۳۱ تیر ۱۳۹۴، ۱۲:۵۴

آیت الله العظمی مکارم شیرازی:

جامعه نیازمند روحانی بصیر است/ طلاب ساده‌زیستی را فراموش نکنند

جامعه نیازمند روحانی بصیر است/ طلاب ساده‌زیستی را فراموش نکنند

شیراز- یکی از مراجع تقلید شیعیان گفت: امروز جامعه ما نیازمند روحانی آگاه، صاحب نظر و بهره مند از قلم و موقعیت شناس است.

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله العظمی مکارم شیرازی ظهر چهارشنبه در دیدار با طلاب و روحانیون استان فارس با اشاره به اشکالاتی که دشمنان اسلام از قرآن می گیرند، گفت: برخی معاندین و دشمنان کتابی را علیه قرآن کریم منتشر کردند که در آن طرح اشکال انجام دادند که یکی از آن موارد، منحصر بودن علم از نظر پیغمبر(ص) و اسلام به مباحث دینی است.

وی ادامه داد: اینان عنوان کردند اسلام، قرآن و پیامبر (ص) علم را منحصر به مباحث دینی می دانند، در حالیکه علوم تجربی بیشترین سخن را دارد.

مرجع عالیقدر جهان تشیع افزود: دشمنان برای ضربه زدن به اسلام و قرآن کریم این مباحث را عنوان می کنند، در حالیکه در قرآن کریم دو مسئله مورد سرمایه گذاری قرار گرفته که شامل توحید و خداشناسی و معاد است.

وی افزود: قرآن کریم هر دو مسئله را با یکدیگر پیوند داده و مورد توجه علوم تجربی و جهان آفرینش دانسته؛ چرا که کسی که می خواهد خداشناس باشد، باید از علوم تجربی باخبر باشد.

آیت الله العظمی مکارم شیرازی یادآور شد: چگونه می شود قرآن به علوم تجربی اشاره نکرده باشد، در حالیکه کل توحید علوم تجربی است.

وی تصریح کرد: دشمن نادانی خودش را به عنوان یک مسئله مهم در مورد قرآن کریم عنوان می کند در حالیکه این گونه سخنان بی اساس و بی بنیاد است.

این مرجع تقلید با اشاره به اینکه احادیث مختلف در خصوص نگاه قرآن کریم به علوم مختلف وجود دارد، تصریح کرد: در روایات اسلامی حدیث داریم که طلب دانش کنید حتی اگر اینکه در چین باشد و یا امام صادق (ع) می فرمایند اگر مردم می دانستند علم چه اندازه اهمیت دارد به دنبال آن می رفتند، هر چند جانشان به خطر بیفتد.

وی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه مطالعه تاریخ علما نشان از اهمیت علوم مختلف در کنار حوزه ها، دارد، گفت: علمای بزرگی از جمله ابوعلی سینا، خواجه نصیرالدین طوسی، شیخ بهایی، زکریای رازی از بزرگان علم جهان هستند که در کنار حوزه های دینی به این مقام دست یافته اند و این نشان از همراهی و همگامی مباحث دینی و علوم مختلف است.

وی افزود: اسلام به همه علوم دعوت می کند، چرا که تمامی علوم با یکدیگر مرتبط‌ هستند و این گونه سمپاشی‌های معاندین و دشمنان به دلیل جهل و نادانی و برای کم کردن ارزش های قرآن است، در حالیکه صحبت های آنها باعث می شود ما حقایق تازه تری را عنوان کنیم و مردم بسیار بیشتر از گذشته به سمت قرآن حرکت کنند.

آیت الله مکارم شیرازی در بخش دیگری از سخنان خود، در توصیه به طلبه ها گفت: حفظ سنت ها در حوزه ها هرگز نباید فراموش شود. از طرف دیگر امروز بمباران اخلاقی و فرهنگی از جانب غربی‌ها برای مسلمین وجود دارد که تنها راه مقابله با آن دوری از ابزار فساد و تقویت مبانی اخلاقی در جامعه است.

وی افزود: طلاب، ساده زیستی، توجه به مباحث دینی، بحث کردن و ... را هرگز فراموش نکنند که اینان باعث پیشرفت و موفقیت است.

آیت الله مکارم شیرازی تصریح کرد: از برکت نظام جمهوری اسلامی، امروز شاهد پیشرفت های متعدد در حوزه های علمیه هستیم، اما نباید به این میزان اکتفا کرد چرا که امروز جامعه ما نیازمند داشتن روحانی آگاه، صاحب نظر، بیان و قلم و موقعیت شناس است و ما باید متناسب با نیاز، پرورش روحانی را مدنظر قرار دهیم.

 
کد خبر 2863742

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha