۱۶ اسفند ۱۳۹۲، ۱۰:۳۴

تعاریف جدید در تعیین محدوده بافت‌های فرسوده/ الزام شورای‌عالی معماری برای تدوین سند جدید

تعاریف جدید در تعیین محدوده بافت‌های فرسوده/ الزام شورای‌عالی معماری برای تدوین سند جدید

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تعریف شاخص‌های جدید در بافت فرسوده شهری، گفت: اين سند دستورالعملی جامع و دربرگيرنده تعاريف مختلف پهنه‌ها و رويكردهاي مواجهه با اين پهنه‌ها است.

محمدسعید ایزدی در گفتگو با مهر با اشاره به اینکه نمي‌توان همان رويكردي كه در مورد يك سکونتگاه غیر رسمی وجود دارد، در مورد بافت تاريخي هم بکار برد، بیان کرد: سياست مواجهه ما در گذشته نوسازي کالبدی صرف و تخريب و جايگزيني بافت جديد بوده است كه در مورد بافت‌هاي تاريخي اين موضوع صدق نمي‌كند. بافت‌هاي تاريخي ثروت‌هایی هستند كه بايد به عنوان پشتوانه فرهنگي و هويت شهري از آنها نگهداری كنيم.

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: در برنامه جديد نوسازي، هر پهنه با برنامه خاص مربوط به آن پهنه مورد توجه قرار گیرد. به عنوان مثال، سياستي داريم به نام مقاوم‌سازي، با این سیاست می توان بسياري از ساختمان‌هاي ناپايدار را با هزينه‌اي كم به مرحله كيفيت مطلوب و امن رساند و مقام سازی کرد.

وی با بیان اینکه مي‌توان از بهسازي، مقاوم‌سازي و نوسازي استفاده کرد تا بازآفرینی در بافت‌های فرسوده ایجاد شود، بیان کرد: در این خصوص از شورایعالی شهرسازی درخواست کردیم به ما اجازه بدهند به جز سه شاخص كالبدي كه درگذشته بافت فرسوده با آن شناخته مي‌شد یعنی ريزدانگي، نفوذناپذيري و ناپايداري، وارد حوزه‌هاي ديگر شويم و اين محدوده‌ها را با شاخص‌هاي جديدتري شناسايي، گونه‌شناسي و اولويت بندي كنيم.

ایزدی خاطر نشان کرد: شوراي عالي شهرسازي ضمن موافقت با این درخواست، ما را موظف كرده است سند جديدي در خصوص شناسايي و تعيين اولويت‌ محدوده‌های هدف را به اين شورا ارائه كنيم كه اين سند، دستور العملی جامع و دربرگيرنده تعاريف مختلف پهنه‌ها و رويكردهاي مواجهه با اين پهنه‌ها است.

معاون وزیر راه و شهرسازی در خصوص تعریف و اجرای طرح تفصیلی شهر تهران، گفت: تأكيد وزبر بر اين است كه طرح‌های شهری با تعامل شهرداري و مديريت شهري تهيه شود البته در 50 سال گذشته اين ممانعت از طريق دستگاه مجري وجود داشته است بطوریکه طرحي را كه دولت  تهيه می‌كرده مدیریت شهری درصدد تغيير آن برمي‌آمد.

وی افزود: برای اصلاح این روش، دولت ضمن حفظ نقش اصلي و حاكميتي خود در نظارت بر فرآيند تهيه طرح، شهرداري‌ها را هم دخيل می‌کند تا نظرات و ديدگاهشان را بر طرح ها اعمال كنند مورد تصمیمات مورد قبول همه دستگاه‌ها باشد

مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران با بیان اینکه در همين راستا توافقنامه‌اي با سازمان شهرداري‌ها امضا كرديم، گفت: این توافقنامه بين شركت مادر تخصصي عمران و بهسازي شهري ایران، سازمان شهرداري‌ها و معاون هماهنگي امور عمراني وزارت كشور مبادله شد و در آن بر ايجاد فضاي تعاملي در حمايت از شهرداري‌ها تاکید شده است.

کد خبر 2250101

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha