانی گفت: تاکید این بخش بر این است که فقط نمایش نامه خوانی صرف نداشته باشیم؛ بلکه در آن به دیگر ارکان نمایش چون طراحی صحنه و لباس، کارگردانی توجه شود و به نوعی اجرای نشسته نمایش با جذابیت های بصری باشد.

دبیر جشنواره صحنه ادامه داد: پس از اعلام فراخوان 44 اثر مکتوب و طرح نمایشی به دبیرخانه رسید که نسبت به سال های گذشته رشد بسیاری داشته است.

حضور نسل جوان بانوان در این دوره پررنگ بوده است

وی با بیان اینکه حضور نسل جوان بانوان در این دوره پررنگ بوده، افزود: میانگین سنی شرکت کنندگان در جشنواره امسال  16 تا 28 سال است.

خسروبیگی با بیان اینکه  از این تعداد 32 اثر و طرح مکتوب برای بازبینی انتخاب شدند، ادامه داد: از این تعداد شش نمایش برای همایش نمایش خوانی و 26 نمایش برای بخش صحنه انتخاب شدند

خسروبیگی با بیان اینکه بازبینی آثار در روز 26 و 27 بهمن ماه انجام شد، تصریح کرد: هیئت بازبین جشنواره احمد سلیمانی کارشناس بازیگری، بازیگر و کارگردان، نیما بیگلریان کارشناس ارشد ادبیات نمایشی و مسئول واحد نمایش حوزه هنری همدان و خلیل الله خسروبیگی دانشجوی کارشناسی ارشد کارگردانی و مسئول واحد هنرهای نمایشی حوزه هنری استان مرکزی بودند.

وی گفت: نمایش های بخش صحنه نمایش های "تولد " به کارگردانی مرتضی خدام و مهدی پیله وری، "مکتب خانه یحیی" به کارگردانی پرستو رشانی، "عاشقانه های هفت ریشتری" به کارگردانی محمد حسین غلامی، "آخرین یادگاری" به کارگردانی سارا لطیفی راد، "فقیر" به کارگردانی گروه هنری پیام، "فراتر از انسانیت" به کارگردانی پوریا رضایی، "ساندویچ مغز " به کارگردانی ایمان ملکی پور، "زیر شلواری" به کارگردانی سعید کمانی،  "تماس" به کارگردانی حشمت الله زارعی،  "یک سبد فحش برای شمسی خانوم " و " بازار رضا" به کارگردانی میثم سرآبادانی، ، "حماقت تا چه حد" به کارگردانی مهدی یامی، "رفاقت های پشت وانتی" به کارگردانی امیرحسین احمدی، "روی زمین" به کارگردانی سید صائب میر،"رئیس جدید" به کارگردانی حسین جهانگیری، "سمفونی عشق" به کارگردانی  صابر خلیلی، "یک ربع به جنگ "به کارگردانی سپیده ساری، "عمارت اربابی" به کارگردانی حبیب پارسا، "ملاقات "به کارگردانی محمد جواد شریفی، "این روزها فقط وقتی..." به کارگردانی رضا مظفری، "سو تفاهم" به کارگردانی سهیلا میرزاخانی،" این نیز بگذرد" به کارگردانی امید عباسی، "بی ریشتر "به کارگردانی بهمن پارساآرا بودند و سه نمایش "ده و ده دقیقه" به کارگردانی رضا یونسفرد، "خیزران چشم ها" به کارگردانی میثم یامی و" آژیر چهار گوش" به کارگردانی افق ایرجی در بخش بازبینی انصراف دادند.

وی ادامه داد: در بخش نمایشنامه خوانی "شب محبوبه " به کارگردانی زهرا امیری، "خواستگاری" به کارگردانی رضا یونسفرد، "روز دروغ" به کارگردانی مهدی روزبهانی، "گلزخم" به کارگردانی سعید کمانی، " شب بی پایان" به کارگردانی سید محمد محمدی، "پایان کابوس و حیرت" به کارگردانی محمد مصباح زاده بودند.

نتایج نهایی بازبینی به شرح ذیل اعلام شد

خسروبیگی گفت: نتایج نهایی بازبینی به شرح ذیل اعلام شده است: در بخش صحنه ای  9 نمایش " ملاقات" به کارگردانی محمد جواد شریفی، " عاشقانه های هفت ریشتری" به کارگردانی محمدحسین غلامی، "فراتر از انسانیت" به کارگردانی پوریا رضایی، " ساندویچ مغز " به کارگردانی ایمان ملکی پور، "زیرشلواری" به کارگردانی سعید کمانی، " بازار رضا" به کارگردانی میثم سرآبادانی، " رفاقت های پشت وانتی" به کارگردانی امیر حسین احمدی، " یک ربع به جنگ" به کارگردانی سپیده ساری، و "سوءتفاهم" به کارگردانی سهیلا میرزاخانی به بخش نهایی راه یافتند.

 وی توضیح داد: شش نمایش بخش نمایش نامه خوانی نیز همگی در بخش نهایی جشنواره حضور دارند، زیرا این بخش به صورت همایش برگزار و داوری نمی شود.

خسروبیگی با بیان اینکه جشنواره صحنه  فرصتی برای ارائه و بروز نسل جوان است، افزود: این جشنواره هفتم و هشتم اسفند برگزار خواهد شد و در کنار آن بخش موزشی چون برگزاری کارگاه های تخصصی توسط اساتید مجرب در دستور کار قرار گرفته است.

کد خبر 2238141

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha