۱۷ بهمن ۱۳۹۳، ۱۲:۵۶

بزرگداشت سه موسیقیدان ایرانی در خانه هنرمندان برگزار شد

بزرگداشت سه موسیقیدان ایرانی در خانه هنرمندان برگزار شد

مراسم بزرگداشت گورگن موسسیان رهبر گروه کر، ساکو غوکاسیان خواننده اپرا و حمید پناهی خواننده و مدرس موسیقی عصر روز گذشته 16 بهمن در خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، مراسم بزرگداشت سه هنرمند فقید حوزه موسیقی ایران، گورگن موسسیان رهبر گروه کر، ساکو غوکاسیان خواننده اپرا و حمید پناهی خواننده و مدرس موسیقی به همت کانون خوانندگان کلاسیک خانه موسیقی ایران، عصر پنجشنبه 16 بهمن در تالار استاد جلیل شهناز خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

در ابتدای این مراسم نماهنگی درباره این سه هنرمند فقید پخش شد و سپس نسرین ناصحی، رییس هیات مدیره کانون خوانندگان کلاسیک پشت تریبون قرار گرفت و ضمن خوشامدگویی به حضار متنی را قرائت کرد.

امیدوارم شاهد برگزاری بزرگداشت هنرمندانی باشیم که هنوز در بین ما هستند

ناصحی در بخش هایی از سخنان خود گفت: امروز گرد هم آمدیم که از هنرمندانی یاد کنیم که سالیان سال بر پهنه هنر این سرزمین فعالیت کردند و همچنان که دوستداران هنر را بهرمند ساختند، با آموزه ها و تعلیمشان هنرجویان بسیاری را پرورش داده اند و موجب شدند جریان موسیقی در رگ های این مرز و بوم جاری باشد.ما همه مدیون حضور و آنها هستیم زیرا با حضور ارزشمندشان فرهنگ ایران را از تاثیر هنرشان غنی تر کرده اند. در زندگی نام نیک این هنرمندان است که می ماند و خلق آثاری ماندگار نقشی از وجود این عزیزان است.

ناصحی در پایان سخنانش با تشکر از حضور هنرمندان و علاقمندان در این مراسم گفت: امیدوارم در آینده شاهد برگزاری بزرگداشت برای هنرمندانی باشیم که هنوز در بین ما هستند.

مراسم بزرگداشت هنرمندان موسیقی

محمد سریر، رییس هیات مدیره خانه موسیقی پشت تریبون در ادامه این مراسم گفت: موسیقی مظلوم ترین بخش هنر در مملکت است و ما در این هنر افراد بسیار بی سر و صدا داریم که آهسته زندگی می کنند و ما آنها را نمی بینیم و به همین خاطر پس از فوت شان می فهمیم که چه کرده اند و چه تاثیری داشته اند.

وی افزود: آقای موسسیان را من از سال های دور می شناختم و به دفعات ایشان را دیده بودم. ایشان شور زیادی در کار داشت و آن را صرف ارکستر می کرد ولی اگر از نردیک ایشان را می دیدید بسیار آرام بود و از خودش اصلا تعریف نمی کرد. بسیاری از این هنرمندان به درصد کوچکی از خق خودشان حتی از تشویق هم نرسیدند. آنها جایشان بسیار خالی است و ما باید کمی حواسمان را جمع تر کنیم.

تعلیم آواز به معنای علمی در موسیقی ردیف دستگاهی وارد شده است

محمد سریر در ادامه سخنانش گفت: آواز در سرزمین ما تجربی بود و افرادی که رنگ صدای خوبی داشتند، توانستند در یک موقیعت هایی به صحنه بیایند. آموزش آواز در آموزش ردیف خلاصه می شد و تعریف آواز اینگونه بود. بعد از سال های 1300 به بعد به موسیقی جدی تر نگاه شد که به آواز اینطور نبود ولی به ساز بیشتر توجه شد.

رییس هیات مدیره خانه موسیقی افزود: امروزه تعلیم آواز به معنای علمی اش در موسیقی ردیف دستگاهی هم وارد شده که مهم است. این موضوع تعریف شده که خواننده برای حنجره اش هم باید تعلیمی دهد، اگر به این حوزه وارد شویم موسیقی مان یک راه تازه ای را باز می کند، بخصوص اینکه آواز بال پرواز موسیقی ایرانی است. موسیقی آوازی در ایران بخش و بدنه اصلی موسیقی ما است. افراد و اساتیدی که در کانون خوانندگان کلاسیک حضور دارند به این مساله توجه دارند که وجه علمی را به کانون خوانندگان ایرانی ببرند که در حقیقت آواز را با شیوه های علمی تری کار کنند.

مراسم بزرگداشت هنرمندان موسیقی

سریر در ادامه گفت: امروز بسیار مشکل است ببینیم چنین انسانهایی را از دست داده ایم. تمام دوستانی که از این نسل بودند، نگاهشان به هنر بود. جوانان به دلیل شرایط اجتماعی نگاهشان به چیزی غیر از هنر است و حاصل آن یعنی مادیان را نگاه می کنند.

وی در بخشی از سخنانش درباره هموطنان ارامنه گفت: موسیقی علمی به طور قطع و یقین توسط ارامنه به ایران آمد و دلیل  اش این بود که موسیقی جزو زندگی روزمره و آئین های نیایش شان است. پایه های اصلی این موسیقی از هموطنانی بودند که به موسیقی این سرزمین خدمت کردند.

رییس شورای عالی خانه هنرمندان ایران، در پایان گفت: امیدوارم این بزرگداشت ها در زمان حیات افراد اتفاق بیافتد تا زودتر به داد هم برسیم و دوست بداریم و عشق بورزیم.

مرگ هنرمند با دیگران قابل مقایسه نیست

پس از این سخنان، رشید وطن دوست به همراهی پیانو امیر بیات دو قطعه را اجرا کرد که با استقبال فراوان مواجه شد. در ادامه برنامه شهلا میلانی عضو هیات مدیره کانون خوانندگان کلاسیک پشت تریبون قرار گرفت و متنی را قرائت کرد.

میلانی گفت: سال ها پس از مرگ هنرمند است که درباره او هیاتی فنی به دور از احساسات سخن خواهند گفت. همانگونه که زندگی آدمیان با دیگری فرق می کند، مرگشان نیز مفهومی جداگانه دارد. مرگ هنرمند با دیگران قابل مقایسه نیست زیرا اکثر هنرمندان در طول تاریخ نقشی بر دوش دارند ولی موسیقی دانان به تنهایی زبان گویای دنیای صامت در طول قرن ها بودند.

میلانی در پایان سخنانش گفت: موسیقی تلاشی است برای باقی ماندن یا باقی گذاشتن و نفی معنی مرگ. در دنیای هنر نه کسی می میرد و نه کسی می ماند. هنرمند با مرگ متولد می شود.

مراسم بزرگداشت هنرمندان موسیقی

در ادامه مراسم هاله وزیری که اجرای برنامه را بر عهده داشت به قرائت زندگی نامه حمید پناهی پرداخت. سپس  وارطان ساهاکیان، آهنگساز پشت تریبون قرار گرفت و ضمن تشکر از خانه موسیقی برای برگزاری این مراسم گفت: من با گورگن موسسیان و ساکو غوکاسیان دوست بودم و آشنایی ما به سالهای دور در کلیسای نادری بر می گشت که ایشان باس را اجرا می کردند.

وی افزود: من وقتی زنده یاد غوکاسیان را می دیدم همیشه حس می کردم تشنه خواندن بود. همچنین زنده یاد موسسیان هم همچنان به گروه کر اش عشق می ورزید و از اینکه خواننده های گروهش از آنها جدا می شد خیلی ناراحت بود. او اعضای گروه کر اش را مثل بچه هایش می دانست.

برخی هنرمندان هستند که پس از مرک آنها را می شناسیم

در ادامه این برنامه قطعاتی توسط زوریک فرهادیان به همراه پیانو نسترن صدر شیرازی اجرا شد. در ادامه برنامه لوریس چکناوریان، آهنگساز و رهبر ارکستر پشت تریبون قرار گرفت و با اشاره به حضور احمد مسجد جامعی، عضو شورای اسلامی شهر تهران در این مراسم گفت: در دوران وزارت ارشاد آقای مسجدجامعی من اپرای رستم و سهراب را اجرا کردم و در دوران ایشان هم ارکستر ملی بود و هم ارکستر سمفونیک وجود داشت و زنده یاد سوسسیان هم در دوران ایشان فعالیت می کرد و بعدا به خارج از کشور رفت. آن وقت‌ها فعالیت های بسیاری داشتیم و باید از حضور ایشان تشکر کنم.

چکناوریان در ادامه گفت: در ارمنی یک مثلی هست که می گویند پس از مرگ تو را دوست دارم. من با آقای موسسیان خسوف به آهنگسازی آقای شریفیان را رهبری کردم و با ایشان همکاری کردم. در آنجا گروه کر بسیار بزرگی بود و ایشان در آنجا کار بسیار بزرگی انجام دادند. من حدود 42 سال پیش رئیس ارکستر اپرا بودم و در آن موقع اپرا های زیادی را رهبری می کردم. در آن موقع اپرای پردیس و پریسا را نوشتم و آقای غوکاسیان نقش دیو را بازی می کرد. اینقدر صدای فوق العاده ای داشتند که مردم در سالن می ترسیدند. این اپرا را بسیار معروف شد و بلیت هایش زود فروش می رفت.

حمید پناهی هنرمند بزرگی بودند

وی افزود: من در اینجا افسوس می خورم که آقای حمید پناهی را که آهنگساز و پیانیست و خواننده بزرگی بود، را هیچوقت ندیدم. هنرمندانی هستند که ما بعد از مرگ می شناسیم و من امیدوارم در زندگی پس از مرگ ایشان را ببینم.

در ادامه قسمتی از اپرای پردیس و پریسا با صدای زنده یاد غوکاسیان پخش شد. پس از این سخنان رازمیک اوحانیان، رهبر گروه کر پشت تریبون قرار گرفت و درباره شخصیت زنده یاد موسسیان اندکی سخن گفت و سپس بیوگرافی وی را قرائت کرد.

در این برنامه چند قطعه موسیقی با صدای رشید وطن دوست، زوریک فرهادیان و آرمین بابایان و با پیانو امیر بیات و نسترن صدر شیرازی پایان یافت.

این مراسم احمد مسجدجامعی، مسعود کیمیایی، لوریس چکناواریان، حمیدرضا نوربخش، رشید وطن‌دوست، نسرین ناصحی، شهلا میلانی، امیر بکان، امیراشرف آریان‌پور، رازمیک اوحانیان، وارطان ساهاکیان حضور داشتند.

کد خبر 2488532

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha