۲۵ شهریور ۱۳۹۳، ۱۰:۴۷

کامرون خطاب به مردم اسکاتلند:

شما انتخاب کنید، قدرت بیشتر یا تبعات سنگین جدایی

شما انتخاب کنید، قدرت بیشتر یا تبعات سنگین جدایی

نخست وزیر انگلیس که شب گذشته در راستای آخرین تلاش های لندن برای کاهش شانس استقلال اسکاتلند به ادینبرو سفر کرده بود در اظهاراتی به مردم این کشور هشدار داد که در صورت دادن رای مثبت به همه پرسی کسب استقلال، شرایط بسیار سختی در انتظار آنها خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری فرانسه، "دیوید کامرون" دراین سخنرانی که در شهر آبردین انجام شد اعلام کرد که اگر مردم اسکاتلند در همه پرسی روز پنجشنبه به استقلال این کشور از انگلیس رای منفی بدهند، لندن نیز در عوض قدرت بیشتری را به اسکاتلند می دهد.

نخست وزیر انگلیس در ادامه تهدید کرد که اگر، نتیجه همه پرسی کسب استقلال اسکاتلند از بریتانیا مثبت باشد، تبعات سنگینی در انتظار مردم اسکاتند خواهد بود.

اسکاتلند منابع انرژی عظیمی دارد و انگلیس از طریق این منابع سالانه حدود 12 میلیارد پوند درآمد کسب می کند. از همین رو دولت فعلی انگلیس به رهبری دیوید کامرون تلاش می کند تا استقلال اسکاتلند در دوران نخست وزیری وی محقق نشود زیرا در این صورت، کشورش با چالش های زیادی روبرو می شود که مهمترین آن می تواند مشکلات اقتصادی باشد.

انگلیس در سال 2015 شاهد برگزاری انتخابات عمومی خواهد بود و اگر دیوید کامرون نتواند از استقلال کشور مذکور جلوگیری کند، حزب محافظه کار شانس چندانی برای پیروزی در انتخابات 2015 نخواهد داشت. علاوه بر این حزب، دیگر احزاب انگلیس نیز با استقلال اسکاتلند مخالف هستند و می‌کوشند تا این کشور را از تصمیم خود منصرف کنند و در این راه تبلیغات منفی نیز انجام می دهند.

در این راه حتی دو موضوع نسبتا جدید مطرح شده و آن اینکه اگر در همه پرسی روز پنجشنبه مردم رای به استقلال اسکاتلند بدهند بطور خودکار از اتحادیه اروپا و ناتو خارج می شوند و برای پیوستن به این دو سازمان باید مجددا درخواست بدهند که البته روند پیوستن به بروکسل دوره ای طولانی و دشوار خواهد بود.

انگلیس در این راه حتی تهدید کرده که اگر اسکاتلند مستقل شود دیگر اجازه نمی دهد تا این کشور از پوند به عنوان پول رایج خود استفاده کند. لندن امیدوار است که با ایجاد این چالش ها مردم و مقامات اسکاتلند را متقاعد کند که دادن رای مثبت به همه پرسی به نفع آنها نیست، در این میان نظرسنجی ها نیز حکایت مختلفی دارند و نتایج آنها هر روز تغییر می کند، بطوریکه یک روز استقلال طلبان پیش هستند و روز بعد این سلطنت طلبان و حامیان حفظ یکپارچگی با انگلیس هستند که شمارشان از استقلال طلبان بیشتر است. بدین ترتیب امکان پیش بینی در مورد همه پرسی روز پنجشنبه دشوار است.

کد خبر 2371223

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha