۳ فروردین ۱۳۹۳، ۱۱:۱۷

پیشنهاد نوروزی سیروس همتی

خواندن «هزار و یک شب» و فیلم‌های برادران داردن فراموشتان نشود

خواندن «هزار و یک شب» و فیلم‌های برادران داردن فراموشتان نشود

سیروس همتی کارگردان و نویسنده تئاتر به شهروندان تهرانی پیشنهاد کرد در ایام نوروز از فضای متفاوت و خلوت شهر تهران استفاده کرده و دیدن فیلم‌های برادران داردن و خواندن کتاب‌های بورخس، مارکز و «هزار و یک شب» را از یاد نبرند.

سیروس همتی بازیگر، نویسنده و کارگردان تئاتر با اشاره به اینکه در سال جدید برای همه هموطنان آرزوی سلامتی می کند به خبرنگار مهر گفت: اولین پیشنهاد من این است که شهروندان تهرانی تعطیلات نوروز خود را در تهران سپری کنند چون در این ایام شهر بسیار خلوت است و تهران در بهترین روزهایش به سر می برد. کلا در ایام نوروز انگار با تهران دیگری روبرو هستیم.

کارگردان نمایش «مرز» بیان کرد: به علاقمندان به خواندن کتاب و فیلم در تعطیلات نوروزی پیشنهاد می دهم علاوه بر دیدن فیلم- تئاترهای تماشاخانه ایرانشهر که تعدادی از آنها نیز به تازگی منتشر شده و دیدن برنامه های «سینما 4» و «طنزپیشگان» از دیدن فیلم های برادران داردن و خواندن کتاب‌های گابریل گارسیا مارکز، خورخه لوییس بورخس و همچنین مجموعه داستان‌های «هزار و یک شب» غافل نشوند.

وی با اشاره به اینکه 2 سال قبل نمایش «نصرت خانم، مادرم و نوروز» به کارگردانی امیر دژاکام از 7 فروردین ماه که مصادف با روز جهانی تئاتر است در سالن اصلی تئاتر شهر به صحنه رفت، توضیح داد: معتقدم جای نمایش‌های نوروزی در اسفند و فروردین خالی است و اگر من به عنوان یکی از مدیران مجموعه های تئاتر بودم این ایام را به اجرای نمایشهایی که مناسب با نوروز هستند اختصاص می‌دادم. همانطور که ما در ماه های رمضان و محرم اجرای آثار متناسب با این مناسبت‌ها را در اولویت قرار می دهیم بهتر است برای نوروز و جذب مخاطبان تئاتر در این ایام هم فکری بیندیشیم.

این کارگردان تئاتر ادامه داد: روز هفتم فروردین ماه به عنوان روز جهانی تئاتر در همه کشورهای دنیا شناخته می شود بنابراین هنرمندان ما هم باید در این روز دور هم جمع شود و همزمان با دیگر هنرمندان جهان روز جهانی تئاتر را گرامی بدارند. چرا در ایران باید این جشن یک ماه بعد و در قالب اردیبشت تئاتر ایران برگزار شود و ما اتفاقاتی را که در این روز افتاده و حتی پیام روز جهانی تئاتر را یک ماه بعد متوجه شویم.

همتی متذکر شد: امیدوارم این سهل انگاری جبران شود چون به این شکل برگزاری جشن تئاتر در اردیبهشت ماه جذابیت نخواهد داشت. در اروپا به شکل همزمان در روز جهانی تئاتر اتفاقات جذابی رخ می دهد اما ما ایرانی ها تنها گروهی هستیم که تک‌روی می کنیم و این در شان ما نیست.

نویسنده مجموعه نمایشنامه « یک شاخه گل سرخ» در پایان صحبتهایش گفت: امیدوارم در سال جدید تئاتر ایران به جایگاه قبلی اش باز گردد. متاسفانه تئاتری که مورد حمایت قرار نگیرد تمرکز را از عواملش خواهد گرفت و بازیگر و کارگردان به جای اینکه دغدغه اجرا داشته باشند تمرکزشان بیشتر بر تامین بودجه ها خواهد بود. امیدوارم در دولت تدبیر و امید به بسیاری از علامت سوالهایی که ذهن هنرمندان تئاتر را به خود مشغول کرده است، پاسخ داده شود.

 

کد خبر 2245556

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha