۳۱ فروردین ۱۳۹۴، ۱۱:۲۴

هاشمی منکر هولوکاست است؟ نیست؟

هاشمی منکر هولوکاست است؟ نیست؟

آیت الله هاشمی رفسنجانی چندی پیش در مصاحبه خود گفت: وقتی انسان یک قطعه تاریخی به آن مهمی را منکر می‌شود که همه می‌دانند اتفاق افتاده و خانواده‌هایی قربانیان هستند این نوعی دفاع از هیتلر و نازی‌ها است.

مجله مهر: چندی پیش فصلنامه مطالعات بین المللی در بخشی از مصاحبه خود با آیت الله هاشمی رفسنجانی به موضوع اسرائیل هراسی و هولوکاست می پردازد. اما پاسخ های رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام نشان می دهد که نظر وی در رابطه با هولوکاست در چندسال اخیر تغییرات زیادی داشته است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به سوال این فصلنامه می گوید: «اسرائیل در چند سال قبل در افکار عمومی غربی‌ها که پشتیبان اصلی آنها هستند، سقوط کرده بود. به خاطر ظلم‌هایی که کرده بود و به خاطر مانورهایی که فلسطینی‌های عاقل تر داده بودند، سقوط کرده بود. این قضیه هولوکاستی که آقای احمدی‌نژاد مطرح کرد، این را به نفع اسرائیل تغییر داد. قضیه‌ای هست که در اروپا بسیار روی آن حساس هستند و یک مسئله محوری برای اروپایی‌ها و به طور کلی غربی‌ها شده است. یعنی وقتی که انسان یک قطعه تاریخی به آن مهمی را منکر می‌شود و همه می‌دانند که بوده و خانواده‌هایی که در آنجا قربانی داده بودند، همه هستند و به علاوه قساوت هیتلر، این یک نوع دفاع از هیتلر و نازی‌های آلمان بود که اصلاً اینها چنین جرمی را مرتکب نشدند.»

اما سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در سال‌های پیش از انقلاب حاکی از آن است که رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام اعتقادی به کشتار یهودیان نداشته است.

وی در سال ۴۹ در سخنرانی خود در حسینه ارشاد در رابطه با کشتار یهودیان می گوید: «اینکه می گویند در جنگ دوم جهانی ۶ میلیون یهودی به دست آلمانی ها از بین رفتند، درست نیست، زیرا اگر تمام یهودیان جهان را جمع کنند به این تعداد نمی رسد.»

هاشمی

این اظهارات در اسناد ساواک منتشر شده و در کتاب خاطرات «هاشمی رفسنجانی و دوران مبارزه» از سوی محسن هاشمی بازنشر شده است. این کتاب از سری کتاب های خاطرات هاشمی رفسنجانی است که مربوط به خاطرات قبل از انقلاب اسلامی او؛ یعنی از سال ۱۳۱۳ تا ۱۳۵۷است. این کتاب دو جلد دارد که جلد دوم آن به انتشار اسناد ساواک و سایر تصاویر و مدرک‌ها اختصاص یافته است.

هاشمی

کد خبر 2538107

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • علیرضا ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۱
      0 0
      سلام نتیجه انکار هولوکاست چه چیزی بوده است؟ چه عایدی برای کشور داشته است بجز بدبختی و تحریم و متهم شدن به تروریسم؟؟!!
    • حقگو ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۱
      0 0
      آقای هاشمی رفسنجانی فرموده اند که 6 میلیون یهودی در قبل و هنگام جنگ جهانی دوم کشته نشده اند. منظور ایشان از تعداد این افراد می باشد نه این که کل جریان هولوکاست را به زیر سوال ببرند مثل احمدی نژاد که با این حرفهاش تمام ایران را بی اعتبار کرد.
    • غلامی ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۱
      0 0
      کی ایشان منکر قتل عام یهودیان شده ! آقای هاشمی قتل 6 میلیلون نفر یهودی را نفی کرده و نه اصل موضوع را . مردم را لطفا دست کم نگیرید.
    • یک فرهنگی ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۱
      0 0
      پیر سیاست و مبارزه جهادی، فقط حیف که غم فقر مردم را آنطور که توقع داریم، نمیخورد.
    • علی ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۱
      0 0
      آقای رفسنجانی در خصوص رد و یا قبول هولوکاست حرفی نزده بلکه حرفشان این است که رئیس جمهور یک مملکت باید بداند چه حرفی را در چه زمانی بزند آن زمانی که آقای احمدی نژاد هولوکاست را توی بوق کرنا کرده بود زمانش نبود چون اسرائیل به خاطر کشت و کشتار در غزه در حال تنبیه از سوی اتحادیه اروپا بود که احمدی نژاد با علم کردن هولوکاست به دادش رسید.
    • حقوقدان ۱۵:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۱
      0 0
      سلام صحبت هاي هاشمي قابل جمع است
    • علی ۱۶:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۱
      0 0
      خواهشا" منصف باشید. ایشون که نفی نکرده اند. فقط در مورد امار اظهار تردید کردن.
    • محمد ۲۱:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۱
      0 0
      .... کاریش نمی شه بکنید
    • 212 ۲۲:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۱
      0 0
      در تاریخ ۱۸/۱۱/۸۴ رهبر حكیم انقلاب اسلامی به صراحت هولوكاست را افسانه خواندند و افزودند: آزادی بیان - كه آنها دم از آن می‏زنند - به آنها اجازه نمی‏دهد كه در باب افسانه‏ی كشتار یهودیان - معروف به هلوكاست - كسی تردید بكند.
    • علی ۰۰:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
      0 0
      امام خميني(ره) در وصيت نامه خود، به صراحت نقل هرگونه مطلب بدون سندي را مذموم و خلاف واقع خوانده‌اند. در انتهاي متن وصيت‌نامه‌ امام ذکر شده است آ: "اکنون که من حاضرم، بعضي نسبت‌هاي بي‌واقعيت به من داده مي‌شود و ممکن است پس از من در حجم آن افزوده شود؛ لهذا عرض مي‌کنم آنچه به من نسبت داده شده يا مي‌شود، مورد تصديق نيست مگر آن‌که صداي من يا خط و امضاي من باشد، با تصديق کارشناسان؛ يا در سيماي جمهوري اسلامي چيزي گفته باشم".
    • اکبر ۰۵:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۸
      0 0
      به نظر شما ایران خودرو و سایپا در کشور هلوکاست راه نیاندختند