۲ بهمن ۱۳۹۳، ۱۰:۴۳

گزارش خبری/

استان بوشهر قطب انرژی کشور/توسعه ارتباط نفت و گاز با دانشگاه‌های بوشهر

استان بوشهر قطب انرژی کشور/توسعه ارتباط نفت و گاز با دانشگاه‌های بوشهر

بوشهر - استان بوشهر با برخورداری از صنایع عظیم نفت و گاز و پتروشیمی، قطب انرژی کشور محسوب می‌شود که باید با ارتباط بیشتر صنایع نفت و گاز با دانشگاه شاهد تولید نیروهای توانمند برای این صنایع باشیم.

به گزارش خبرنگار مهر، استان بوشهر دارای ظرفیت‌های بالایی در بخش نفت و گاز و پتروشیمی است که تولید بخش عمده گاز کشور در این استان، صادرات بخش عمده نفت کشور از این استان و تولید انواع محصولات صنایع پتروشیمی در استان از جمله این ظرفیت‌ها است.

وجود ظرفیت‌های غنی نفت و گاز و پتروشیمی در استان بوشهر باعث شده است تا این استان به عنوان قطب اقتصادی و انرژی کشور شناخته شود.

علی‌رغم وجود تاسیسات عظیم صنعت نفت در استان بوشهر، بسیاری از کارکنان این صنایع را نیروهایی غیربومی تشکیل می‌دهند که در صورت وجود نیروی توانمند بومی، این امکان وجود داشت که از نیروهای بومی در این صنایع استفاده می‌شد.

حال با توجه به وجود این تاسیسات و برنامه‌ریزی صورت گرفته برای توسعه صنایع در پارس جنوبی و همچنین اجرای طرح‌های توسعه‌ای همچون اجرای پارس شمالی و دیگر تاسیسات نفت و گاز، باید نیروهای مورد نیاز این صنایع در استان تولید شود.

افزایش و بهبود ارتباط بین صنایع نفت و گاز با دانشگاه‌های استان بوشهر می‌تواند نقش بسیار مهمی در نیازسنجی این دو مجموعه و همچنین تولید نیروهای توانمند بومی داشته باشند.

همچنین دانشگاه های استان بوشهر نیز می‌توانند با انجام کارهای تحقیقاتی و پژوهشی،‌نسبت به تامین نیازهای صنعت نفت اقدام کنند.

تعامل سازنده مراکز دانشگاهی با صنعت نفت در استان بوشهر

رییس پارک علم و فناوری خلیج فارس در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: استان بوشهر دارای ظرفیت‌های بسیار خوبی در زمینه نفت و گاز و  پتروشیمی دارد که نقش بسیار مهمی در توسعه و اقتصاد کشور دارند.

حبیب رستمی در ادامه با تاکید بر لزوم تعامل سازنده مراکز دانشگاهی با صنعت نفت در استان بوشهر خاطرنشان ساخت: این آمادگی در پارک علم و فناوری خلیج فارس برای ایجاد این تعامل وجود دارد.

وی با اشاره به اهمیت حمایت‌های نفت از انجام کارهای تحقیقاتی و پژوهشی در سطح دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی، اذعان داشت: باید با توسعه این ارتباط، هم کمکی به دانشگاه‌ها و مراکز علمی صورت بگیرد و هم اینکه نیازهای صنعت برطرف شود.

رییس پارک علم و فناوری خلیج فارس ادامه داد: این پارک بر ظرفيت­‌ها و قابليت­‌هاي استان بوشهر تاکید بسیار زیادی دارد که یکی از این ظرفیت‌ها صنایع نفت و گاز و پتروشیمی است.

تلاش دانشگاه برای پاسخگویی به نیازهای صنعت نفت

رئیس دانشگاه خلیج فارس بوشهر نیز در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: در سال‌های اخیر تلاش های بسیار زیادی برای نزدیک‌تر شدن ارتباط بین دانشگاه‌ها و صنایع در استان بوشهر صورت گرفته است و در این راستا طرح‌های خوبی اجرا شده است.

دکتر عبدالمجید مصلح با اشاره به برگزاری نشست‌های مختلف با مسئولان صنایع نفت و گاز در سطح استان بوشهر، خاطرنشان ساخت: تلاش داریم تا زمینه هر چه بیشتر توسعه این ارتباط را فراهم سازیم.

وی با بیان اینکه دانشگاه خلیج فارس ماموریت‌هایی را برای خودش در زمينه نفت، گاز و پتروشيمي تعريف كرده است، اضافه کرد: صنعت نفت نیز در دانشگاه خلیج فارس سرمایه‌گذاری‌هایی را انجام داده است که می‌تواند زمینه تولید نیروی انسانی توانمند را فراهم سازد.

رئیس دانشگاه خلیج فارس بوشهر با اشاره به حمایت‌های صنعت نفت از این دانشگاه، اذعان داشت: ما تلاش داریم تا نیازهای این صنعت را پاسخ دهیم که کارهای تحقیقاتی و پژوهشی مختلفی در این راستا انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: دانشگاه خلیج فارس بوشهر آماده توسعه همکاری های مشترک در حوزه صنعت است و ما از تمام توان در این زمینه استفاده خواهیم کرد.

مصلح افزود: دانشگاه خلیج فارس بوشهر به لحاظ دارا بودن امکانات نرم افزاری و سخت افزاری، آماگی لازم برای هرگونه همکاری در تمامی حوزه های مورد نیاز صنعت را دارد و در این زمینه نیز از تمام توان استفاده خواهیم کرد.

تعامل سازنده صنعت و دانشگاه مسیر توسعه کشوررا سرعت می‌بخشد

مدیر عامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس نیز اظهار داشت: یکی از اولویت‌های دولت ایجاد اشتغال پایدار است که یکی از مولفه‌های اساسی ایجاد اشتغال، کسب مهارت‌های کاربردی است و این مهم باید در دانشگاه‌ها به خوبی صورت بگیرد.

مهدی یوسفی با بیان اینکه برای رسیدن به اشتغال پایدار در کشور هیچ راه میان‌بری جز کسب علم و دانش و در ادامه آن مهارت آموزی وجود ندارد، اضافه کرد: آموزش ها باید به سمت مهارت‌آموزی به پیش بروند تا بتوانند نیازها را در بخش‌های مختلف تامین کنند.

وی همچنین بر لزوم توسعه پژوهش‌ها در سطح دانشگاه‌ها تاکید کرد و ادامه داد: باید پژوهش‌های مسئله‌محور در سطح دانشگاه‌ها انجام شود تا راهگشای صنعت کشور، بومی سازی و خود کفایی در تمامی عرصه ها شود.

مدیر عامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس با تاکید بر لزوم تقویت ارتباط دانشگاه و صنعت در زمینه همکاری علمی و پژوهشی، افزود: تعامل مثبت و سازنده بین صنعت و دانشگاه باعث می‌شود تا کشور مسیر توسعه و پیشرفت را سریع‌تر طی کند.

کد خبر 2471324

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha