۲۰ اسفند ۱۳۹۳، ۱۲:۳۱

تهران برای پنجمین سال پیاپی در طرح ساعت زمین شرکت می کند

تهران برای پنجمین سال پیاپی در طرح ساعت زمین شرکت می کند

رئيس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهر تهران با بیان اینکه متوسط مصرف انرژی در بخش ساختمان بیش از ۲.۶ برابر متوسط مصرف جهانی است گفت: تهران برای پنجمین سال پیاپی در طرح ساعت زمین شرکت می کند.

به گزارش خبرگزاری مهر، ستاد محیط  زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران، در اين طرح چراغ نقاط شاخص شهر به مدت یک ساعت از ۲۰:۳۰ تا ۲۱:۳۰ خاموش مي شود همچنین شهروندان چراغ خانه هاي خود را به نشانه صرفه جويي در مصرف انرژي و مقابله با تغييرات آب و هوايي و جلوگیری از گرمایش زمین در همین زمان خاموش مي كنند.

علی محمد شاعری، رئیس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران با اشاره به سهم بالای مصرف انرژی در بخش خانگی  و تجاری گفت: بخش خانگي و تجاري بیشترین سهم را در مصرف انرژی به خود اختصاص می دهند به طوری که حدود ۳۵ درصد از كل مصرف انرژي كشور به بخش خانگي و تجاري تعلق دارد.

وی با بیان اینکه بيشترين مصرف بخش خانگی و تجاری به مصرف وسايل گرمايشي و سرمايشي مربوط است افزود: با توجه به این آمارها، بهینه سازی در موتورخانه های ساختمانها ضروری است.

وی اضافه کرد: به طور کلی در کشور ما متوسط مصرف انرژی در بخش ساختمان بیش از ۲.۶ برابر متوسط مصرف جهانی است و این نسبت در ساختمانهای اداری و دولتی، به ٤ تا ٥ برابر متوسط مصرف جهان می رسد.

شاعری در ادامه گفت: در هر ساختمان، موتورخانه گرمایش و سیستم سرمایش مرکزی، مبدأ مصرف انرژی ساختمان و محل تولید سرمایش و گرمایش ساختمان است و استفاده از راهکاری های کنترلی برای بهینه سازی تأسیسات ارزان ترین و مؤثرترین روش با کوتاهترین دوره بازگشت سرمایه است.

وی با بیان اینکه بیش از  ۴۰ درصد مصرف انرژی کشور در بخش ساختمان است اظهار کرد: در حدود  ۷۰ درصد  انرژی ساختمان جهت تأمین سرمایش- گرمایش و آب گرم صرف می شود.

شاعری اضافه کرد: بنابراین در حدود  ۲۸درصد  انرژی مربوط به مصارف گرمایشی و سرمایشی ساختمان ها می شود.

شاعري با اشاره به توسعه انرژي هاي نوين در شهرهاي دنيا گفت: بايد توسعه انرژي هاي نو در دستور كار شهرداري مناطق قرار بگيرد به طوري كه تمام معابر و پاركها روشنايي و سيستم گرمايش خود را از انرژي خورشيد تامين كنند.

رئيس ستاد محيط زيست و توسعه پايدار شعار جهاني  ساعت زمين در سال ۲۰۱۵ را تغیير تغيير اقليم  Change Climant Change اعلام نمود و اظهار اميدواري كرد با اصلاح الگوهاي مصرف انرژي بتدريج  شاهد تغيير اقليم در جهان باشيم.

کد خبر 2516229

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha